Frispel

sedan 2001

Vinster vid flippertävlingar

cw · 164 · 24907

CC

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1248
    • Visa profil
  • Stad: Rydboholm
Det viktigaste e nog att alla är informerade om vad som gäller före tävlingen.
Det gäller , spelsystem, regler, priser, lottning, allt helt enkelt.

Precis som JOE efterlyser, om man vet vad som gäller kan man ju ta sitt beslut grundat på det..

INK: Ev finns prejudicat , det gäller ju om det har ett "monitärt värde". Vilket ju inte en avsugning har enligt LI. (sök på forumet om Ni vill läsa mer hur de tänker)
"Varning! Vissa av mina inlägg kan innehålla spår av sarkasmer och ironi! Nötter kan sätta sådant i halsen."


MS

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1253
    • Visa profil
  • Stad: Alingsås
Jo det är onekligen en knepig utveckling som skett sen jag senast höll i SM 06 och 07. Där gick en betydlig del tillbaka till spelarna. Då hade vi även kostnader för transporter av spel.

Sen dess har anmälningsavgifterna ökat medan spelarna får mindre för pengarna. Både vad det gäller priser och sämre skick på spelen. Personligen skiter jag i om anmälningsavgiften är 200:- eller 700:-, bara det kommer spelarna till godo i form av priser och välspelande spel.

Sen när det gäller BPP så blir det även där inga pengar över. Pengarna går tillbaka till spelarna efter en del kostnader som en tävling medför.

INK skrev följande på www.sdtm.se
Citera
Dessutom är det bara tre-fyra spelare som ens frågar om prispengar. De flesta spelare tycker bara att det är kul att spela och alla toppspelare spelar för tävlandet och WPPRs. Jag ska i alla fall sluta med prispengar i mina tävlingar - lägger hellre alla slantar på att hålla verksamheten igång.

Frågan är om spelarna är beredda att sponsra dig med att köpa in fler lik, eller att bekosta renoveringen av dina spel. Senaste Boråstävlingen bojkottades av en rad spelare, tror det blir fler..


INK

  • Donator Silver
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 12145
    • Visa profil
  • Stad: Borås
Är det så du ser det?

Nästa tävling blir det i alla fall mindre pengar för dig att lägga ut (om du nu inte ska bojkotta den) eftersom det - som jag skrev ovan - inte kommer att utgå några prispengar.


CC

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1248
    • Visa profil
  • Stad: Rydboholm
Själv inser jag att jag är så usel flipprare att prispengar till top-4 gör mig varken från eller till......

Jag betalar gärna , t.ex slantade jag i bra många coins i classicspelen på EM i Zurich , inte för att det är kul att spela Bally Circus och Winner , utan mer för att jag har råd att betala för att ha tråkigt :)

Och classicspelen där nere var inte sååååå dåliga , jämfört med svenska diton eller spelen i main-EM

Men förresten , sluta "nu" med prispengar......vadå BPO 2010 tänker jag då ;)Var e vinsten
« Senast ändrad: oktober 19, 2010, 15:01:55 av CC »
"Varning! Vissa av mina inlägg kan innehålla spår av sarkasmer och ironi! Nötter kan sätta sådant i halsen."


INK

  • Donator Silver
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 12145
    • Visa profil
  • Stad: Borås
Eller vänta - jag kanske ska sluta med tävlingar istället? Finns ju en massa annat att lägga tiden på. Kanske ska jobba in lite pengar på saker som ger 500 kr/h och laga mina spel och sedan sitta och titta på dem och kanske spela på dem en gång om året - själv...


MCR

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 2214
    • Visa profil
  • Stad: Stockholm
SM har ju (hittills) alltid haft penningpriser utan problem med myndigheter etc. Varför skulle det vara ett problem just nu?

Lagtexten som det refereras till ovanför syftar ju inte på flippertävlingar utan på flipperspel i sig, dvs man ska inte kunna lägga i en tia och ha chans att vinna en hundring, som på en enarmad bandit.

EDIT: Man kan ju jämföra med att i princip alla sporter har penningpriser, även spel som schack, bridge, backgammon har penningpriser. Mer udda saker som fisketävling, fysiktävlingar och StarCraft (eller andra e-sporter) har prispengar. Är det verkligen så att just flippertävlingar är det enda som skulle vara olagligt? SLUT EDIT.

Jag tycker, eventuella lagar åsido, också det känns rimligt att ca 50% går tillbaka i priser och ca 50% till omkostnader. Viktigt och praktiskt för alla, såväl arrangörer som deltagare, är att allt redovisas tydligt också. Då slipper man spekulationer och alla kan fatta beslut utifrån informationen.
Givetvis ska en arrangör inte gå back.

Man kan jämföra med tävlingar i USA där de siktar på att så mycket som möjligt ska gå tillbaka till spelarna och där de är noga med att redovisa vart varenda dollar har tagit vägen. California Extremes t ex ger 80% tillbaka i form av priser.
Texas Pinball Festival "bröt" mot bägge dessa regler och bojkottades snabbt av i princip alla utom lokala casualspelare.
« Senast ändrad: oktober 19, 2010, 15:04:39 av MCR »


Pal

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1760
  • I speak TCP/IP
    • Visa profil
  • Stad: Stockholm
Stockholm Open: Ca 50k i omsättning, ca 30-35k i prispengar. D v s omsättningen minus kostnader och en liten felmarginal. Ibland gick vi plus, ibland gick vi minus, ibland gick vi even.

Om jag någonsin arrangerar en flippertävling igen, så blir det med samma formel. Om det är olagligt eller inte är en öppen fråga, och jag skiter dessutom i svaret.
« Senast ändrad: oktober 19, 2010, 14:59:14 av Pal »


CC

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1248
    • Visa profil
  • Stad: Rydboholm
Jag har faktiskt varit på flippertävling där det såldes starköl - tillåtet eller inte ??

Skiter i vilket.

Tog en öl, tjötade lite o hade trevligt :)
"Varning! Vissa av mina inlägg kan innehålla spår av sarkasmer och ironi! Nötter kan sätta sådant i halsen."


INK

  • Donator Silver
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 12145
    • Visa profil
  • Stad: Borås
Gällande årets SM så följer jag bara Stefan på Interpools instruktioner - LI har redan varit på honom (sök i forumet) så om tanken är att betala ut en enda spänn får vi inte vara där.

Men det är ju lätt löst genom att alla efter SM får tillbaka sin del av anmälningsavgiften som inte gick åt till arrangemanget.

*klipp*
« Senast ändrad: oktober 21, 2010, 11:24:52 av INK »


Pal

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1760
  • I speak TCP/IP
    • Visa profil
  • Stad: Stockholm
Annars tycker jag generellt sett att det är alldeles för mycket gnäll och alldeles för lite positiv feedback när det gäller flippertävlingar. Det gäller allt från skick på spelen till den här diskussionen.

Om INK nu skulle göra sig en hacka på att arrangera SM, så är det väl bara bra? Killen gör ju en insats - klart som fan att han ska ha pröjs för det!

De som inte gillar att betala pengar till arrangören för att delta i en flippertävling är ytterst välkomna att själva arrangera gratistävlingar (naturligtvis med enbart spel i nyskick).
« Senast ändrad: oktober 19, 2010, 15:06:06 av Pal »


CC

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1248
    • Visa profil
  • Stad: Rydboholm
Sant där PAL , jag e ju "ganska ny" efter bara 2 års tävlande , men jag har "aldrig" hört något positivt efter en flipper tävling , det e alltid dåligt.........

Fast likt förbaskat är vi ju alla tillbaka till nästa (lika dåliga) tävling.
Så kritiken , brukar nog mer vara ett uttryck för den egna besvikelsen över sin egen insats.

Och i Borås luktar det ju inte thinner iallafall...... :)
« Senast ändrad: oktober 19, 2010, 15:31:03 av CC »
"Varning! Vissa av mina inlägg kan innehålla spår av sarkasmer och ironi! Nötter kan sätta sådant i halsen."


INK

  • Donator Silver
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 12145
    • Visa profil
  • Stad: Borås
Och de som tror att jag tjänar en enda spänn på SM kan ni andra tacka för att jag just bestämde mig för att inte orka göra i ordning samt köra ner ett gäng Classic-spel till Skåne.


ARE

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 941
    • Visa profil
  • Stad: OSLO
Hvis jeg ikke husker rett så har SM en liten historie hvor den ikke kom til å bli noe av? Kanskje alle dere som er så veldig mot å støtte arrangøren kan samle sammen 50 spill og sette de i nyschik? Eller nei - det var det dere ikke ville likevel nei...
« Senast ändrad: oktober 19, 2010, 15:33:55 av ARE »


ARE

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 941
    • Visa profil
  • Stad: OSLO
Hva gjelder prispenger når jeg er på besøk så kunne jeg ikke brydd meg mindre - selv om jeg en dag skulle klare å slå alle dere andre :)

Jeg betaler gladelig hver krone for opplevelsen - og jeg vet med sikkerhet når jeg er i Borås at neste gang jeg kommer så er alle mine penger blitt til en enda bedre opplevelse.

Jeg vil mye heller betale til arrangøren enn til en liten håndfull personer - på hvilken måte kommer i så fall disse pengene noen andre til gode?





Pal

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1760
  • I speak TCP/IP
    • Visa profil
  • Stad: Stockholm
Varför editerade du det första inlägget? Jag tycker att det var bra skrivet.


Tags: