Frispel

sedan 2001

4 player bara 10-hjulen går

Jorre-Flipp

  • Newbie
  • *
    • Antal inlägg: 11
    • Visa profil
  • Stad: Norrköping
Nej det har jag inte gjort, men letat trasiga lödningar/sladdar har jag utan att finna några felaktiga. Jag ska försöka mäta, återkommer.
:)


soda

  • Jr. Member
  • **
    • Antal inlägg: 55
    • Visa profil
  • Stad: Lidköping
Det blev nästan ännu knivigare nu det här.

Jag har bara ett kopplingsschema till Target Alpha att försöka orientera mig i och det kan naturligtvis vara ganska stora skillnader gentemot Dragon, men grundfunktionerna borde stämma överens.

Utifrån det så kan jag inte se ett givet ställe i form av en reläkontakt el dyl som skulle kunna ge de här effekterna om den drabbats av oxid. Nu är ju kopplingsschemat bara en (synnerligen bristfällig) principritning och där ser man inte vilka kontaktlister som ligger på vägen eller i vilken ordning sladdar är kopplade mellan olika lödställen. Det ger bara en aning alltså. Dessutom är Gottliebsspel – som DAH så träffande uttrycker det – en pain in the ass för reparatörer, eftersom konstruktörerna inte alltid valt den mest logiska lösningen på ett problem. Så många utifrån principschemat oväntade fel kan uppstå.

Vi får vända på resonemanget och börja med att konstatera var felet/felen inte borde ligga:

Player unit som bestämmer vilken spelare som ska ha poängen förefaller fungera korrekt givet att jag tolkar rätt att manuell operation av 100 p reläet ger ett steg på 100 trumman för spelare två vid test enl ovan, medan övergångssiffra/carry-over till tusentalet inte funkar. Då förutsätter jag också att 1000 trumman funkar manuellt.

Då kan vi också sluta oss till att vi har tillräcklig strömmatning fram till de kontakter på alla tre poängreläerna som – via player unit – påverkar respektive poängtrummors solenoider.

Att carry-over siffra funkar från 1000 till 10 000 betyder att strömmatningen fram till carry-over kontakten på 1000 p reläet funkar (och resten av de fyra brytarkedjorna),  men det är bara att förvänta sig då den kretsen får sin strömmatning från samma krets som den ovan.

Antagligen finns det fyra 100 000 reläer - ett för varje spelare – på ditt Dragon. Det saknas på mitt spel, men rent tekniskt borde de vara ”slavkopplade” från 1000 p reläet via nio kontakterna på 1000 trummorna och samma kontakter på 10 000 trummorna. (Även via respektive EOS kontakter, men det har ingen betydelse här). Alltså får även de samma strömmatning som ovan.

Vi vet vidare att reläet för 10 poäng drar då kontakter på spelplanen aktiveras och det betyder att strömmatningen i den kretsen fungerar. Det innebär också att strömmatningen åtminstone fram till spelplanens övriga poängkontakter troligen fungerar då de borde gå via samma kontaktpar på programverket.



Nu till resonemang kring det som inte fungerar:

Det som tycks saknas är strömmatning till 100 och 1000 p reläerna, men vi kan utesluta avbrott i noll-matningen. Spelet arbetar på växelström så något minus finns egentligen inte (och faktiskt är det fel att tala om fas och nolla som absoluta begrepp också då det beror på hur man vänder kontakten i vägguttaget) men jag menar alltså de svarta sladdarna. Åtminstone kan vi utesluta det om felet är ett och samma (men det kan vara fler än ett fel) för det skulle inte slå ut carry-over funktionen.

Sett till kopplingsschemat så kan det inte vara en enda orsak som ger alla de här felsymptomen, men rent praktiskt är det kanske inte uteslutet.

Det är nödvändigt att mäta om en aktivering av t.ex. en 100 p kontakt på spelplanen släpper fram 24 Volt till 100 p reläets spole. (OBS! Växelström. Ställ in instrumentet rätt.) Får du ingen spänning alls gäller det att mäta uppåt i kontakt och brytarkedjan tills du får det och om du får bara säg 14 V över reläet så gäller det att också fortsätta uppåt i kretsen tills du hittar kontakten/brytaren som är orsak till spänningsfallet.

För att göra detta behöver du använda kopplingsschemat. Att försöka följa sladdar är möjligt, men mycket tidsödande och du blir tvungen att klippa upp buntningen.

Återkommer om jag kommer på något nytt och svarar gärna på ev frågor i mån av tid.


Jorre-Flipp

  • Newbie
  • *
    • Antal inlägg: 11
    • Visa profil
  • Stad: Norrköping
Puh... Tack för den tid du lägger ner på att försöka hjälpa mig. Jag ska rapportera vidare så fort jag får nåt att berätta.
Till dess - en riktigt God Jul!


Jorre-Flipp

  • Newbie
  • *
    • Antal inlägg: 11
    • Visa profil
  • Stad: Norrköping
Spelet hos doktorn, JAG fick spelet till slut. Har kollat alla reläer och brytare, sandpapprat och checkat allt utan att få ordning på det. Förmodligen ett enkelt fel som ni alla varit inne på - men för mycket för mig..
Om tre veckor är det hemma igen, helt genomgånget och förhoppningsvis i toppskick igen...