Frispel

sedan 2001

Vinster vid flippertävlingar

cw · 164 · 24922

cw

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1013
    • Visa profil
  • Stad: Göteborg
Inlagt av Sonar:

Detta är taget från Flipper SM tråden då det har ett mer generellt intresse än bara för flipper SM:


IFK Skrev:
Citera
Hur mycket kommer att gå tillbaka till spelarna i siffror/procent?


INK Skrev:
Citera
Noll - eftersom man inte får ha prispengar i flippertävlingar.

Om det blir pengar över så kommer dessa antingen gå över i nästa års kassa alternativt delas ut till hjälporganisationer efter vinnarnas personliga önskemål - det är väl behjärtansvärt?


-----------------Slut sonar edit-------------------------



Det är en intressant frågeställning som IFK tar upp här.

Den erfarenheten som jag har ifrån min andra hobby, pistolskytte, är att 50% av inkomsterna/avgifterna går tillbaka till skyttarna i form av priser.

Hur har dett sett ut tidigare?
Anledningen till att jag formulerar frågan så är att jag inte själv har arr ngn tävling.


Jag anser att 50% tillbaka till spelarna skulle göra det mer intressant för duktiga spelare att ta sig runt på tävlingar, för hur kul är det med gigantiska bucklor à la NHL hockey?


INK

  • Donator Silver
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 12145
    • Visa profil
  • Stad: Borås

Borttagen

  • Newbie
  • *
    • Antal inlägg: 0
    • Visa profil
Frågan är ju mer aktuell då anmälningskostnaderna ökar men priserna (pengarna) ut minskar. Idag går väl ca 20-30% tillbaka till spelarna. Det verkar nästan som det har blivit en affärsidé att köra tävlingar.
Självklart skall man ha en del för att sköta tävlingen samt att man skall få betalt för delar etc som man fixar på spelen (detta bör ha gjorts för att ta ut den kostnaden).
Tycker inte det är helt ok att köra en tävling, spelen är inte åtgärdade samt ta ut 15,000-35,000 för att hålla i en tävling. Alternativet är väl att det inte blir några tävlingar alls kanske. Men det borde vara mer information om vad som går tillbaka innan själva tävlingen.

Detta kanske är fel tråd, jaja.


CC

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1248
    • Visa profil
  • Stad: Rydboholm
Citera
Om automatspel (t.ex. flipperspel) ger annan vinst än frispel tillämpas lotterilagen.

Enligt lotterilagen är det fråga om en s.k. skicklighetsautomat när vinstmöjligheter HELT eller DELVIS beror på skicklighet.

Spel på flipperspel kan således avgöras till 100 % av spelarens skicklighet, men är inte tillåtet enligt varken automatspelslagen eller lotterilagen: OM annan vinst än frispel förekommer. Detta eftersom flipperspel per definition är automatspel.


Följande ger vid handen att kontantpris icke på något sätt är MER olagligt än pokaler och medaljer.
Enda "vinst" som godkänns av lotteriinspektionen är alltså frispel.


Ska vi be Sonar flytta tråden till en ny ??
"Varning! Vissa av mina inlägg kan innehålla spår av sarkasmer och ironi! Nötter kan sätta sådant i halsen."


Sonar

  • Hero Member
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 2937
    • Visa profil
Här kommer inläggen som var väldigt intressanta men flyttade fokus från SM i SM tråden.


JOE

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 396
    • Visa profil
  • Stad: Falun

CC

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1248
    • Visa profil
  • Stad: Rydboholm
Fast censur betyder nog inte att man flyttar en tråd utan kanske döljer innehållet ?

Eller tänker jag fel som vanligt :)
"Varning! Vissa av mina inlägg kan innehålla spår av sarkasmer och ironi! Nötter kan sätta sådant i halsen."


Sonar

  • Hero Member
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 2937
    • Visa profil
Japp nu är inläggen flyttade och tråden är redigerad för att den ska gå och förstå. Om någon fortfarande tycker det är censur så kan de kontakta mig och förklarar varför!



INK

  • Donator Silver
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 12145
    • Visa profil
  • Stad: Borås
Tyvärr blev det lite fel i år eftersom vi inte hann justera årets avgift till SM - därav klausulen med överföring alternativt välgörande ändamål.


INK

  • Donator Silver
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 12145
    • Visa profil
  • Stad: Borås
CC: Jag tror att det någonstans är prejudicerat att medalj eller pokal av inget annat värde än för vinnaren är ok.


JOE

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 396
    • Visa profil
  • Stad: Falun
Jag har förstått att ni väntar på min anmälan till SM, den kommer inte att ske innan den här frågan är löst.

Om man antar att det blir 150 spelare i main och 100 i classics så handlar det om 53500:- in på
Plusgiro: 834 74 68-4
Kontoinnehavare: Jan Eklund

Då frågar man sig lite vad pengarna ska gå till om inga priser ska utbetalas. Borde exempelvis räcka till betalda funktionärer hela tävlingen, en rikig flippermeck som jobbar i en vecka i sträck med att fixa spelens funktionalitet och dess lutning. Eventuellt även icke-jäviga domslut.

Dessvärre misstänker jag att vi inte kommer få se något av detta utan vissa ska hjälpa till ideelt medans andra byxar hela kakan.




Jag har förstått att ni väntar på min anmälan till SM, den kommer inte att ske innan den här frågan är löst.

Om man antar att det blir 150 spelare i main och 100 i classics så handlar det om 53500:- in på
Plusgiro: 834 74 68-4
Kontoinnehavare: Jan Eklund

Då frågar man sig lite vad pengarna ska gå till om inga priser ska utbetalas. Borde exempelvis räcka till betalda funktionärer hela tävlingen, en rikig flippermeck som jobbar i en vecka i sträck med att fixa spelens funktionalitet och dess lutning. Eventuellt även icke-jäviga domslut.

Dessvärre misstänker jag att vi inte kommer få se något av detta utan vissa ska hjälpa till ideelt medans andra byxar hela kakan.

En sak är i alla fall säker: när PAL och BLA arrangerar tävling så är det inte av ekonomiska skäl, hur är det när INK arrangerar tävling?
Född med tur.


Sonar

  • Hero Member
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 2937
    • Visa profil
För att ta upp tråden igen (Göteborgs humor :-)) ...

Jag kan väl tycka att man kan tävla utan pengar/vinster som morot? Jag tävlar inte alls då jag inte kan offra den tiden det krävs av mig, men hade jag gjort det så hade jag gjort det för att jag tyckt det var skoj och inte för att vilja försörja mig på det.

Jag ser väl inte att flipperhobbyn har så fantastiskt mycket att vinna på att det skulle finnas en "proffsliga" där man kan leva på att spela flipper.

Visst skulle kanske fler tävla och så men de skulle främst vara drivna av pengarna än av något egentligen flipperintresse.

Finns nog en hel del att diskutera om här känner jag :-)


Sonar

  • Hero Member
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 2937
    • Visa profil
I andra änden så får väl folk arrangera Tävlingar ideelt eller på vinst basis och det är väl upp till de tävlande att avgöra om de vill vara med eller inte.

Men visst, en sådan sak som SM borde kanske hållas under klara förutsättningar och likadant varje år (med det inte sagt vilken av alternativen som är rätt)


JOE

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 396
    • Visa profil
  • Stad: Falun
Helt ok med tävling utan vinstpengar, men då borde det vara avsevärt billigare att deltaga. Och om inte pengarna finns där så blir ju de andra aspekterna som att det ska vara bra maskiner och roligt desto viktigare.
Född med tur.


INK

  • Donator Silver
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 12145
    • Visa profil
  • Stad: Borås
Precis som jag skrev ovan så kommer alla överblivna pengar från årets SM gå tillbaka till nästa års kassa alternativt skänkas bort. Alla utgifter kommer dessutom att bokföras och verifieras med kvitton.

Att anställa en heltidmekaniker och övriga punkter låter bra i teorin, men faller på tiden - såvida inte du vill ordna upp det praktiska? Jag har dessutom efterlyst en "proffsspelare" som kan kika förbi lokalen dagen innan för test av alla spel.

*klipp*
« Senast ändrad: oktober 21, 2010, 11:23:25 av INK »


Tags: