Frispel

sedan 2001

Kyla...

Liljeqvist

  • Donator Silver
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 705
    • Visa profil
  • Stad: Påskallavik
:) man lever så länge man lär heter det ju eller tvärtom.. Klart jag ifrågasätter, tror inte att det utfördes några som helst tester i i kyla innan man lanserade dom. ]
Citera
Du kan vara helt övertygad om att flipperspel byggdes inte för att stå i minusgrader och startas upp.


Så ja jag är övertygad om det också. Men för den delen är inte sagt att det skulle vara sämre för dom?
Vad det gäller kondensatorer så klarar dom flesta av kyla, alla jag kan hitta iaf.
Citera
En kondensators kapacistans är analogt med flexvolymen av membranet. Kapasistansen ändras marginellt med temperaturen. De flesta elektrolytkondensatorer tappar rundt 10% kapasistas vid -30 grader celsius. Detta är innanför toleraserna på en vanlig kondensator

Som sagt hade gärna haft spelen inne men då kan jag inte ta en omgång sent en kväll för då vaknar hela huset samt att jag orkar inte konka upp dom på övervåningen där det finns plats. Ska vinna lite pengar bara så kan jag köpa några fler och låta el elementen gå för fullt i gymmet/flipper lokalen.
Så mer fakta emot kyla tack...
« Senast ändrad: december 23, 2010, 03:56:54 av Liljeqvist »
Winners dont use drugs


PapaD

  • Jr. Member
  • **
    • Antal inlägg: 75
    • Visa profil
  • Stad: Karlskoga
Hej Liljeqvist.
Vad gäller kondensatorerna har de flesta tillverkare endast siffror för livslängdsdegradering för högre temperatur. Vid dessa bryts kondensatorerna ner i olika oxideringsprocesser. För lägre temperaturer upphör temporärt kondensatorn att fungera som den skall, men fungerar som den skall när temperaturen höjs igen. Detta pga att elektrolyten fryser. På wikipedia kan man till exempel läsa om aluminiserade elektrolyter (i princip alla elektrolyter):

"Additionally, low temperature is a problem for most aluminum capacitors: for most types, capacitance falls off rapidly below room temperature while dissipation factor can be ten times higher at -25 °C than at 25 °C. Most limitations can be traced to the electrolyte."

Med "dissipation" menas förluster, dvs kondensatorn blir en resistor temporärt. I ett elektroniksystem kan obehagliga saker hända när komponenter inte fungerar som de skall, transistorer kan vara påslagna när de skall stängas av och saker kan gå sönder.
Jag tror det räcker så, eller?
Mvh
PapaD
« Senast ändrad: december 23, 2010, 09:27:14 av PapaD »


MCE

  • Full Member
  • ***
    • Antal inlägg: 172
    • Visa profil
  • Stad: Sundsvall
Det här var intressant. Ni har mest snackat om elektroniken, som ändå är någorlunda utbytbar. Det viktigaste, processorn bör ju vara "snabbare" väl kyld . :) Men hur är det med kabinett, switchar och gummin när ett spel står kallt förvarat.

Om man spelar i kyla. Kan tänka mig att gummin inte funkar så bra i minusgrader. Borde slitas rätt bra kan tyckas. Plastbitar borde ju dessutom bli mer sköra och få lättare att spricka om de skulle få en smäll.

Finns det risk för rost på switchar och andra detaljer?

Jag skulle då aldrig spela på ett spel i minusgrader (har inte heller något behov av det), däremot så har jag haft funderingar på att förvara spelen relativt kyligt. Frågan är hur pass kallt man kan förvara dessa utan att spelen degraderas. Det bör väl vara temperaturskiftningar och hög luft-fuktighet som ställer till det och som bör undvikas.


Bundy

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 678
    • Visa profil
  • Stad: Sandviken
I mitt tycke så är hela den här diskussionen meningslös eftersom inga argument verkar bita. Är du övertygad att dina spel mår bra av -22 så tycker jag att du skall fortsätta att ha dom i den miljön.

För övrig så handlar det inte om någon "obefintlig värmeutveckling" som sker i ett spel, i alla fall inte i ett WPC-spel, sök i forumet så kan du nog hitta tråden där jag och andra mätte temperaturen på olika komponenter efter olika tidsintervaller. På ganska kort tid, minuter inte timmar, är det många komponenter som blir 70-100 grader varma och om du tror att det är hälsosamt för en komponent att gå från -22 till +80 på några minuter är du nog rätt ensam.

Sedan finns det andra saker som ömtåligare plaster mm som inte heller talar till fördel för användning/förvaring av spel i minusgrader.
Quit playing with the clock!


jura

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 333
    • Visa profil
  • Stad: Trollhättan
Jag tror fortfarande att allt är ett skämt :-P


MCE

  • Full Member
  • ***
    • Antal inlägg: 172
    • Visa profil
  • Stad: Sundsvall

Bally

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 6203
  • Spelautomatsamlare sedan 1977
    • Visa profil
    • Bally.se
  • Stad: Stockholm
Minnesanteckning: Inte sälja spel till flipperspelsmisshandlare.
Bally Hagman
Flippernörd
www.bally.se
För övrigt, så bör alla Dr Who spel skrotas


Bundy

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 678
    • Visa profil
  • Stad: Sandviken
Citera
Minnesanteckning: Inte sälja spel till flipperspelsmisshandlare.

:-D


Hittade för övrigt tråden jag syftade på ovan.
http://www.svenskaflippersallskapet.com/forum.php?action=showt&t=10058&p=0#new
« Senast ändrad: december 23, 2010, 13:27:01 av Bundy »
Quit playing with the clock!


Liljeqvist

  • Donator Silver
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 705
    • Visa profil
  • Stad: Påskallavik
:) riktigt roligt att det blev en diskussion iaf. Är tacksam för alla svar, dock hittar jag mycket påståenden men ej riktiga fakta.
Om jag börjar med PapaD så har di hittat att det kan finns förluster i kyla för kondensatorn, det hittade jag med, 10% inte speciellt allvarligt. Ska försöka hitta fakta om just dom kondensatorerna som sitter i flipperspel..
Länken som hänvisades till var ju intressant,sätta in fläktar som suger ut luft för att få ner värmeutvecklingen. Då måste ju -22 omgivar temperatur fungera mycket bättre än en sån fläkt?
Den andra länken hänvisade till att backglass kunde gå sönder i kyla och vissa visade ingen skillnad efter års förvaring. Undrar hur dom sett ut i samma års förvaring i varmt klimat.Som sagt fortfarande inga fakta.Vad det gäller gummin och sådant har jag inte märkt någon som helst skillnad faktiskt, trodde faktiskt det själv, plaster tycker jag med att det är mycket möjligt att dom blir sprödare men det ser jag inte som så allvarligt.

Jag vill inte misshandla mina spel, det var ju därför den här tråden kom upp, så fort jag blir överbevisad med fakta så får jag skaffa flipperspels plåster/tuggummi eller nått för att klara skakningarna som kommer efter en längre tid utan spelande.
« Senast ändrad: december 23, 2010, 14:02:00 av Liljeqvist »
Winners dont use drugs


Bundy

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 678
    • Visa profil
  • Stad: Sandviken
Länken var ett svar, eller bevis som du efterlyser, på påståendet att komponenterna inte blir så varma i ett flipperspel.
En del av problematiken är just den snabba temperaturskillnaden som komponenterna utsätts för när strömmen rusar genom dom. Att det sedan blir svalare i backboxen av att den omgivande temperaturen är -20 är liksom inte grejen i detta fall. Men som den gode Wassberg en gång sa till en reporter ”det är ingen idé att förklara för någon som int´ begrip”.
Over and out.
Quit playing with the clock!


ARE

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 941
    • Visa profil
  • Stad: OSLO
Artig tråd! Jeg skrus aldri på mine spill i -22, men jeg er nok likevel ikke like bastant i å påpeke at sånn skal man ikke gjøre.

Må si at Liljeqvist har ganske rett i at det er mye påstander og mye "sånn gjør du bare ikke!!!" og kanskje ikke like mye bevis.

Kan ikke hjelpe for det, men det fikk meg til å tenke på dette :-)
« Senast ändrad: december 23, 2010, 16:08:34 av ARE »


Liljeqvist

  • Donator Silver
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 705
    • Visa profil
  • Stad: Påskallavik
Bundy... Sandviken? lät som en kaxig 08 där.. (Fast det är ju inte så långt därifrån.)
Det är du som inte verkar förstå, jag är absolut inte övertygad, vill reda ut hur det ligger till, är du säker att komponenterna uppnår samma arbetstemperatur vid -20 som + 20? Jag har läst din tråd och jag hittar inte att dessa förutsättningar testades. Jag vill absolut inte skapa ovänner här, men det låter som om jag sparkat på din mor eller något och så är inte fallet. Fin poäng där are.. :)  GOD JUL

//Wassberg
« Senast ändrad: december 23, 2010, 16:57:06 av Liljeqvist »
Winners dont use drugs


PapaD

  • Jr. Member
  • **
    • Antal inlägg: 75
    • Visa profil
  • Stad: Karlskoga
Jag förstår inte var du får 10% ifrån. "ten times higher" är tiofaldig ökning, 1000%. Du tolkar de svar du får rätt knepigt faktiskt. Du säger själv i DIN fråga att ditt spel inte uppträder korrekt när du slår på det (när det är kallt). Sedan när du får en TROLIG förklaring misstolkar/förvränger du vad folk svarar dig för att försvara att du gör något du själv säger visa på att spelet inte fungerar som det skall. Knepigt.
PapaD


Liljeqvist

  • Donator Silver
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 705
    • Visa profil
  • Stad: Påskallavik
PapaD...Ja syftade till vad jag hittade för fakta, inte vad du hittade, finns även information att vissa kondensatorer fungerar bättre vid dessa temperaturer. Mitt spel uppträder inte korrekt, nej men jag har heller aldig provat det vid + grader, därav frågan. (hyffsat nyinköpt). Sen gillar jag väll inte TROLIGA förklaringar... Vill inte försvara något, vill reda ut som sagt. GOD JUL på dig med.
Winners dont use drugs


Sonar

  • Hero Member
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 2937
    • Visa profil
Om vi kollar databladet för en gammal vanlig IC från 74-serien vilket jag misstänker det sitter några av i ett flipperspel så ser man att den är commercial specad med ett arbetstemperatur område på 0-70 grader celcius.

http://focus.ti.com/lit/ds/symlink/sn7400.pdf

Med detta inte sagt att den pajar vid temperaturer under dessa. Men tillverkaren garanterar inte dess funktion under dessa temperaturer.

Problemet som kan uppstå är att om något inte fungerar som det ska så kan det leda till att något pajar. Visst detta är helt teoretiskt men helt rimligt.

Ett exempel, ditt "ljudkort" i flippret börjar självsvänga på utgången p.g.a. någon digital krets inte funkar som den ska. Du kommer inte höra självsvängningen p.g.a. att den är högfrekvent men den kommer att bränna din förstärkare och högtalare.

Som sagt ett full rimligt scenario baserat på vilka prylar som sitter i ett flipper. Sen att någon inte kan säga att de råkat ut för det är väl inget bevis på att det inte kan ske.


Gör som du vill men jag hade inte gjort så och det inte för att alla andra säger så utan för 15 års elektronik erfarenheter som går att tillämpa på allt från flipperspel till hemmabioförstärkare.

Sen så ska man vara jävligt rädd om gamla screentrycka bakglas, och att värma upp dem punktmässigt är inget bra. Som tidigare nämnts.