Frispel

sedan 2001

Jersey Jacks Wizard of Oz

superpin

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 309
    • Visa profil
  • Stad: Solna
Efter ett tips från Knuff på stpb så lyssnade jag på en webcast från Spooky pinball (Spooky Pinball)

Jack som har pinballsales.com (och andra firmor) ska alltså börja tillverka nya flipper, och det första är Wizard of Oz. Tusen spel i en första "limited edition", leverans till nästa jul.

Intressanta nyheter minst sagt.
« Senast ändrad: januari 02, 2011, 18:05:27 av superpin »
Ola Rodenkirchen


ICE

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 502
    • Visa profil
  • Stad: Stockholm
1000 ex är rätt många, fler än cactus canyon på sin tid.


superpin

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 309
    • Visa profil
  • Stad: Solna
Jupp, och han satsar inte på att bygga billiga flipper heller så det ska bli intressant. Mer än $4000 men mindre än $10000...

Snackar om att köra mjukvaran i någon sorts open source variant för de icke licensierade spelen som planeras längre fram, vore ju riktigt kul att kunna labba själv utan att behöva krångla med p-roc e dyl.
Ola Rodenkirchen


ICE

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 502
    • Visa profil
  • Stad: Stockholm
eh han tror kan kommer sälja tusen ex av trollkarln från oz för mellan $4000 och $10000 ?
lycka till


DDH

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1083
    • Visa profil
  • Stad: Götet
Later intressant. Kanske kan sparka lite nytt liv i hobbyn. Fast det blir val hemmaspel mest med dom priserna. Hoppas inte dom drar med sig Stern om dom saljer nagra spel, tar marknadsandelar, och sen gar under...

"Gary has often said, if another pinball company starts up one of two things will happen - either they will lose a lot of money very quickly and go out of business, or they will take Stern Pinball down.  Jack is hoping by appealing to the customers Stern are currently neglecting, he can fulfil and expand the demand for more complex, fully-featured pinball games.  Although Gary doesn't think there is room for two pinball manufacturers, Jack says Gary's been wrong before."

http://www.pinballnews.com/news/jerseyjack.html



JMX

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 383
    • Visa profil
  • Stad: Norrköping
Nu har Dennis Nordman (WW, DM, SS, POTC mfl.) anslutits till projektet. Han ska tydligen stödja Joe Balcer som är designer för WOZ/WIZ/WOO, Nordman ska sedan designa titel #2 för JJP.

Hade själv hoppats på att John Popadiuk skulle rekryteras till projektet, han hade nog kunnat göra något intressant med temat, men Nordman är väl bra han med.

Nu återstår att se vem som kommer skriva mjukvaran.

http://www.pingamejournal.com/current/


BUD

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1412
    • Visa profil
    • Hulabeck Mediabyrå
  • Stad: Göteborg
Prisbilden blir lite intressant här. Om man skissar på $7000 och dollarkursen 6.50 (26 jan), så kommer spelet att kosta lite drygt 57 000 SEK med moms. Frakt, tull och annat icke medräknat.

Lite dyrt kanske, men om man tidigare varit beredd att lägga dryga 40 000 för titlar som Iron Man etc, så kan jag tänka mig att folk är villiga att öppna plånboken lite mer för att få ett spel med mer djup, bättre leksaker etc.

Folk lägger ju runt 50 000 för att få tag i MM och andra spel, så jag ser inte någon svårighet för JJP att lyckas sälja de tusen. Det är ju inte fattiga studenter som är flippertillverkarnas stora målgrupp.
Lyckan är en tänd modelampa.


EZL

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1017
    • Visa profil
  • Stad: Malmö
Om man är tillhör gruppen människor som tycker 57ksek är mycket pengar så är man som sagt nog inte i målgruppen att köpa det första flippret av en ny tillverkare.
Man vet inte dels hur "roligheten" på flippret kommer bli, dels inte hur supporten, reservdelstillgången och kvaliteten kommer att vara.

Men om det är ett tema man är sjukt intresserad av kanske det kan vara intressant även för en icke ekonomsikt oberoende person.

Själv skulle jag gärna stödja en ny flippertillverkare men temat tilltalar inte mig och jag får även acceptera att jag tillhör den grupp människor som inte kan slänga 57ksek på en leksak(investering) hur som helst.

Jag lovar dock att direkt slänga 100:- i det om det dyker upp på något ställe i Malmö, oavsett om jag efter 20:- anser att det är världens skräpspel ;-)


Svante

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 2389
    • Visa profil
  • Stad: Bromma
Och när nu Keith Johnson är med i gänget så låter det grymt spännande.


Bally

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 6203
  • Spelautomatsamlare sedan 1977
    • Visa profil
    • Bally.se
  • Stad: Stockholm
De lär i alla fall inte bygga ett spel med mycket slump, som Stern gör.
Bally Hagman
Flippernörd
www.bally.se
För övrigt, så bör alla Dr Who spel skrotas


Bundy

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 678
    • Visa profil
  • Stad: Sandviken
Synd bara på temat dom valt.
Quit playing with the clock!


COCS

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 4381
    • Visa profil
  • Stad: Göteborg
Jag förstår inte vad det är för fel på temat?

Tycker vissa här att det är barnsligt?

Visst att jag fattar att Metallica eller liknande är på annat vis, men detta är ju ett superklassiskt tema.

Det mest åtråvärda spelet som Williams gjorde är ju Medieval Madness och det är väl i så fall lika 'löjligt' tema som Wizard of Oz.

Jag tror att detta spelet kan bli supersnyggt och väldigt intressant med ett sådant tema som sitter fast i huvudet hos nästan alla människor i västvärlden. Boken skrevs runt år 1900.

Däremot tvivlar jag tyvärr på att det skall kunna bli tal om en serieproduktion som dom skriver, men jag hoppas :-)

COCS
Carl Olof Christian Sjöberg
Tel: 0707-19 31 45


Bundy

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 678
    • Visa profil
  • Stad: Sandviken
Smaken är som bekant som baken.
Tror att spelkänslan och reglerna kommer att vara bra men jag har som sagt mina reservationer när det gäller temat.
Quit playing with the clock!


ICE

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 502
    • Visa profil
  • Stad: Stockholm
ryktas ju om en kommande prequel till wizard of oz från disney med johnny depp så om detta spel släpps i samma veva så kan man dra in pengar och dessutom komma runt filmlicensen


ICE

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 502
    • Visa profil
  • Stad: Stockholm
temat kan nog funka.
« Senast ändrad: februari 02, 2011, 16:50:21 av ICE »


Tags: