Frispel

sedan 2001

Lokal i Lund, Skåne

JGU1971

  • Newbie
  • *
    • Antal inlägg: 31
    • Visa profil
  • Stad: LUND
Hej,

Postade precis det här på AT (www.arkadtorget.se):

Vi har pratat lite om en gemensam lokal på sistone. Här är ett exempel: http://www.blocket.se/lund/Kontors_Verksamhetslokal_Klostergarden170kvm_27565647.htm?ca=23_10&w=0 (ett ganska dyrt exempel men i alla fall).

170 kvm, kostar 580:-/år = 98600:- gör 8.217:-/månad dvs 820:-/månad om man är 10 st som delar på det, då får man 17 kvm/person för lokal, toalett, pentry - trappa mmm.

fortfarande lite dyrt, men om man kan få ner det till ca 500:-/person ca 15 kvm med pentry och toa så börjar det ju likna något.

Är vi 10 st? Hur delar man en lokal på 10 personer? etc.

finns några till på blocket i samma kvarter (där jag råkar bo): http://www.blocket.se/lund?q=&cg=7060&w=0&st=a&c=0&ca=23_10&l=0&md=th

finns det intresse för att börja leta något liknande?


COCS

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 4381
    • Visa profil
  • Stad: Göteborg
Det här med lokal tillsammans är ju både kul och bra för ekonomin.

Mina råd är att man inte skall vara för många, av flera olika orsaker. Jag tycker nog att max är 7 st. Men helst inte fler än 5 st. Det kan bli mkt svårt att få en rättvis 'ansvarsfördelning' om man är många och en massa 'spring' under okontrollerade former.

Sedan är det lite synd om den som skall jaga in hyran varje månad eller varje kvartal. Bara en person kan juridiskt stå för hyreskontraktet - vem skall göra det? Och normalt sett så behöver man ha ngn form av kassabok för utgifter/inkomster som ngn får ta ansvaret för. Till en början kan dessa saker verka lättlösta, men efter ett tag kan det bli ganska mkt diskussion och missnöje. Dock inte i samtliga fall.

Det gäller att ha tydliga regler från början präntade på ett papper som är kortfattat.

Min erfarenhet idag är att det bästa är att en person tar på sig allt annsvaret och skriver hur han vill ha reglerna och bestämmer sedan en summa som dom andra får acceptera eller ej. Större delen av inkomster från t.ex. spelkvällar går till denna person som tagit på sig ansvaret att hålla i allt som rör lokalen. Det låter kanske som om han skulle bli rik på detta, men det blir han inte, utan det är en liten ersättning för ansvaret han har tagit på sig.

I Göteborg är det extremt svårt att hitta en lokal under 600 kr m2 där allt ingår. Även om man hamnar en bra bit utanför centrum.

Ofta är priserna t.ex. 550-650 kr m2 + moms 25% + el + värme. Då hamnar man på runt 800-900 kr m2.

Så det är jäkla viktigt att kolla vad som ingår i det priset när det i en annons står t.ex. 580 kr m2.
COCS
Carl Olof Christian Sjöberg
Tel: 0707-19 31 45


WOLFBACK

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 397
    • Visa profil
  • Stad: LAHOLM
HEJ JGU1971 JAG ÄGER EN FASTIGHET I LAHOLMS KOMMUN 200+KVM OISOLERAD MEN MED STRÖM EJ VATTEN SKULLE MAN KUNNA HA EN FLIPPERHALL ELLER LIKNANDE I EN SÅDAN LOKAL M.V.H MIKAEL


ARE

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 941
    • Visa profil
  • Stad: OSLO
Det er ikke noe problem å være mange på et lokale. Feks Oslo Pinheads er nå 19 medlemmer. En av oss tar seg av inn og utbetalinger. Alle medlemmer skal betale inn forskudd like lenge som oppsigelsestiden på lokalet, så dersom man følger litt med så vil det ikke være særlig risk for tap selv om kun en person står på leiekontrakten. Vi leier ca 600m2 for 100k/år. Dette er nok ikke lett å finne, prisene som er nevt ellers i tråden er nok mer vanlig.

Mulighet for varme, nok strøm, vann og ikke minst toalett er 100% nødvendig.



perjim

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 382
    • Visa profil
  • Stad: Mjölby
Osiolerat..känns dyrt på vintern när elen ska betalas:-)

Gott nytt på er alla..


johan_r

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1544
    • Visa profil
Oisolerat = låg hyra = isolera själva= fortfarande låg hyra.


WOLFBACK

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 397
    • Visa profil
  • Stad: LAHOLM
jag håller med johan r men min följdfråga är tar spelen skada av att stå inomhus,torrt,oisolerat?toalett går att ordna det finns ju ström.tycker det hade varit  trevligt med fler flipperhallar men jag vet inte vad  jag ska göra med lokalen är kanske bättre som loppis??någon som har någon ide´? m v h mikael


JPN

  • Donator Silver
  • Sr. Member
  • *****
    • Antal inlägg: 261
    • Visa profil
  • Stad: Lund
Det finns ju några/någon juridiskt kunniga på forumet så jag undrar om ni har koll på om det vore vettigt att skapa en ekonomisk förening för att driva en lokal?


JGU1971

  • Newbie
  • *
    • Antal inlägg: 31
    • Visa profil
  • Stad: LUND
Jag tycker nog också att smärtgränsen ligger runt 500/månaden. Och tror inte heller att man ska vara för många, är man bara några stycken så blir det lättare att "känna varandra" och man får mer utrymme/person. Men priset blir lidande.

Hur mycket plats kan man tänkas behöva? Hur många spel/kvm?



COCS

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 4381
    • Visa profil
  • Stad: Göteborg
Har man tur kan man ju hitta en lokal som är lagom lång och bred, så att placeringen av spel kan bli optimal, men sådan tur har man oftast inte och sedan vill man kanske ha en liten plats för ett bord och några stolar.

Man får plats med ca 20-25 spel på ca 75 m2, men det kan bli både mer eller mindre beroende på hur lokalen ser ut och om man skall ha ett ställe att sitta vid.

Finns toalett och pentry i själva lokalen, så tar det ju också upp en del m2. Har man tur, finns toa m.m. inte i lokalen, utan på annat ställe och då betalar man ju oftast ingen hyra för det.
COCS
Carl Olof Christian Sjöberg
Tel: 0707-19 31 45


P Q

  • Donator Silver
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 2135
    • Visa profil
  • Stad: Lomma

Tags: