Frispel

sedan 2001

Hercules

andhal

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 580
    • Visa profil
  • Stad: Täby
Har tänkt på det där Atarimonstret Hercules. Jag har aldrig sett det i verkligheten, hur många kan det uppskattningsvis finnas i Sverige? Har hört att Adonbolagen har ett, stämmer det?
Hur många tillverkades? finns det någon här på forumet som äger ett?


Andhal
"-Where is my base?- I wanna jam!"


COCS

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 4381
    • Visa profil
  • Stad: Göteborg
3 st. i Sverige (verkar det som).

Adonbolagen har 1 st. och hade 2 st. från början.

Liseberg hade 1 st. som kan ha varit utställt av Adonbolagen, men det har inte kunnat fastställas.

Sedan finns det 1 st. till :-)
COCS
Carl Olof Christian Sjöberg
Tel: 0707-19 31 45


JT

  • Full Member
  • ***
    • Antal inlägg: 144
    • Visa profil
  • Stad: Borås
Jag minns en del från min tid som liten spoling på Liseberg då detta spel fanns, det var enormt och nästan alltid tillgängligt... Kanske pga dess storlek? Spelade det några ggr.. men inget som fastnade förutom storleken på spelet. Men det konstiga är att vad jag minns är ett enormt flipperspel med träknappar och stora träkulor..?? men det var ju längesedan och saker och ting är ju som bekant lite annorlunda mot verkligheten när man är liten, och saker och ting kanske inte var så stora som man med vuxna ögon ser på det. Det finns säkert fler här som minns det fr.Liseberg.


matsod

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 484
    • Visa profil
  • Stad: Mölndal
Träkulor minns jag också, och jag trodde det var hercules som hade det. Men det kanske var nåt annat?


andhal

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 580
    • Visa profil
  • Stad: Täby
COCS!
Skall man tolka den leende gubben bakom den sista meningen såsom att du sitter på nummer tre?

Andhal
"-Where is my base?- I wanna jam!"


Bally

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 6203
  • Spelautomatsamlare sedan 1977
    • Visa profil
    • Bally.se
  • Stad: Stockholm
Det som stod på Liseberg är tyvärr skrotat. Det kördes till tippen tillsammans med en massa arkadspel för många år sen.

Träknappar?? Det bör ha haft de klassiska stora vita släta Atari-knapparna.
« Senast ändrad: november 09, 2010, 12:32:08 av Bally »
Bally Hagman
Flippernörd
www.bally.se
För övrigt, så bör alla Dr Who spel skrotas


DDH

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1083
    • Visa profil
  • Stad: Götet
Dom har ett nagra kilometer fran dar jag bor pa lyonspinball.com

Skall ta en titt pa det ikvall. Dom anvander en biljardkula, men jag skall fraga agaren vad orginalet hade. Dom har det mest som en kuriosa. Det ar aldrig med i tavlingar (samma med Joust och Baby Pac Man). Det ar inte sa kul att spela. For stort och olikt vanliga flipper.


DDH

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1083
    • Visa profil
  • Stad: Götet
Enligt agaren till Lyonspinball var det en vanlig vit biljardkula i orginalet.

Knapparna ar slata plastknappar, men ser storre ut an vanliga.


andhal

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 580
    • Visa profil
  • Stad: Täby
Hej DDH!
Vad kul med en medlem från Colorado, är du ditflyttad svensk eller helamerikan med svenska rötter, eftersom du skriver på svenska?

Lucky you, som har chansen att spela ett så udda flipper! Jag har sett på YouTube att det inte verkar vara ett jättekul flipper att spela, men det vore kul att åtminstone ha testat det innan man dör!

Jag har ju gjort misstaget att stå bredvid "Pinball Circus" på Pinball hall of fame i Vegas och jag orkade inte vänta på min tur, jag fattade inte att det var nästan ett "one of a kind".
Det ger mig åtminstone en anledning att åka tillbaka till Vegas.

Dock hade dom inget Hercules!! Nästa gång jag ser något udda flipper kommer jag "Googla" innan jag skiter i det, ha ha!

Andhal
"-Where is my base?- I wanna jam!"


DDH

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1083
    • Visa profil
  • Stad: Götet
Hej andhal,

Fodd och uppvuxen i Sverige, och kom hit som utbytesstudent, men har nu bott nastan lika lange i USA!

Har faktiskt aldrig varit pa flippermuseet i Vegas, trots att det "bara" ligger typ 13 timmars bilvag bort.

Sist var jag bara i Vegas i typ 18 timmar pa vag till Los Angeles med bil, och det var ingen annan i ekipaget som ville aka dit. Kanske nasta ar.





Tags: