Frispel

sedan 2001

Hyfsa till ditt forumbeteende

Sonar

  • Hero Member
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 2937
    • Visa profil
:-)
« Senast ändrad: februari 25, 2011, 09:44:55 av Sonar »


Sonar

  • Hero Member
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 2937
    • Visa profil
Skriv tydliga rubriker!

Då jag tycker vi har tappat en del kvalité på våra rubriker i forumet så uppmanar jag alla att tänka på att skriva tydliga och förklarande rubriker på sina trådar.

Rubriken ska ju helst inte vara för lång men den ska ge en föraning om vad för problem eller frågeställning man har i tråden.

Exempel på dåliga rubriker (helt improviserade, ingen utpekad):
* Problem!
* Vad göra?
* Fråga
* Köpes

Exempel på bättre rubriker:
* Problem med lockdownbar
* Vad göra med gammla gummin?
* Frågor kring nyspelsköp
* Köpes Popeye

Försök att tänka på detta då det underlättar för alla som läser forumet och nu för tiden när det händer så pass mycket i forumet så kanske alla inte vill in i alla trådar och läsa. Detta innebär ju i förlängningen att man kanske inte får hjälp p.g.a. att någon inte trodde din tråd var intressant.



:-)


Sonar

  • Hero Member
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 2937
    • Visa profil
Alla kan vi behöva lite hjälp med att bete oss på ett bra sätt när vi besöker ett forum.

Detta är ett forum med substans och ingen chatt. Vi som är aktiva i forumet skriver för att vi har något att tillföra inte att vi bara har något vi vill säga. Fundera lite på skillnaden där.

Några exempel på grejer som man ska undvika:

*Skriva flera svar efter varandra med några få meningar i varje. Detta är ett chattbetende och inget forumbetende. Tänk igenom vad du vill ha sagt med ditt inlägg och skriv sedan det i ett inlägg. Om du strax efter kommer på något du glöm så använd dig av redigera knappen och gör ett tillägg i ditt inlägg.

*Skriva i gamla trådar (t.ex. äldre än ett halvår) om man inte har något väldigt nytt att tillföra just den diskussionen. I vissa fall kan det vara värt att starta en ny tråd om den gamla är väldigt gammal och du tror att du har något väldigt intressant att tillföra ämnet.

*Man behöver inte skriva sin åsikt i varenda tråd som någon tycker något annat om man inte har något sakligt att tillföra just den diskussionen. Folk vet nog ganska så fort vad dina åsikter är så du behöver inte återupprepa dem.

Jag hoppas jag inte avskräcker dig med detta meddelande

Slutligen så får du ett par länkar med information inom ämnet:
http://sv.wikipedia.org/wiki/Netikett
http://www.metacafe.com/watch/1972097/how_to_behave_on_a_forum/  (kul film)

:-)


Tags: