Frispel

sedan 2001

Nybörjarfrågor och WC 94

Kevorkian

  • Newbie
  • *
    • Antal inlägg: 2
    • Visa profil
  • Stad: Umeå
Hej!

Har läst en del på detta forum och till slut kommit mig för att registrera en användare.

Äntligen har jag ekonomin för att införskaffa ett flipperspel. Min favorit är ju fotbollsspelet WC94 och varför inte börja där?

Några frågor:
-Bor i Umeå, brukar folk skicka flipperspel via bussgods?
-Bor i en lyhörd lägenhet, går det att sänka ljudet rejält på spelet utan att vara ingenjör i elektronik?
-Vad får man betala för ett spel i bra skick (tänker inte lära mig skruva på en gång)?
-Tips på säljare?

Många frågor blev det... Jag skulle bli grymt tacksam om ni orkade svara på några av den...


CC

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1248
    • Visa profil
  • Stad: Rydboholm
Hej o välkommen..........

Bussgods har jag aldrig sett att någon skickat med, spelen väger ca 125 kg och är ungeför 140cm långa.

Ljudet går att stänga av med ett par enkla tryckknappar , dock har du ju det mekaniska ljudet att ta hänsyn till , tror det finns lite info i forumet om det , ljudisoleringsmattor i spelet , gummifötter o andra knep.

Gissar att Du får räkna med minst 12k (troligen mer) för ett WCS94 i bra bruksskick.

Kolla säljesråden här , eller skapa din egen under köpes.

Lycka till !

"Varning! Vissa av mina inlägg kan innehålla spår av sarkasmer och ironi! Nötter kan sätta sådant i halsen."


WET

  • Full Member
  • ***
    • Antal inlägg: 181
    • Visa profil
  • Stad: Umeå/ Gardermoen
Kul med fler flipper i Ume!


Bara att höra av dig om du behöver hjälp med att skruva sen.
" Nice from a far, but far from nice "


INK

  • Donator Silver
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 12144
    • Visa profil
  • Stad: Borås
Bussgods har jag sett många spel som gått med. Sedan ska man nog inte göra det, bara för att det gjorts innan. :-)


Kevorkian

  • Newbie
  • *
    • Antal inlägg: 2
    • Visa profil
  • Stad: Umeå
Tack för all info!

12-15K är väl överkomligt för ett hyfsat spel, eller finns det mer prisvärda alternativ?

Jag ska absolut lusläsa forumet och söka efter sätt att dämpa mekaniskt ljud. Lite ska det låta, men man vill ju våga hälsa på grannarna även i fortsättningen...

Om Bussgods inte är bra, fungerar DHL eller Schenker bättre? Känns ju lite omständigt att göra en resa på 200 mil för att hämta ett spel från södra Sverige.

Wetty, jag tackar för erbjudandet och hör av mig om det blir nödvändigt!


young_geroge

  • Newbie
  • *
    • Antal inlägg: 13
    • Visa profil
  • Stad: Göteborg
Prisvärt är ju relativt så att säga.

Jag hade inte valt WC94 för 15 000, så mycket kan jag säga, men det är ju helt upp till vad du tycker är roligt.


ACE

  • Full Member
  • ***
    • Antal inlägg: 247
    • Visa profil
  • Stad: Sundsvall
Jag har fått två spel levererade med postens åkeri och det har funkat bra.


Bally

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 6203
  • Spelautomatsamlare sedan 1977
    • Visa profil
    • Bally.se
  • Stad: Stockholm
Jepp man kan skicka större saker än 20-kilos paket med posten.
Jag brukade skicka upp Bally-banditer på pall till Norrland med postens enhetsgods.
I Sätra industriområde, i södra Stockholm låg/ligger postens enhetsgods om man ska skicka från Stockholm.
Bally Hagman
Flippernörd
www.bally.se
För övrigt, så bör alla Dr Who spel skrotas


superpin

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 309
    • Visa profil
  • Stad: Solna
Du får aldrig ett flipper tyst eftersom hela poängen är att det är mekaniskt, men jag har haft ett flertal flipper i tre olika lägenheter och aldrig haft problem med grannarna. Men då spelar jag inte hela nätterna och har ställt spelen på gummikuddar som dämpar de värsta vibrationerna. Dessutom ett par möbeltassar i knockern, smäller rätt bra i ett litet rum annars.
Ola Rodenkirchen


  • Newbie
  • *
    • Antal inlägg: 0
    • Visa profil
Köp ett spel utan bumprar! Dom är nog den största boven till missljud! Annars får du sätta dämpmattor i spelet.
« Senast ändrad: november 18, 2010, 18:20:18 av Henrik76 »


Bally

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 6203
  • Spelautomatsamlare sedan 1977
    • Visa profil
    • Bally.se
  • Stad: Stockholm
Sätt munkavel på dig själv, så slipper grannarna höra vilka vidrigheter (läs: flistugg, motorsåg, yxa m.m.) man ska utsätta spelet för om det inte börjar att samarbeta.
Bally Hagman
Flippernörd
www.bally.se
För övrigt, så bör alla Dr Who spel skrotas


INK

  • Donator Silver
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 12144
    • Visa profil
  • Stad: Borås

kniven

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1270
    • Visa profil
  • Stad: Träslövsläge
Det är långt ifrån alla bussgodsterminaler som handhar tunga grejer. DHL o Schenker kräver en firma för att skicka saker. Antingen avsändare eller mottagare. Eller skicka till polarens firma...
Spela inte efter 20-21 på kvällen. Eller kanske efter 18 om grannarna har småbarn. Ställ spelet mot en vägg som inte går till grannen. Ha möbler, tavlor och grejer lite överallt så det inte ekar i rummet.


EZL

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1017
    • Visa profil
  • Stad: Malmö
Apropå ljuddämpning har jag satt TRE möbeltassar på min knack. Den skrämmer fortfarande skiten ur folk som inte är beredda på den :D

Jag har mitt JM i lägenheten och drar mig för att spela efter 22-tiden åtminstone. Det låter en hel del!


INK

  • Donator Silver
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 12144
    • Visa profil
  • Stad: Borås

Tags: