Frispel

sedan 2001

Köpråd för glad amatör

HYDROBOMBAX

  • Newbie
  • *
    • Antal inlägg: 20
    • Visa profil
  • Stad: Uppsala
Hej,

Jag gillar att flippra och är sugen på att köpa ett första spel men vet inte riktigt vilket. Jag gillar när det är många fysiska gubbar på spelplanen som rör sig och lever rövare. Det ska vara mycket action och lampor.

Jag kan ingenting som helst om att mecka med elektronik men skulle förvisso inte ha något emot att lära mig lite och vill helst inte lägga ut en förmögenhet.

Är det bästa att köpa här på forumet eller genom exempelvis blocket? Det verkar inte komma ut så överdrivet många spel där.

Tacksam för tips och råd.
MVH
HYDROBOMBAX


dri

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 270
    • Visa profil
  • Stad: Santa Cruz, CA
Köpte mitt första spel förra veckan. Ett Doctor Who ifrån blocket. Kunde inget om elektronik heller. Har nu köpt på mig en hel flipperworkshop och har redan dragit om kablage, gjort min första lödning på en optokrets och skall precis beställa ett 12V labbaggregat. Har två beställningar i röret ifrån parts4pinball. Roligare än så här har jag inte haft på länge!

Kontentan, räkna med att få mecka om du inte köper ett shoppat spel av en samlare här på SFS.

Ang. val av spel så hade jag ringat in ett antal spel som var kandidater. Att DW dök upp var bara en tillfällighet. Har läst nu i efterhand att DW är älskat eller hatat av alla och att det är generellt ett "svårt" spel. Det tror jag är perfekt för en som också vill lära sig spela i största allmänhet.

Ett annat tips är att köpa "Hur funkar det?" ifrån Kjell & Co, där står allt du behöver veta där om ellära, lödning och allt runt omkring.
« Senast ändrad: februari 27, 2011, 14:11:28 av dri »


HYDROBOMBAX

  • Newbie
  • *
    • Antal inlägg: 20
    • Visa profil
  • Stad: Uppsala
Det låter minst sagt kul och som av en slump så har jag faktiskt Kjells fantastiska hur funkar det. Ska kolla upp Dr Who. Hur ligget det i pris ungefär? Och vad menas med ett "shoppat" spel?

Mvh


JPM

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 524
  • veni vidi vomui
    • Visa profil
  • Stad: Skepplanda
denna sida har hjälpt mej en hel del som nybörjare... har fixat iordning ett 20tal spel
http://www.pinrepair.com/
Shoppat betyder att man i regel plockat ner det mesta på spelplanen, rengjort vaxat spelplanen bytt gummin m.m


bloodmoon

  • Full Member
  • ***
    • Antal inlägg: 150
    • Visa profil
  • Stad: Arlöv
Jag planerar på införskaffa mitt första flipper när jag får råd. Har spelat en hel del olika flipper för att se vad som är intressant. Många spel är roliga helt klart och du får testa lite efter egen smak. Du kanske har något ställe och spela på?

Jag själv har fastnat för
Creature from the black lagoon
Star trek the next generation
Theater of Magic
Attack from Mars
Monster Bash
Medieval Madness (väldigt dyrt men kul)

(inte i intresse ordning men de står i prisordning billigast först OM jag uppfattat priserna korrekt dvs)

Får se hur lång tid det tar innan man kan köpa något schyst spel hehe. Som student är det rätt drygt att spara cash.

Lycka till i sökandet.


Bundy

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 678
    • Visa profil
  • Stad: Sandviken
Om du tittar i mitt galleri längst ner så finns det 2 bilder som beskriver order "shoppat".

Detta är dock ett ganska löst begrepp då många säger att dom har shoppat ett spel bara för att man lyft på några saker på spelplanen och torkat med en trasa under.

En enklare variant av shoppat brukar kallas för ramplyft.
Dvs man har tagit bort dom största sakerna på spelplanen och sedan gjort rent.

Shoppat däremot tycket jag skall vara reserverat för när man har plockat ner ett spel i molekyler och polerat alla delar samt bytt allt som varit trasigt/skadat.
Quit playing with the clock!


sedaii

  • Newbie
  • *
    • Antal inlägg: 49
    • Visa profil
  • Stad: Jönköping
Hej Hydro, köpte själv för några månader sedan mitt första flipper, är nu inne på nr.2.
Först, bestäm dig för vad du vill lägga på första spelet.
Du kan få ett spel i bra skick för 12-14K.
Fördelen med att lägga ut en köpes annons här på forumet, är att du förmodligen kommer köpa spelet av ngn som har detta som hobby, alltså är noga med att du får det skick som omtalas, och som du kanske sedan också kan ha kontakt med och få lite tips och tricks.
När jag letade första spel, var det väldigt många råd att börja med ett White Water, ett roligt spel som går att hitta i prisklassen jag skrev ovan.
Hittade inget själv när jag var som mest sugen på att köpa, så mitt första blev ett Fish Tales, kul spel men ganska snabbt då ramperna sitter närma flipprarna.

Hoppas du hittar ngt bra, Micke


HYDROBOMBAX

  • Newbie
  • *
    • Antal inlägg: 20
    • Visa profil
  • Stad: Uppsala
Tackar för alla tips, jag har kikat lite på white water och fish tales, eftersom de verkar ligga i en ganska lagom prisklass. Mitt tak går nog någonstans runt 16k dock har jag ingen möjlighet att hämta ett spel så jag får räkna med att betala för frakt eller leverans.

Ska nog lägga ut en köpes-annons helt enkelt så får vi se var det slutar.


ALF

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 2149
    • Visa profil
  • Stad: Läckeby
WW är alltid ett bra första köp.
Play a real game, play pinball


Tags: