Frispel

sedan 2001

Vilka spel platsar i classictävlingar?

REC

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 407
    • Visa profil
  • Stad: enskede
Börjar bli lite OT i den här tråden. Dah: Skapa en egen tråd om LDs tävling.
Dock har jag en fråga till Dan Anders Bally Hagman. Varför ska spel mellan 85-92 mobbas ut ur en skrottävling och eventuellt bara dyka upp i sidotävlingar? Skrot som skrot liksom
Avliva myten om att flerspelarmatcher är en bra tävlingsform


REC

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 407
    • Visa profil
  • Stad: enskede
...eller fan, kom på svaret alldeles själv...

"Så är det bara"

;-)
Avliva myten om att flerspelarmatcher är en bra tävlingsform


Pal

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1760
  • I speak TCP/IP
    • Visa profil
  • Stad: Stockholm
Spel mellan 85 och 92 hör hemma i vanliga tävlingar, inte i skrottävlingar.


REC

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 407
    • Visa profil
  • Stad: enskede
Jag har för mig att de flesta (förutom du och F-14) brukar dra gränsen någonstans vid Onkel Fester?

Innan Fester = Skrot
Efter Fester = Riktiga spel
Avliva myten om att flerspelarmatcher är en bra tävlingsform


Pal

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1760
  • I speak TCP/IP
    • Visa profil
  • Stad: Stockholm
"De flesta" brukar dra gränsen någonstans kring mitten av 80-talet. Vilket jag tycker är ganska lagom.


Pal

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1760
  • I speak TCP/IP
    • Visa profil
  • Stad: Stockholm
Ett gäng exempel som ofta är med vid vanliga tävlingar:

Funhouse, High Speed, Getaway High Speed II, F-14, Taxi, Police Force, Fire, Bad Cats, Mousing Around, Dr Dude, Banzai Run, Black Knight 2000, Diner, Cyclone, Earthshaker, Hurricane, Terminator 2, Whirlwind.

Och det med rätta. Ovanstående är knappast Classics-spel. De har betydligt mer gemensamt med TAF än de har med OXO, Dealers Choice och Nip-It.


Pal

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1760
  • I speak TCP/IP
    • Visa profil
  • Stad: Stockholm
High Speed var med i Classics II på PAPA en gång. I övrigt har jag nog aldrig sett något av de där spelen i en Classics-tävling. Däremot har jag spelat samtliga i vanliga tävlingar.


Pal

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1760
  • I speak TCP/IP
    • Visa profil
  • Stad: Stockholm
Admin: Skapa en tråd och flytta dit den här diskussionen (eller stoppa in den i en befintlig sådan om det redan finns). Diskussionen är intressant.

Jag tycker inte att man ska bestämma något årtal. Om ett spel är Classics eller inte tycker jag beror på spelplan, slumpmässighet och regler.

Jämför t ex F-14 och Hardbody. F-14 har en spelplan, en slumpmässighet och ett regeldjup som är på ungefär samma nivå som (eller snarare djupare än) TAF. Hardbody har en spelplan, en slumpmässighet och ett regeldjup som inte har förändrats sedan Koreakriget. Ändå är Hardbody nyare än F-14. I mina ögon hör Hardbody utan tvekan hemma i Classics och F-14 i huvudtävlingen.


INK

  • Donator Silver
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 12145
    • Visa profil
  • Stad: Borås

INK

  • Donator Silver
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 12145
    • Visa profil
  • Stad: Borås

Bally

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 6203
  • Spelautomatsamlare sedan 1977
    • Visa profil
    • Bally.se
  • Stad: Stockholm
Roffe var fick du årtalet '92 ifrån ?????
Vi (d v s LD) har länge haft 1985 som brytpunkt för classics på stora tävlingar. Och jo, det finns spel efter 1985 som skulle kunna klassas som classics, men vi har som sagt  1985 som brytpunkt.
Det var under andra delen av 80-talet, som de stora förändringarna från den gamla typen av flipperspel till dagens spel, skedde.

1990 Kom WPC-spelen och därmed ka man säja att de moderna spelen hade kommit.
Så spelen från 1986 och till 1989 ser jag som en form av den felande länken mellan classics och moderna spel.

När vi har diskuterat igenom mer ang. tävlingens innehåll och upplägg, så kommer det upp en tråd om tävlingen. Och det lär bli Johan och Svante som får snickra ihop en tävlingssida.
Bally Hagman
Flippernörd
www.bally.se
För övrigt, så bör alla Dr Who spel skrotas


REC

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 407
    • Visa profil
  • Stad: enskede
Denna diskusssion är onekligen intressant, så snälla admin: Flytta ut detta till en separat tråd tack.

Jag anser nog att spel innan TAF borde klassas som classics.
PAl: Utav de spel som du nämnde

Citera
Funhouse, High Speed, Getaway High Speed II, F-14, Taxi, Police Force, Fire, Bad Cats, Mousing Around, Dr Dude, Banzai Run, Black Knight 2000, Diner, Cyclone, Earthshaker, Hurricane, Terminator 2, Whirlwind


anser jag samtliga utom FH och HS2 är classics. Jag har aldrig begripit varför de andra skrothögarna dyker upp i riktiga tävlingar mellan varven och förpestar tillvaron för mig
Avliva myten om att flerspelarmatcher är en bra tävlingsform


Sonar

  • Hero Member
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 2937
    • Visa profil
Flyttar ut inläggen från en annan tråd!

:-)
« Senast ändrad: november 25, 2010, 11:55:30 av Sonar »


Terminator

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 911
    • Visa profil
  • Stad: Eskilstuna
En liten inflikning bara.
"Police Force" i tävlingssammanhang? Jag antar att det isf ALLTID spelas en spelare åt gången, då vi märkt på vårat exemplar att "Taking highest score"-funktionen inte försvinner i "Contest mode" (vilket väl ska motsvara TM), vilket betyder att man har en otrolig fördel med att vara sist (och därmed kunna "sno/kopiera" poängen ifrån den spelare med höst poäng). Mycket märkligt kan jag tycka.
Eller finns det nån senare rom som har ändrat det månntro?
"Pinball ain´t no game
pinball ain´t no sport
pinball IS religion"


INK

  • Donator Silver
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 12145
    • Visa profil
  • Stad: Borås
Många System 11-spel fungerar utmärkt att kvala på (single player), men inte alls att tävla på.


Tags: