Frispel

sedan 2001

White Water - en recension

LDK

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 2266
    • Visa profil
  • Stad: Uppsala
Jag hade inte spelat en enda omgång White Water för en vecka sedan. Nu har jag spelat nästan hundra omgångar sedan jag köpte spelet i måndags, och jag måste säga att det är en riktigt trevlig upplevelse.

Det finns riktigt mycket att göra...
Hazards, Rafts, Wet Willie´s, Bigfoot Hotfoot, Whirlpool, Disaster Drop, Rivers, 5-way Combo, Boulder Bash, Gold Rush MB, Whirlpool Challange MB, Vanlig MB, Man Overboard Hurry-up, 5x Playfield, Insanity Falls, Camera Craze, The Spirit of the River...detta öppnar upp för ett spel som lönar sig att spela taktiskt!

Att vänta med multibollen tills man tagit några rafts (för att driva upp jackpotens basvärde), sen gärna starta 5x Playfield precis innan också. Det blir en "kickass" multiboll! :-)

Det finns många sköna "shots" i spelet också. Min favvo är extra ball-target, ett litet stand-up-target som sitter precis ovanför höger slingshot. För att träffa det krävs kyla och lite fantasi (man kan komma åt target:en med ett antal olika metoder!).

Spelet har ett virrvarr av ramper! Och det övre spelfältet är riktigt bra. Insanity Falls-rampen kvalificerar lätt in bland dom coolaste rampkonstruktionerna någonsin! Jag får alltid ett brett leende på läpparna när kulan slår i glaset vid sista "hoppet"... :-D

Å så måste man ju nämna det stora Wizard-uppdraget: Vacation Bonus. En riktig utmaning...jag har inte nått fram ännu...men jag var såååå nära! :-D

Jag kommer ha kul med det här spelet...

"White Water is a ball is a ball is a ball"


KGB

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 267
    • Visa profil
  • Stad: Göteborg
Grattis till ett kanonbra spel. Helt klart ett spel jag vill ha en vacker dag! Hör av dig om du lessnar på det :)

Vacation Jackpot är bäst... tror aldrig jag blivit så överraskad vid ett flipper :D

Asch nu har du väckt den gamla WW-hungern!


Borttagen

  • Newbie
  • *
    • Antal inlägg: 0
    • Visa profil
White Water är ett fantastiskt bra spel tycker jag. Mycket taktiskt spel och sköna sk "kickass" Mballs.

Att träna på:

- Att sätta en kula i locken via en (eller till och med två av lit-lock stolparna). :-D
Det är lite klurigt, men det brukar gå ganska bra.


Replay Hunter

  • Jr. Member
  • **
    • Antal inlägg: 75
    • Visa profil
  • Stad: Stjørdal
Whitewater er et kongespill!  Digger Camera Craze.. Har for meg at man enkelt kan ta ekstraball med høyre flipper.. Det er bare å skyte "ultra"tidlig etter å ha roet ned kula på høyre-flippern.


Torbjörn M

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 988
    • Visa profil
  • Stad: Tullinge
Lite kuriosa:
Att bollen slår i glaset i Insanity Falls-rampen var inte avsiktligt från designers sida, den effekten kom som en trevlig bonus!:-)


LDK

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 2266
    • Visa profil
  • Stad: Uppsala
Man är ju ingen stjärna direkt, men nu har jag äntligen tagit min första Vacation Jackpot! :-D

Yoopi!

Eeeeeeeeeeiiiiiiii! (ska föreställa vrålet som hörs i slutet av Vaction Jackpot-sekvensen...) ;-)


Borttagen

  • Newbie
  • *
    • Antal inlägg: 0
    • Visa profil
Gratulerar LDK, har själv bara tagit den två eller tre gånger och det är svårt kan jag säga :-)

/Flippy


Borttagen

  • Newbie
  • *
    • Antal inlägg: 0
    • Visa profil
Nu finns det ett stycke WW i Gävle som jag har haft den stora äran att toknöta lite nu.

Har inte spelat på ett helt fungerande WW (annat än kanske någon enstaka ströomgång) sedan det var nytt. Jag måste säga att WW är ett av extremt få tidiga 90-talare som fortfarande håller. Strategi-mässigt krossar det ju alla andra tidiga 90-talare, och kanske de flesta senare 90-talare också?!

Det har ju också en ruggigt skön spelplan med otroligt bra placerade skott och ramper.

Kort sagt: ett riktigt, riktigt bra spel. Och, i min fantasivärld sitter Nordman och skissar på uppföljaren till WW just nu.


LDK

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 2266
    • Visa profil
  • Stad: Uppsala
Inte ofta man hör talas om WW som utställningsspel. Kul för er i Gävle! För visst 17 är det ett bra spel.

Fick just en flashback om hur kul det är att ha Camera Craze och 5x playfield! :-) Kanske inte den absolut mest optimala kombinationen, men ruggigt skönt med "polaroidfoto-animeringarna"! :-)


Borttagen

  • Newbie
  • *
    • Antal inlägg: 0
    • Visa profil
Just nu sopar det banan med alla andra spel i spelglädje i alla fall.

Man kan ju tyvärr "döda" spelet en del genom att stå och sega sig igenom Whirlpool Challenge efter Whirlpool Challenge. Men, jag har börjat jaga lite Rafts samtidigt som jag Whirlpoolar nu istället. Kanske inte den bästa taktiken om man siktar på höga poäng, men det är jävligt kul att jaga dom därninga  pilarna.

Kick-faktorn i WW är ju otroligt hög också. När man slänger in en väl utförd multiboll med trippla jackpottar känns det ordentligt i både kropp och själ.

Poängen från multibollarna är väl kanske lite väl obalanserade egentligen, men de är ju å andra sidan så otroligt svåra att få efter ett tag. Efter den andra multibollen måste man spela riktigt dåligt (= träffa lock-targetsen ofta) för att få ut någon mer multiboll.

Frågan är om man inte ska börja satsa på att vänta länge det bara går (och jaga fram lite fler Rafts) med att plocka ut någon multiboll?!
« Senast ändrad: april 19, 2005, 04:41:04 av FEZ »


Torbjörn M

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 988
    • Visa profil
  • Stad: Tullinge
En fråga ang. Vacation Jackpot, måste man klara av alla fyra "uppdragen" på Vacation Planner under en och samma boll för att få Vacation Jackpot?

Som jag fattat det ska man ha hela spelomgången på sig att fylla Plannern, men när jag spelade igår så var lockarna tomma fast jag spelat multiball på kulan innan?

Jag kör på L-2 ROM, kan det göra någon skillnad?


Svante

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 2389
    • Visa profil
  • Stad: Bromma
Du måste alltid avsluta med att ta lockarna.
Men du måste inte ta dom på samma kula.
« Senast ändrad: juli 11, 2006, 19:03:59 av Svante »


kniven

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1270
    • Visa profil
  • Stad: Träslövsläge
Den första multiballen går av 'bara farten'. Det tar ett tag att fylla Vacation Planner så det är oftast den andra multiballen som startar Vacation jackpot. Som Svante säger - man måste ta tredje locken sist i hela plannern för att få Vacation jackpot. Det är riktigt skönt när man tar den :-D:-D

Vissa dar går det ju lite sämre och då kan man ju roa sig med små enklare delmål, t.ex. att ta 5X triple jackpot eller mata Bigfoot Hotfoot under 5X playfield.

Som bonus har u WW kanske den mest coola 'featuren' någonsin - när kulan slår i glaset :-D:-D:-D


Torbjörn M

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 988
    • Visa profil
  • Stad: Tullinge
Tack för svaren. Var lite orolig att alla fyra uppgifter skulle utföras på en och samma boll, det vore lite för svårt.

Att kulan slår i glaset är en kul bonuseffekt, men samtidigt kan det bromsa upp kulan så att den inte orkar runt i rampens 360-graderssväng och då gungar den fram o tillbaka ett tag innan den till slut rinner ner i returnlanen. Inte så kul om man har ett timat mode på gång.

Ett udda fel på mitt exemplar var att det blivit ett stort hål i whirlpoolrampen, precis i början där kulan skjuts in med övre flippern, så kulan kunde ibland ta en genväg ner i whirlpool:en alt. ut från Spine Chiller-rampen.
Tidigare lagningar har bestått av allt från linjaler till plastlim men jag gjorde en äkta MacGyver med packtejp!:-)
(När jag få råd ska jag köpa en ny ramp, oroa er inte)


Tags: