Frispel

sedan 2001

Lite utställarpriser från förr...

art

  • Newbie
  • *
    • Antal inlägg: 43
    • Visa profil
  • Stad: fjärås
Vilket spel har dragit in mest pengar till utställarna?
Hur snabbt brukar ett spel betala sig.


ALF

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 2149
    • Visa profil
  • Stad: Läckeby
Addams vet jag att nöjab i Kalmar hade som kassako de brukade köpa vartannat Bally/Wms men köpte tre addams med tre månaders mellanrum, det fanns tillfällen når det ringdes in fel på spelen som visade sig vara att man behövde tömma myntinkastet mer än en gång i veckan för att kassalådan var full. Det har funnits en gyllene tidsålder för flipperspelare
Play a real game, play pinball


matsod

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 484
    • Visa profil
  • Stad: Mölndal
Annar så vet väl alla att Medieval drog/drar in sjukt mycket pengar. Vet nån som berättade att ett enda spel drog in ca 400 000:- *jesus*

Förutom det så var/är WCS94 tydligen ett av de hetaste spelen.


MS

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1253
    • Visa profil
  • Stad: Alingsås

Kanske tänker på detta MM som Arne har tagit bild på.

Jag tror inte det är så mycket med tanke på hur slitna en del spel är, det tjänades många kronor på spelen en gång i tiden.

Det finns väl en gammal tråd om intjänade pengar på gamla Adon-spel, eller den kanske handlade om "lågmilare". Den som söker finner säkert svar.


P Q

  • Donator Silver
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 2137
    • Visa profil
  • Stad: Lomma

MS

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1253
    • Visa profil
  • Stad: Alingsås
Tyvärr, men jag vet inte vem som stoppade i den enkronan :) Troligen är det någon som räknade fel med antal enkronor.


Fritte

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1073
    • Visa profil
  • Stad: Värnamo
En god vän till mig berättade att de tömde TAF på en spann om dagen när det var som "värst". Dock vet jag ej storlek på den spannen...


INK

  • Donator Silver
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 12145
    • Visa profil
  • Stad: Borås

superpin

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 309
    • Visa profil
  • Stad: Solna
Janne tyckte att det AFM jag bytte till mig var en "lågmilare", det hade bara spelat in en halv mille (eller något i de trakterna).
Ola Rodenkirchen


SAB

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 321
    • Visa profil
  • Stad: luleå
INK: Stadspuben, Luleå. Bidrog själv till det rekordet..


COCS

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 4381
    • Visa profil
  • Stad: Göteborg
Pompe
Citera
Var kommer enkronan på slutet ifrån?
Det sitter elektroniska myntsilar i dessa spelen och då kan man lägga på 1kr, 5kr, 10kr.

Om ngn av misstag lagt på 1kr för mkt ngn gång, så blir det så här.

Alternativt:

Utställaren kan också programmera t.ex:
1 spel á 3 kulor 5 kr
2 spel á 3 kulor 9 kr
3 spel á 3 kulor 12 kr
« Senast ändrad: oktober 23, 2010, 14:26:07 av COCS »
COCS
Carl Olof Christian Sjöberg
Tel: 0707-19 31 45


ALF

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 2149
    • Visa profil
  • Stad: Läckeby
Har för mig att norska flipperdilla hade kommit över räkenskaperna från någon norsk firma, där var det T2 som var det mest inkomstbringande spelet med ca 450 tusen norska oljedollar, går säkert att leta reda på flipperdillas hemsida
Play a real game, play pinball


Bally

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 6203
  • Spelautomatsamlare sedan 1977
    • Visa profil
    • Bally.se
  • Stad: Stockholm
Men de tiderna är sen länge borta.
Det tillfälliga uppsving som skedde på 90-talet lär knappast återkomma. Idag så är det p g a den dåliga lönsamheten i princip bara spelentusaster som är utställare i Stockholm t ex. Flipperdoktorn Stellan, Mikke och Purre (flippergubben) och Johan R (som köpte Good Lucks återstående förströelsespel inkl platser).

Vi (LD) blev erbjudna (under en julmiddag med folk inom spelindustrin), av gubben Lyran och hans grabb, att köpa det som Johan sen köpte, men vi bangade p g a just dålig lönsamhet och för mycket pengar för det som GL hade kvar av förströelsespel (vi hade redan tidigare köpt loss en hög med flpprar från GL).
jag hoppas att Johan fick ett bättre pris än vad vi blev erbjudna att köpa spel och platser för.

Utan Stellan, Mikke och Purre och Johan, så skulle det nog inte se så muntert ut på flipperfronten i Stockholm idag.
« Senast ändrad: oktober 23, 2010, 20:06:31 av Bally »
Bally Hagman
Flippernörd
www.bally.se
För övrigt, så bör alla Dr Who spel skrotas


Fritte

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1073
    • Visa profil
  • Stad: Värnamo
Jag saknar 1992-93, då jobbade jag i en skivaffär här i stan med 3 flipper som en utställare från Gbg kom och bytte en gång i halvåret ungefär. Tänk er själva, lyssna på skivor hela dagarna mot betalning och kunna lira flipper i samma lokal!!


Tags: