Frispel

sedan 2001

Slutspelsplaceringar

callebe

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 309
    • Visa profil
  • Stad: Göteborg
För att inte söla ner Inkens fina BPO-tråd, börjar jag här på en ny.

Det är klart klurigt att sätta en placering på spelare i ett cup-träd. Det kluriga består inte bara i att rangordna de som åker ut i samma omgång (ska man sortera dem efter deras kvalrank eller, som Calm föreslår, efter hur många vinster de gjorde i en eventuell A-gren som borde vara den svårare grenen eller världsranking eller på nåt helt annat vis?) utan framför allt hur man ska ranka folk som åkte ut mot den framtida vinnaren.

Ett hypotetiskt exempel:
Vi följer tre spelare: AAA, BBB och CCC. De placeras in i ett vanligt cup-träd efter nån förutbestämd metod (tex kvalspel). AAA och CCC möts i första omgången, där AAA slår ut CCC. I finalen möts AAA och BBB där AAA vinner.

Egentligen finns det inget som säger att CCC, som slogs ut av vinnaren AAA i första omgången, är sämre än BBB, som slogs ut av AAA i sista omgången. För att ta reda på detta borde man låta BBB och CCC (och alla andra som slogs ut av AAA) mötas, eller helt enkelt skippa cup-formen och gå över på seriespel med alla möter alla.

Någon kan nu hävda nåt i stil med att "men den metod vi använder mest för att placera in folk i ett cup-träd, dvs kvalspel, ser till att de två bästa kvalspelarna inte möts förns det blir final". Det är förvisso sant, men vi vet alla att kvalspel i den form vi flipprare ofta utsätts för (set the highscore i nån form) inte är samma sak som matchspel i grupper om 2-4. Hade det varit samma sak, hade vi ju inte behövt något slutspel över huvud taget utan bara kört på kvalranken.

För att summera: eftersom det är svårt att sätta en placering som är rättvis, tycker jag att man ska placera folk på ett sätt som är lätt och inte för orättvist. Nämligen att se hur många spelare som är kvar efter utåkningen. Om det är 16 spelare kvar efter den omgång man åkte ut i, kom man på delad 17e plats. I whopper-sammanhang blir den exakta placeringen också beroende på hur många som åkte ut samtidigt, eftersom de kör en medelvärdering. Det är helt ok.

Så, det var vad jag tänkte på. Men jag är beredd att ändra mig om nån tänkt bättre?


LOP

  • Global Moderator
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1443
    • Visa profil
  • Stad: Göteborg
Det är väl så det brukar se ut på de flesta tävlingar? Och jag tycker den stämmer bra. Att man skulle få bättre placering för att man höll sig kvar längre på A-sidan håller jag inte riktigt med om. (Om man nu är så bra, varför åkte man nu ut ur B så tidigt då?)

Tror skåningarna brukar dela upp lika placeringar efter kvalrank och det kan väl också vara OK men egentligen kan jag nog tycka att man inte ska leva på gamla meriter (kvalresultat) och absolut inte jättegamla (wppr-ranking) i ett slutspel.



MCR

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 2214
    • Visa profil
  • Stad: Stockholm
Jag tycker det känns rätt självklart att folk kommer på samma (delade) placering om de åker ut i samma runda och det inte spelas någon form av placeringsmatch. Det är egentligen ingen skillnad på vanlig cup och dubbel eliminering i det hänseendet.

De som inte går till slutspel sorteras däremot efter kvalordning (om sådan finnes).

EDIT: Liten skillnad i t ex PAPA där det inte är man vs man utan fyrmanna och spelarna som blir utslagna sorteras efter antal poäng de har samlat ihop.



« Senast ändrad: september 20, 2010, 14:28:33 av MCR »


Bally

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 6203
  • Spelautomatsamlare sedan 1977
    • Visa profil
    • Bally.se
  • Stad: Stockholm
Håller med MCR
Bally Hagman
Flippernörd
www.bally.se
För övrigt, så bör alla Dr Who spel skrotas


Tags: