Frispel

sedan 2001

Nätverkskamera (För tävlingar)

INK

  • Donator Silver
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 12145
    • Visa profil
  • Stad: Borås

P Q

  • Donator Silver
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 2137
    • Visa profil
  • Stad: Lomma
Stativet är ihopfällbart och längsta biten blir ung 220 (räknat efter finalspel med topper...)
Jag körde stativet till Mårten i en vanlig personbil.


INK

  • Donator Silver
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 12145
    • Visa profil
  • Stad: Borås
Om du kan göra den långa delen i två bitar så blir det ännu enklare med transporter.

Kör du ner stativet till Interpool den 18:e så världen kan få se mig spela finalen? :-)


P Q

  • Donator Silver
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 2137
    • Visa profil
  • Stad: Lomma
Nu har jag fått igång kameran och testat över nätet.
Nu behöver jag hjälp av någon som är bevandrad i nätverk och liknande.
Min tanke är (jag vet ej om det är genomförbart) att kameran och en bärbar dator finns på tävlingsplatsen. Via trådlöst modem skickas livefeeden till en annan dator (därigenom är det endast en uppkopplad på kameran). Från denna stationära dator med hög uppladdningshastighet streamas kamerabilden ut till de otaliga flipperentusiaster som vill titta.

Funkar det på detta vis?  Hjälp!!


johan

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 431
    • Visa profil
  • Stad: Stockholm
Den stationära datorn du snackar om skulle till exempel kunna vara Bambuser. De har tillräckligt hög uppladdningshastighet för att klara av ett flipperevenemang.
Det är lika för alla


CC

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1248
    • Visa profil
  • Stad: Rydboholm
Grymt initiativ PQ.

Vore fint om "någon" kunde fixa en lathund för mjukvara/uppkoppling oxå.

Jag reser ju en del o kan erbjuda mig transporter så vi kan täcka flera större och mindre tävlingar kanske ???

Med ett nypris på 10k ? Förstår jag om den inte skänkes ;)

Jag bokar kameran för LOPs räkning till nästa HPC, då kanske hissräddningen kommer snabbare ??
"Varning! Vissa av mina inlägg kan innehålla spår av sarkasmer och ironi! Nötter kan sätta sådant i halsen."


P Q

  • Donator Silver
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 2137
    • Visa profil
  • Stad: Lomma
Har försökt med Bambuser halva dagen. Den funkar superbra med webkamera eller telefon, inte alls med nätverkskamera...

Fortsätter....


Calm

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 752
    • Visa profil
  • Stad: Eskilstuna
Är inte tanken med en nätverkskamera av detta slag att du inte skall behöva använda något tredjepartsprogram för streaming? Den har väl allt det i sig, eller? Räcker väl med ett ip-nummer så är man uppe och snurrar?!?!


P Q

  • Donator Silver
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 2137
    • Visa profil
  • Stad: Lomma
Det är helt korrekt. Kameran är väldigt fiffig på det viset, men problemet uppkommer när många ska logga in samtidigt, tror jag.
Kamerans hastighet hänger på uppladdningshastigheten. Om en tittar tar den personen hela uppladdningen, om två tittar tar de halva var. Efter ett tag blir det väldigt "laggigt".

Nu har jag väldigt begränsad kunskap om just detta, vilket gör att jag får sitta hemma och uppfinna hjulet på nytt. Om någon med mer kunskap kunde hjälpa till vore jag väldigt tacksam.


INK

  • Donator Silver
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 12145
    • Visa profil
  • Stad: Borås
Om du menar att man använder kameran som server så kommer det att behövas en väldigt fet lina när 20 personer ska kika på strömmen samtidigt.


P Q

  • Donator Silver
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 2137
    • Visa profil
  • Stad: Lomma

DIE

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 425
    • Visa profil
  • Stad: Sandared
Man måste streama kameran till en extern server med bra sprutt, och sedan får alla "tittare" ansluta till servern med sprutt. Exakta och korrekta IT-termer minsann ;)


perjim

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 382
    • Visa profil
  • Stad: Mjölby
:-)

Hoppas det löser sig....
« Senast ändrad: december 13, 2010, 19:28:07 av perjim »


Calm

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 752
    • Visa profil
  • Stad: Eskilstuna
Jo om den bara klarar 20 användare så är det ju ett problem :)
Men det ni talar om (INK) är väl unicast då man sänder en ström till varje mottagare. En mutlicastsändning tar inte samma kraft men då kameran bara verkar stödja 20 mottagare så antar jag att den kör unicast.
Nu är jag inte världsmästare på det här med nätverk och streaming så jag skjuter från höften och slutar med det från och med nu ;)

Hur ni än gör så hoppas jag att ni löser det! Vore kul att se livesändningar från flippertävlingar.
« Senast ändrad: december 13, 2010, 19:53:20 av Calm »


P Q

  • Donator Silver
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 2137
    • Visa profil
  • Stad: Lomma
Kl 20.45 kommer jag att gå ner och spela.
Testa att gå in på länken
så gör vi en första koll...

Gå in så många som möjligt!!
« Senast ändrad: december 13, 2010, 23:10:02 av P Q »


Tags: