Frispel

sedan 2001

En fin tältplats - en sann vinterhistoria :-)

COCS

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 4381
    • Visa profil
  • Stad: Göteborg
Jag var ute för en stund sedan och fyllde på solrosfrön till fåglarna och tittade då på min frusna damm som ger ett sken av en jämn och fin yta bland all den andra ojämna terrängen i snön. Jag kom då att tänka på när jag gjorde lumpen i Sollefteå och vi hade en av många övningar mitt i vintern.

Detta var vintern 1984/85 och om det var 0,5 eller 1 meter snö minns jag inte, men jag minns tydligt att det var kallt som satan, minst 30 minus, pissade man, så frös strålen - typ :-)

Jag tror övningen hette 'Norrsken' och det var en av de sista storövningarna i Sverige, men rätta mig gärna. Vi skulle åka godståg någonstans... Det snöade rikligt, vi lastade bandvagnar och materiel från kl. 06:00 i flera timmar på stationen och sedan fick vi på min grupp en egen godsvagn med halmbalar ??? Vi undrade varför när vi steg in, men sedan förstod vi att det var gott med en massa halm runtomkring att bädda ner sig i. Stålkamin hade vi fått i 'kupén', men det var bara till att hacka lufthål i den för att få bättre värme, så den glödde. All ved gick åt på halva resan, ojdå - kallt, men sedan kom ny ved och vi nästan grät av lycka, fast vi ingen mat fått på massa timmar, så var lite värme det mest önskvärda då.

Efter nästan 1,5 dygn hade vi nått målet som var hemligt och då hade vi knappt sovit ngt alls, men nu skulle allt lastas av fortast möjligt. Vi körde sedan efter kartor som inte var namngivna, utan bara med vägbeskrivning, vi hade ingen aning om var vi var.

När vi efter många timmars körande (OBS! jag var på en PV-bandvagn = cabriolet = jävligt kallt att åka), slutligen kom fram till en helt okänd plats och var totalt förvillade (glöm detta med GPS och mobiltelefon), så fick vår kommunikatör klättra upp i en telefonstolpe för att få direktiv. Det han fick reda på var att vi skulle slå 'läger' på detta ställe på lämplig plats.

Hehe, det var då jag gick ut och hittade den fina tältplatsen - en bit bort från vägen. Det var mkt trevligt och jämt. Ca 1 timme senare var tältet uppslaget och kaminen eldad och varmt och gott, då började allt sjunka ihop och det rann vatten överallt, så vår tältplats var en myr eller liknande, så det var bara att mitt i natten (blöta om föttterna och ryggen i 25 minus eller mer), flytta hela tältet till en annan plats. Jag kan lova att vi struntade helt och fullt i om det var en plan yta att sätta tältplats på :-D
COCS
Carl Olof Christian Sjöberg
Tel: 0707-19 31 45


Tags: