Frispel

sedan 2001

Hjälp under tävlingar

CC

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1248
    • Visa profil
  • Stad: Rydboholm
[f+]EDIT AV SONAR:
Här kommer diskussionen kring Hjälpmedel under tävlingar. Den diskussionen tog över SM tråden fastän den egentligen är väldigt intressant för sig själv!
----------------------------------------------------
[/f+]




Eftersom jag inte ska vara med så orkar jag väl inte bry mig , men ett litet regeltillägg kanske för att "mota Olle i grind" ??

Citera
Nu ska jag börja skriva ut spelregler på n lapp som jag lägger nertill på spelglaset framöver då jag ständigt glömmer bort olika spelregler.


Eller skall dylika tilltag tillåtas kanske ?

"Varning! Vissa av mina inlägg kan innehålla spår av sarkasmer och ironi! Nötter kan sätta sådant i halsen."


INK

  • Donator Silver
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 12144
    • Visa profil
  • Stad: Borås
Så länge man inte håller kulan på flippern längre än föreskriven tid är det väl upp till var och en att läsa under tiden amn spelar.  ;-)

Fast jag skulle nog rekommendera att man läste in alla reglerna till aktuella spel och körde i sin MP3-spelare istället - det ger nog mer flyt.  :-D


Bally

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 6203
  • Spelautomatsamlare sedan 1977
    • Visa profil
    • Bally.se
  • Stad: Stockholm
Det finns redan regler på spelen som tillverkaren har satt dit för att spelaren ska veta hur han spelar spelet, men men mer och mer avancerade spel så tog de bara med en del regler då allt inte får plats på den lilla lappen, så därför kommer jag att ha med en lapp för vardera spel som jag inte har lärt mig reglerna på för att helt enkelt veta vad man ska göra på spelplanen.

Om nån tomte skulle påstå att en sån lapp är fusk,ja då sitter det fusklappar på alla spel redan från tillverkningen av spelet.
Och hur många har inte stoppat och hållit kulan för att titta på infolappen under spelplansglaset för att få reda på nån spelregel de inte kan utläsa från spelplanen.

Typ träffa tavla A, B och C för att tända locken t ex.

Däremot tycker jag inte att det är okey att ha en lapp med spelstrategier och läsa ur under spel.
Bally Hagman
Flippernörd
www.bally.se
För övrigt, så bör alla Dr Who spel skrotas


Tomte

  • Newbie
  • *
    • Antal inlägg: 1
    • Visa profil
  • Stad: Rovaniemi

HOT

  • Full Member
  • ***
    • Antal inlägg: 136
    • Visa profil
  • Stad: Alingsås
Absolut å pepsi!
« Senast ändrad: oktober 10, 2010, 02:51:48 av HOT »


Bally

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 6203
  • Spelautomatsamlare sedan 1977
    • Visa profil
    • Bally.se
  • Stad: Stockholm
Då får man alltså inte titta på den fusklapp som sitter under spelglaset heller?
« Senast ändrad: oktober 09, 2010, 22:56:45 av Bally »
Bally Hagman
Flippernörd
www.bally.se
För övrigt, så bör alla Dr Who spel skrotas


KO

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 672
  • Muu
    • Visa profil
  • Stad: Alingsås
Herr Bally.
Om du har en egen fusklapp som inte sitter fast på spelet så har du ju skaffat dig en fördel som de andra inte har. Fusklappen som sitter under spelplansglaset har alla tillgång till, till skillnad mot din lapp som du viker ihop och stoppar i fickan när du lämnar spelet. Spelare efter dig har således inte samma fördel som du har av den.
Det kan väl inte ens du tycka är rättvist.

Ett alternativ skulle möjligtvis vara att på förhand preparera spelen med utökade fusklappar som alla får tillgång till, då är det iaf lika för alla. Kanske något du kan ta upp med SM-arrangörerna?


JG

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 346
    • Visa profil
  • Stad: Ulricehamn

HOT

  • Full Member
  • ***
    • Antal inlägg: 136
    • Visa profil
  • Stad: Alingsås
Citera
Om nån tomte skulle påstå att en sån lapp är fusk,ja då sitter det fusklappar på alla spel redan från tillverkningen av spelet.


Citera
Tomte:   Fuuusk!


Missade du något där Balle?:-P


Bally

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 6203
  • Spelautomatsamlare sedan 1977
    • Visa profil
    • Bally.se
  • Stad: Stockholm
Citera
Spelare efter dig har således inte samma fördel som du har av den.


Kära MU, det står alla fritt att ta reda på alla regler till de olika spelen.
Allt finns i spelmanualer och/eller på nätet. Att memorera dem om de kan eller ha reda på reglerna på annat sätt i Ipod, på lapp m.m.
 
Vissa personer som t ex kan memorera mängder med information om massvis med spel, andra som t ex övertecknad, kan det inte, så därför så kommer jag att nyttja en papperslapp istället för minnet.
Papperslapp är f ö även något som dataminnet Neil själv använder sig av.
Jag har tröttnat på att komma till spel och inte veta vad jag ska göra och ibland enbart p g a det förlora en match, trots att jag ibland är en skickligare spelare.

Flipperspel är ett skicklighets-spel, inte ett jäkla frågespel. Då hade de aldrig skrivit ur regler på spelen.

Men okey, jag är gärna med på att alla spelregler skrivs upp och sätts på spelplansglaset på olika spel så att alla spelare kan ta del av dem under spel.

Då har i alla fall alla spelare som har dåliga/inga kunskaper om spelet, en bättre möjlighet att hävda sig.
« Senast ändrad: oktober 10, 2010, 04:30:34 av Bally »
Bally Hagman
Flippernörd
www.bally.se
För övrigt, så bör alla Dr Who spel skrotas


Svante

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 2389
    • Visa profil
  • Stad: Bromma
Citera
så därför så kommer jag att nyttja en papperslapp istället för minnet.


Du glömmer en sak där, och det är att det är upp till arrangören att bestämma vad som är tillåtet eller inte. Du kan jaga väderkvarnar bäst du vill, men i slutändan så bestämmer du bara på din egen tävling.


tir

  • Jr. Member
  • **
    • Antal inlägg: 73
    • Visa profil
  • Stad: Eskilstuna
Hur är det med coaching under spelets gång eller mellan kulor? Om jag vill ta hjälp av någon som är duktig på spelet, är det ok?


LOP

  • Global Moderator
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1443
    • Visa profil
  • Stad: Göteborg
tir: Jag har för mig att mellan kulor brukar coaching vara OK.

Men angående extra regellappar: Trickordning på Pinball Magic och svaren på frågorna på National Basketball Association: Fastbreak kunde ju vara bra att ha uppskrivet, men förutom dessa kan jag inte komma på en enda grej som skulle vara bra att ha till hands, åtminstone inte om man måste välja ut vissa godbitar och inte ska ha en bok om varje spel i bakfickan.


CC

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1248
    • Visa profil
  • Stad: Rydboholm
Jag föreslår tillägg till SM-reglerna helt enkelt.

"Det är ej tillåtet att placera någonting på spelen under spel, varken läsk, öl, papperslappar, snusdosor eller annat"

Eller kommer jag framgent lägga en STOR magnet strategiskt för att kulan inte skall önska ta vägen i outlane eller sdtm.

(eftersom många spel har magnet under spelglaset redan kan ju ej heller detta anses som fusk)

Citera
Däremot tycker jag inte att det är okey att ha en lapp med spelstrategier och läsa ur under spel.  


Vem skall bestämma om det e regler eller strategi på lappen ??

Citera
Jag har tröttnat på att komma till spel och inte veta vad jag ska göra och ibland enbart p g a det förlora en match, trots att jag ibland är en skickligare spelare.

 


En skicklig spelare torde väl veta vad man ska göra på ett spel , eller tänker jag fel nu igen ?
« Senast ändrad: oktober 10, 2010, 18:11:16 av CC »
"Varning! Vissa av mina inlägg kan innehålla spår av sarkasmer och ironi! Nötter kan sätta sådant i halsen."


MS

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1253
    • Visa profil
  • Stad: Alingsås
Hagman, varför måste du läsa reglerna under tiden du spelar? Även om du har en något lägre hjärnkapacitet/minneskapacitet så tordes det räcka att du läser på innan för det aktuella spelet och mellan kulorna. Varför stå med en bunt papper under spel?

Sen skulle väl du sluta tävla efter Norge eftersom du började känna dig gammal, de yngre var ju alldeles för duktiga.


Tags: