Frispel

sedan 2001

Vinster vid flippertävlingar

cw · 164 · 24927

ARE

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 941
    • Visa profil
  • Stad: OSLO
Pal: hmm du har vel rett - jeg måtte bare se igjennom det jeg hadde skrevet  :) Så her kommer det på nytt - uredigert:

Hvorfor er det så viktig at det skal gå i null? Jeg har selv hvert eneste år siden 2003 vært med på å arrangere flippereventer i Norge, kjørt henger land og strand, bært spill, ødelagt ryggen, skrudd, vasket, polert.. det er utrolig mye som skal gjøres! Hvert år får man med seg en liten kjerne som hjelper til - og de fleste presterer mindre enn man forventer. Hvorfor skal dette da gå i null? Nå som vi har fått oss lokale på Dal så går alt av overskudd rett inn der. De går kanskje ikke direkte inn i turneringsspillene - men de går i å tilrettelegge et så bra tilbud som mulig både lokale og spill som er i god stand. Hvis jeg ville tjene penger så er jeg helt enig med INK - da får jeg finne noe annet å gjøre.

Hvis det blir teks 10-20k til overs så går dette rett tilbake til bedre spill neste gang og også til å dekke lokale-leie, alarm, strøm, internett (for man vil jo ha online-feeds av resultater, eller hva?) og en haug med andre ting. En ting er å holde sine to-tre spill tip-top, noe annet å holde i stand 50-100 spill. Det er ikke sånn at man sitter igjen med masse penger og kan ta seg ferie. Pengene kommer ALLE tilgode ved neste arrangement: flere og bedre spill. ALLE pengene forvandles til en enda bedre opplevelse ved neste arrangement, jeg er helt sikker på at jeg kan snakke for INK her også. Er det virkelig så ille?

Hva gjelder prispenger når jeg er på besøk så kunne jeg ikke brydd meg mindre - selv om jeg en dag skulle klare å slå alle dere andre


INK

  • Donator Silver
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 12145
    • Visa profil
  • Stad: Borås

Vreten

  • Full Member
  • ***
    • Antal inlägg: 197
    • Visa profil
  • Stad: Morup
 GNÄLLSPIKAR
Typiskt den svenska avundsjukan. Så fort någon kan tänkas tjäna en enda spänn på något så ska det gnällas och klagas.
Uppmuntra INKen och andra istället att fixa tävlingar så vi flipperentusiaster kan träffas och ha kul.


Borttagen

  • Newbie
  • *
    • Antal inlägg: 0
    • Visa profil
Om det nu inte är olagligt att dela ut prispengar i tävling, varför skall man då skänka bort dom, och inte ge tillbaka till spelarna?. Bättre och köra en Unicef Open eller något isf.


Pal

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1760
  • I speak TCP/IP
    • Visa profil
  • Stad: Stockholm
Ge pengarna till INK. De gör betydligt större nytta hos honom än hos oss spelare.


Borttagen

  • Newbie
  • *
    • Antal inlägg: 0
    • Visa profil
Själva huvudfrågan är väl egentligen den som MCR påtalar:
"Viktigt och praktiskt för alla, såväl arrangörer som deltagare, är att allt redovisas tydligt också. Då slipper man spekulationer och alla kan fatta beslut utifrån informationen."



INK

  • Donator Silver
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 12145
    • Visa profil
  • Stad: Borås
IFK: SM sköter inte jag ekonomin för och som det redan påtalats så säger LI nej till prispengar - de har redan varnat Interpool en gång. Händer det igen kan de förlora sitt serveringstillstånd. Det är alltså inget vi eller någon annan hittat på utan fakta.

Jag har redan redovisat min inställning här ovan. Även MS har uttalat sig för BPPs räkning - sedan finns det väl inte några arrangörer kvar?


Purre

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 2004
    • Visa profil
    • Flippergubben
  • Stad: Sollentuna
>Stackars Purre och Mikke som kommer att bli helt bojkottade framöver.

Nu vet jag inte riktigt vad du syftade på men det är ingen fara, vi kommer aldrig att hosta nåt större evenemang mer. Någonsin...

Det spelar ingen roll om man bryter ryggen av sig eller lökar, det gnälls oavsett. Senaste arret vi genomförde var SO -09 och det bara för att det öht skulle bli ett SO. Vi ställde upp med spel och lokal utan att egentligen ta nåt betalt. Struntade i myntoperation på förströelsespelen (som brukar vara den enda intäktskällan för oss) för att det kanske skulle uppskattas.
Vi fick en slant av det som blev över som i princip täckte elräkningen... En slant som motsvarar ungefär vad vi kan få en Afterwork vilken tisdagskväll som helst.

Den feedback vi fick var att det var alldeles för trångt och att spelen var urusla.

Därav tänker jag aldrig mer dela med mig av våra spel eller vår lokal till dylika arrangemang.


INK

  • Donator Silver
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 12145
    • Visa profil
  • Stad: Borås
Tänkte på att du tar hutlöst betalt för de gånger du lånar ut din lokal för månadstävlingar.  ;-)

Hur gick det förresten med Eight Ball Deluxen - blev det affär?


MS

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1253
    • Visa profil
  • Stad: Alingsås
Det ena behöver väl inte utesluta det andra, anmälningsavgiften räcker till att organisera, reparera trasiga spel och till priser.

Efter två SM och fyra BPP så vet jag att det går att göra en sådan budget. Och vi har fått väldigt få klagomål på dessa tävlingar när det gäller spelskick och dylikt.

INK vad jag ifrågasätter är vad pengarna går till. Ta exempelvis ditt Nitro som du sa renoverades för två år sedan med gamla/begagnade gummin, flipprarna glömde du säkert av vid renoveringen för de var definitivt ingen aha upplevelse. Detta spel har du nu haft med i ett flertal tävlingar. Men jag tycker det är konstigt att anmälningsavgiften inte räcker till en gummisats till ett spel där gummina snart trillar av.

Jag är helt övertygad om att det går att kombinera priser och bra spel. Men då krävs det att man lämnar det ekonomiska tänkandet och arrangerar tävlingen för att det är kul. Själv har jag aldrig köpt ett spel med förhoppningen att renoveringen ska bekostas för att det lånas ut till en tävling.

För min del behöver det inte vara några priser i en tävling, även om jag tycker att det ska vara det. Men då borde anmälningsavgiften lämna ett avtryck i välspelande spel, men tyvärr så är det generellt rätt dålig standard på spelen i tävlingar. Men det kanske är jag som har för höga krav...


Sonar

  • Hero Member
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 2937
    • Visa profil
Jag tror nog att de flesta som arrangerar tävlingar kommer för eller senare tröttna på att göra det helt gratis. Men visst några "eldsjälar" kommer det kanske att finnas kvar.

Jag unnar alla de som arrangerar tävlingar att tjäna några kr, för jag tror inte det är några jättesummor kvar efter att man har räknat bort alla reella kostnader ( och skulle man börja räkna kostnad på personers tid med något så när vettig timtaxa så skulle nog de flesta arrangemang gå back)


Jag hoppas någon försöker att arrangera någon tävling eller vad man vill kalla det på mer "kommersiell grund" och kanske ta en något högre start avgift och kunna erbjuda något mervärde.

Har för mig att jag tidigare nämnt det men man kan ju reglera antalet anmälda personer genom att justera anmälningsavgiften. Någonstans på kurvan måste man ju hitta ett antal tävlanden man kan känna att man hantera utan 20 pers som jobbar gratis.

hmmm jag tror jag bara svamlar nu .. men det kanske går att förstå :-)


COCS

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 4381
    • Visa profil
  • Stad: Göteborg
Under tiden som jag författade mitt inlägg nedan, så har det tillkommit ett flertal poster som tar upp delvis samma sak, men jag postar nu det jag skrivit --->

Jag har funderat mkt på det här sedan några år tillbaks och är förvånad över att detta inte diskuterats så intensivt tidigare, fast det har det kanske, men jag har inte sett det eller glömt.

Jag tror det är väldigt bra att folk nu kan komma med en massa åsikter om detta och jag har förstås mina.

Som flera olika sagt under åren som gått, så kan man dela in de flipperintresserade i 3 grupper:

* De som är enbart intresserade av att spela och tävla.

* De som tycker att det är roligt med flipper allmänt och som gillar att åka runt och umgås och träffa folk och som kanske också har ett eller flera spel hemma.

* De som gillar att samla och meka (och kanske lite av ovanst. också).

Det har alltid funnits personer (inkl. mig själv) som vill tjäna pengar på sådant man lägger ner tid på, även om det är fritiden. Listan kan göras lång på olika ’spel-handlare’ som funnits och som finns nu också. Dessa finns där i bakgrunden och är oftast ganska anonyma, fast dom flesta vet vilka dessa är. På senare år har jag en känsla av att några inom flipperhobbyn inte tycker att det är OK att det finns dom som tjänar en hacka på spelen eller ens att det finns samlare som har många spel ståendes som ingen spelar på.

Om jag köper ett flipperspel för t.ex. 9.000 kr och tar mig tid att fixa iordning det (mer eller mindre) och jag därefter säljer det för 12.000 kr, så är det väl inget att gnälla över.

På samma vis tycker jag att den som lägger ner tid på att arrangera en tävling, måste väl få ta vilken avgift han vill. Och om han vill dela ut det i priser eller ta pengarna själv, är väl helt upp till honom. Det kostar en hel del att hyra en lokal och det kostar med reservdelar och framförallt, så tar det enormt mkt tid att göra iordning spel – en jävla massa tid.

Jag tycker att det är roligt att det finns flera ’toppspelare’ i Sverige och det är naturligt att dom åker runt och spelar på olika tävlingar, för det är det dom gillar. Hur många av dessa toppspelare har egna spel som dom bjuder in på tävling på och hur många timmars arbete lägger toppspelarna på att vara med och skruva och arrangera en tävling och att vara funktionärer? Om toppspelarna blir sura över att det inte ges ut prispengar av stora mått, så kan väl tävlingen klara sig utan dom. För majoriteten av dom som spelar gör det väl för att det är kul att vara med och att träffa folk.

’Bunkern’ i Alingsås är ett bra exempel med bra spelare som arrangerar tävlingar. Om deras åsikt är att dom skall lägga typ 800 gratistimmar på att polera spel och sedan hålla en tävling där alla inkomsterna delas ut som vinster till toppspelarna som åker runt och vinner, så får det vara Bunker-folkets ensak. Men man kan inte begära att alla skall tycka så.

Min åsikt är då att den som vill arrangera en tävling får ta betalt det han vill och dela ut prispengar OM han vill. Men det bör absolut vara tydligt från första början vad som gäller, så att folk inte tror att det blir prispengar.

Jag tror att majoriteten av folk åker på flippertävlingar för att det är roligt att vara med och kul att träffa folk, tjöta och dricka några öl. Jag tycker absolut att om man håller en tävling, så skall det finnas några prispokaler, för det är alltid kul. Prispokalerna kostar bara några 100 kr per st. och det har alla arrangörer råd med. Resten av pengarna kan arrangören behålla med gott samvete och naturligtvis skall han dela med sig rättvist till alla som hjälpt till med olika saker, så som allt jobb runtomkring före och efter en tävling och icke att glömma – en rejäl ersättning till dom som äger spelen. Är det arrangörens egna spel, är det han som får pengarna, finns det inlånade spel, så skall de som lånar ut få en bra ersättning för det, men detta tycks knappt förekomma alls. Jag har lånat ut spel 2 gånger till SM i Göteborg. Spel som jag putsade många timmar på före och som jag ensam körde till plats. Det jag fick i ersättning var 300 kr som släpkärran kostade.

Jag har inte längre förståelse för att folk skall komma och spela på spel som andra ’putsat’ på och fixat iordning och ta alla pengarna och dela ut till dom som spelar/vinner. Det är väl i det här fallet Jukebox-Janne som skall ha större delen av pengarna för att det är hans spel.

Varje spelarrangör får sätta upp sina regler om vad det skall kosta, sedan är det upp till dom som funderar på att vara med, om dom vill.

Med tanke på hur svårt det verkar vara att få till ett SM överhuvudtaget, så är jag totalt oförstående att det finns personer som gnäller om detta med prispengar. Det är väl ändå viktigast att det blir av en tävling så att alla kan ha kul. Om det sedan resulterar i att arrangören tjänar 15-20.000 kr, så har väl inte vi andra med det att göra. Vi är inte ett kollektiv med redovisningsansvar.

Spela för att det är kul och vinn för äran – inte för pengarna. Jag tror att de flesta som åker runt på spelträffar är av den åsikten.
COCS
Carl Olof Christian Sjöberg
Tel: 0707-19 31 45


INK

  • Donator Silver
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 12145
    • Visa profil
  • Stad: Borås
MS: Nej, Nitro har varit i tillräckligt bra skick för att ha hamnat lite väl långt bak i kön, men han ska få det han förtjänar inom kort. Och spelet är inte flipperrenoverat - jag hade inte rätt delar när det lagades - och de gamla gummina byttes ut mot en ny sats när jag fick tillbaka det efter utlåning, men efter många spel så slits de.

Och till skillnad från andra arrangörer så har jag större utgifter - det är väl ingen nyhet? Ni delar på er hyra - jag betalar min själv. Ni delar på elräkningen - jag betalar min själv, och så vidare.

Kontentan är att jag inte skäms det minsta för att ta ut pengar i "vinst".

Hade det inte varit kul att arrangera tävlingar skulle jag, som tidigare nämnt, pysslat med något inkomstbringande en tiondel av nerlagd tid och sedan haft låsta dörrar till lokalen.


INK

  • Donator Silver
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 12145
    • Visa profil
  • Stad: Borås
Jag har också haft som förslag att de som vill ha stora prispengar i flipper kan börja med "betting" på sig själva i förhållande till WPPR-ranken. En högt rankad spelare petar in en större summa i potten och en lågrankad dito en mindre summa. Då får de som tror att de har en chans till slantarna eller har intresse av vinstpengar själva sköta den biten.


LEL

  • Full Member
  • ***
    • Antal inlägg: 150
    • Visa profil
  • Stad: Gävle
Jag tävlar alltid för äran. Pengar, pokaler och övriga priser är såklart en fin bonus.
2006 vann jag SM och känner mig fortfarande stolt över det, att jag fick lite pengar gjorde mig absolut inte mer lycklig över segern. Det är trots allt att jag vunnit SM som folk runt omkring mig kommer ihåg, inte pengarna!
Jag hoppas och tror de flesta åker runt på tävlingar för att det är jävligt kul och att man får träffa likasinnade personer.
 




Tags: