Frispel

sedan 2001

TAF-magnet

GAM · 111 · 18518

GAM

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 353
    • Visa profil
  • Stad: Gävle
Hej vänner,

Upptäckte att en utav mina magneter var urkopplad (via sladden) under min spelplan.
När jag kopplade in denna så gick den konstant tills dess att transistorn på det lilla kortet pajade (blev smällhet).

Nu har jag bytt transistorn och då trodde jag att magneten funkade som den skulle igen - men dessvärre så upptäckte jag att den nya transistorn blev smällhet den också.

Vad är felet?
Hur felsöker jag magneten enklast?

TACKSAM FÖR LITE HJÄLP PÅ TRAVEN...
=)
"Var lampa har sin sockel!"


Lasseba

  • Full Member
  • ***
    • Antal inlägg: 232
    • Visa profil
  • Stad: Lindome
Ett enkelt sätt är att kolla resistansen på den defekta magneten. jämför med dom övriga under spelplanen. koppla ur dom innan du mäter.magneten drar säkert för mycket ström, därför gick den nya transistorn sönder.


INK

  • Donator Silver
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 12145
    • Visa profil
  • Stad: Borås

GAM

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 353
    • Visa profil
  • Stad: Gävle
Hej vänner,

Tack för snabbt svar!

Jag testade det men jag mätte upp fina 4.9Ohm på alla tre magneterna...märkligt...

Jag glömde att berätta att jag fick restetproblem när jag körde med de 3 magneterna inkopplade (efter att ha bytt till fräsch transistor) när jag flipprade med bägge flipprarna samtidigt (tyckte jag) och därefter brann den här transistorn upp...

Kan det vara dioden som sitter vid transistorn?
Dåliga/brända kontakter?
Kan det vara så att spolen (tillhörande stolens uppskjut) som sitter precis vid den vänstra magneten kan störa den magneten???

Hur går jag vidare?
"Var lampa har sin sockel!"


GAM

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 353
    • Visa profil
  • Stad: Gävle
*suttit och funderat ett tag*

Jag tänkte ändå montera 3 extrasäkringar (2A T) och då kan jag ju passa på att byta ut kontakterna till kortet...litet jobb och det är ju inte omöjligt att det är dom som är kortslutna och drar ström....

Synpunkter!<
"Var lampa har sin sockel!"


Lasseba

  • Full Member
  • ***
    • Antal inlägg: 232
    • Visa profil
  • Stad: Lindome
Du nämner "resetproblem" detta låter som om likriktar bryggorna är dåliga, klassiskt fel att spelet resetar/startar om sig
vid multiboll mm. då det är mycket aktivitet med flipprar,bumpers mm.
pröva att byta likriktarbryggor och tillhörande kondensatorer på power-driver kortet.


GAM

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 353
    • Visa profil
  • Stad: Gävle
Tjena Lasseba,
Ser inte kopplingen till mitt problem med magneten...

Någon som har tips och råd angående magnetstrul på TAF?
Sammanfattningsvis så har jag mätt upp de tre magneterna och motståndet i dem är lika och bra (4.9 Ohm). Men trots detta brinner transistorn Q3 (tillhörande den vänstra magneten) upp och blir smällhet...

Vad är felet?
"Var lampa har sin sockel!"


superpin

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 309
    • Visa profil
  • Stad: Solna
Men har du kollat hela vägen bakåt? Det finns ju en trissa bakom och sedan chippet som styr utgången, har det pajat något där så utgången alltid drar så lär det bränna sönder efter en stund. Kolla här under "stuck-on coil":
http://www.pinrepair.com/wpc/index2.htm#trans
Ola Rodenkirchen


kniven

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1270
    • Visa profil
  • Stad: Träslövsläge
Det behöver inte vara någon koppling. Är det vajsing med spänningarna generellt kan vad som helst hända...
Det bästa är att åtgärda kända fel först och sen gå vidare. Eftersom du har ett resetproblem så byt likriktarna. Antagligen är det bara BR2 som behöver bytas men har du loss kortet så är det lika bra att byta båda så då vet du att allt är fräscht. Kondensatorerna är inte heller dumt att byta.


GAM

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 353
    • Visa profil
  • Stad: Gävle
Jag kanske ska förtydliga att spelet resetade endast i samband med att transistorn brann upp....sannolikt för att all ström gick åt i denna krets och att spänningsmatarkortet inte ens fixade att ge 5V till cpu kortet. Nåväl med den "trasiga magneten" urkopplad så spelar spelet helt perfekt utan några som helst tendenser till problem.

Tror således att felet är med transistorn, dioden, kablage eller kontakt eller magneten...

Någon som kan hjälpa till...????
"Var lampa har sin sockel!"


kniven

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1270
    • Visa profil
  • Stad: Träslövsläge
Det skulle kunna var den lilla transistorn (2Nxxxx) på powerdrivekortet, precis som superpin säger. Jag skulle nog börja där.


GAM

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 353
    • Visa profil
  • Stad: Gävle
Tjena vänner,

Vad snälla ni är som hjälper till!!!

Jag har nu läst på lite och tror att ni (superpin och kniven) har gett väldigt bra tips....Jag har kollat upp och den vänstra magneten har ju två förtransistorer (Q44 respektive Q43 bägge på powerdrivekortet). Faller sig så bra att jag råker ha TIP102 och 2N5401 transistorer hemma, så imorgon blir det ett byte när grabben sover middag =)

Fortsättning följer...

//Gustaf
"Var lampa har sin sockel!"


GAM

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 353
    • Visa profil
  • Stad: Gävle
Rackarns...bytte Q44 och Q43 men dessvärre så hjälpte det inte =(

Q3 på transistorkortet under spelplanen blir TOKHET så snart jag knäpper på spelet....

Kan det vara den där TTL-kretsen månne? Dessvärre så har jag inte något kopplingsschema till TAF så om någon snäll människa skulle kunna hjälpa mig och kika vilken TTL-krets som Q43 är kopplad till skulle jag bli jätteglad!!!

Tack på förhand!
"Var lampa har sin sockel!"


INK

  • Donator Silver
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 12145
    • Visa profil
  • Stad: Borås

GAM

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 353
    • Visa profil
  • Stad: Gävle
Tjena INK!

Jag har mätt upp de tre magneterna och alla ligger bra i motståndsvärden (och väldigt lika).

Transistorn Q3 blir tokvarm fastän inte den vänstra magneten är inkopplad.....det kanske kan vara till hjälp?
"Var lampa har sin sockel!"