Frispel

sedan 2001

Hjälp under tävlingar

hejhopp

  • Full Member
  • ***
    • Antal inlägg: 122
    • Visa profil
  • Stad: Asarum
Jag tycker inte att det aer klokt att han far gora sa (som klippet visar).....det ska ju absolut inte vara tillatet om flipper ska vara en "sport"....
« Senast ändrad: oktober 12, 2010, 02:07:16 av hejhopp »


mdungan

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 320
  • le för helvete
    • Visa profil
  • Stad: Boxholm
Annars fick jag ju tipset en gång när vi var på Sockerbruket... "Skjut där det blinkar" funkar säkert för de flesta hahaha fan vilken underhållande läsning det här har varit :) tack alla inblandade :).
Mmm... jag är elak och grinig ---> le för helvete.


Pal

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1760
  • I speak TCP/IP
    • Visa profil
  • Stad: Stockholm
Jag citerar personen som gav upphov till hela diskussionen: "Vissa personer som t ex kan memorera mängder med information om massvis med spel, andra som t ex övertecknad, kan det inte"

Ja, och vissa person kan t ex träffa skott efter skott på massvis av spel, andra kan det inte.

I bägge fallen är den ena personen en bättre flipperspelare än den andra, och alltså värd att vinna matchen. Flipper är ju ett skicklighetsspel.


Calm

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 752
    • Visa profil
  • Stad: Eskilstuna
Ha ha! Härligt klipp där. Verkade ju hjälpa honom enormt mycket att läsa på lappen. Sätter man inte skotten så spelar det ju fan ingen roll.
Det måste väl vara upp till varje arrangör att bestämma vad som gäller OM det inte finns några generella regler. Kanske vore något att ha. För att få wopper till en tävling så gäller ett par grundläggande regler i tävlingen.


XII

  • Jr. Member
  • **
    • Antal inlägg: 77
    • Visa profil
  • Stad: Sparsör
Bally du har inte många medhåll här..
Ser det så här: Inför ett ta ett vanligt skolprov så får man läsa på hur mycket som helst innan provet ända fram till läraren säger -"lägg ner alla böcker på govlet, bänkarna ska vara tomma".
Bally det läraren/arrangören säger till dig är -"ta bort allt som ligger på glaset så att du kan se spelplanen".
Inga hjälpmedel under provet/spelandet.

Nämns flertalet gånger regel i olika idrotter, kan nämna att i fotboll där jag agerat domare och instruktör för domare i 20 år så är en sak helt klart spelarna kan absolut inte regelrna.
Ta bara mellan säsongen -08 och -09 där det kom 23 nya regeländringar. Har under åren validerat denna kunskap hos spelare i allt ifrån IF Elsborgs spelare till spelare i div. 1, 2, 3, 4, 5, 6. Alla har gemensam nämnare helt kass har ett undantag Andreas Augustsson, AC Horsens (tidigare IF Elfsborg) skrev regelprov och hade 10p av 13p (11p för godkänt) men som jag anser mycket bra för att vara fotbollsspelare.

Min tes är skit i reglerna Bally, spela för att det är kul precis som eliten i fotboll.

Ta bara min domarupplevelse när jag var å dömde på slottskogsvallen i Göteborg, Skogens IF div. 3 där Glenn Hysén spelade efter Liverpool livet.
Sa till denna herre att stoppa in tröjan i halvlek inför 2:a halvlek för den hänger nästan ner till knäna på honom.
Inför utmarch 2:a halvlek kommer Glenn springande och visar att han har klippt av tröjan längs shortsen så han kan inte stoppa in tröjan.
Det är gamla landslagsspelare man ser upp till, not. Han hade säker haft max 3p på ett regelprov.

Men tes är även fast det finns regler skit i dem eller kringgå dessa. För dig Bally skit i att lägga saker på spelet rigga upp ett notställ jämte spelet. Eller kör med hörlurar (som JOE) och spela upp alla intalade regler/spelsystem för det spelet du ska spela. Är det någon som lyssnat av JOE:s ljudslingor..?

Oavsett, lycka till Bally på kommande tävlingar
« Senast ändrad: oktober 12, 2010, 19:20:55 av XII »


CC

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1248
    • Visa profil
  • Stad: Rydboholm
Men egentligen , när vi pratar om o skriver "regler" är det inte detta med, håll kulan max 60 sekeunder , får ej sparka på spelet, får ej spela fel kula osv som är just regler.

Infon "skjut på gröna targets för att tänd lock" , "shoot final draw hole to start multi-ball" , "shoot multiple ramps to lit extra ball" är väe egentligen inte regler utan snarare upplysningar om hur man bör / kan spela för bästa resultat.

Regler - måste följas , annars blir man diskad.

Men de s.k "reglerna" för hur ett spel fungerar kanske ska kallas för något annat ?

Nej, Bally (och ni andra) fusklappar på spel eller i fickan för att läsas under spel är inte tillåtet iallfall.

"Varning! Vissa av mina inlägg kan innehålla spår av sarkasmer och ironi! Nötter kan sätta sådant i halsen."


MCR

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 2214
    • Visa profil
  • Stad: Stockholm
Jag såg att Elwin tipsade Shatz om att bära ett sådant här armledsband för strategier som tydligen quarterbacks har.

Handledsregler

Det kanske kan vara något? :-)

Annars håller jag med de flesta om att det verkar onödigt och lite dumt att få läsa spelregler under pågående kula. Mellan kulor får man väl däremot plugga så mycket man vill.


botte

  • Newbie
  • *
    • Antal inlägg: 30
    • Visa profil
  • Stad: Stockholm
Det är även omöjligt att göra skillnad på "regler" och "strategier". En regel säger att man ska skjuta på Greed-tavlorna för att tända locken. Utelämna det på din regellapp och skriv i stället "skjut ramp för att tända stolen". Helt plötsligt så har du en 100% strategi-lapp som man lätt kan påstå att "vaaad....det är ju bara en regel"!


Terminator

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 911
    • Visa profil
  • Stad: Eskilstuna
MCR:
Hhehehe.. Kan du inte köpa en sån åt Hagman, så får vi se om han använder den? Och gör han det så bör han ju vinna hela SM, eller hur? ;-)
"Pinball ain´t no game
pinball ain´t no sport
pinball IS religion"


REC

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 407
    • Visa profil
  • Stad: enskede
Edit: Äh, jag bara dravlade...
« Senast ändrad: oktober 13, 2010, 17:58:19 av REC »
Avliva myten om att flerspelarmatcher är en bra tävlingsform


WIZ

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 368
    • Visa profil
  • Stad: Köbenhavn
Blot til orientering så spurgte Neil Shatz - som den gentleman han er - forud rundt til flere af de konkurrerende spillere om det ville være ok at hive et rulesheet frem undervejs i spillet - og mit indtryk var at alle sagde "Sure - why not?"

Men at dømme efter tonen i den her tråd - så er det måske også sådan, at de har et noget mere afslappet forhold til turneringspinball i Californien end i Sverige ;-)


Borttagen

  • Newbie
  • *
    • Antal inlägg: 0
    • Visa profil
Howdy Mads, Jag tror att Bowen tyckte det var väldigt underligt, och han har inte ens varit i Sverige.


BUD

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1412
    • Visa profil
    • Hulabeck Mediabyrå
  • Stad: Göteborg
WIZ, när det gäller lagar och regler, så har svenskar ALLTID ett "mindre afslappet forhold" än danskar. :-)

/Ernst-Hugo.
Lyckan är en tänd modelampa.


mdungan

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 320
  • le för helvete
    • Visa profil
  • Stad: Boxholm
Jag kan anmäla mig som frivillig att stå å viska reglerna tätt intill i DAH's öra ;... dumstrut på muhahaha. För det är väl tillåtet ? kolla på fotbollen där står de och skriker för full hals tränarna... jag kan tom. vara mycket diskret ;).
Mmm... jag är elak och grinig ---> le för helvete.


WIZ

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 368
    • Visa profil
  • Stad: Köbenhavn
Howdy IFK! Og gratulerer med de mange stærke sejre! Godt at du er så langt borte!

Kanske Bowen tykte det var väldigt underligt - men han var jo heller ikke med i turneringen. Det er det der sker når folk flytter fra Westcoasten. Stress og små sko - men jeg er glad for at høre, at han ikke er nået helt til Sverige endnu ;-)

Ja ja - I kan tage det.


Tags: