Frispel

sedan 2001

Nya sternspel pris?

P Q

  • Donator Silver
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 2135
    • Visa profil
  • Stad: Lomma
Hej
Hur mycket kan tex ett iron man gå för om man köper det från en privatperson som haft det hemma? Hur mycket mindre blir det att köpa ett halvår gammalt spel jämfört med NIB?


INK

  • Donator Silver
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 12142
    • Visa profil
  • Stad: Borås
Är det ett populärt spel som inte finns i många ex i Sverige brukar det inte skilja mycket alls.


COCS

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 4381
    • Visa profil
  • Stad: Göteborg
Ett HUO-spel går väl ner som det mesta allt annat med vissa undantag. Ex. PotC kostade ca 40.000 kr för några år sedan och ett sådant HUO PotC kan man ju få för ca 30.000 kr. Likaså HUO LotR och TSPP, fast dessa kostar några 1.000 kr mer än ett PotC.

Jag tror inte att folk vill betala över 40.000 för ett Iron Man eller Batman om det är användt, även om det bara varit HUO. Kanske 1 år gammalt, priset kan vara 35.000 kr och sedan neråt till runt 30.000 kr. Detta har ju också att göra med om säljaren verkligen vill bli av med ngt och hur snabbt.
COCS
Carl Olof Christian Sjöberg
Tel: 0707-19 31 45


en3my

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 400
    • Visa profil
  • Stad: Helsingborg
Kan väl säga som så att du gör en förlust på ett NIB på 10 - 15k (pris för spel, moms, frakt etc). Se bara på LOTR och TSPP som är bland de bästa Stern har producerat, de går ju för runt 30k idag. Fungerar väl som med köp av ny bil ungefär.


P Q

  • Donator Silver
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 2135
    • Visa profil
  • Stad: Lomma
Nu ligger det till så att jag kan köpa ett Avatar och ha det hemma för 42 000:-
Frågan är om man kan avyttra det efter några månader och få tillbaka pengarna.


COCS

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 4381
    • Visa profil
  • Stad: Göteborg
Eftersom AVATAR kostar ca 41.000 kr NIB att avhämta i Göteborg vid köp från P4P, så lär väl ingen betala lika mkt för ett som är beg. efter 3 månader.

Men efter bara 3 månader, så bör du väl få ut kanske strax under 40.000, typ 37.000 (tror jag).
COCS
Carl Olof Christian Sjöberg
Tel: 0707-19 31 45


P Q

  • Donator Silver
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 2135
    • Visa profil
  • Stad: Lomma
Är det ingen tull på Flipperspel?
« Senast ändrad: september 04, 2010, 00:19:37 av P Q »


COCS

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 4381
    • Visa profil
  • Stad: Göteborg
Enl. EU:s regler så skall sådant som inte tillverkas inom EU (likvärdiga saker), inte beläggas med tull, så eftersom inga flipper tillverkas inom EU, så skall flipper inte betalas tull på.
COCS
Carl Olof Christian Sjöberg
Tel: 0707-19 31 45


en3my

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 400
    • Visa profil
  • Stad: Helsingborg
Ah, där ser man. 41k avhämtat i Göteborg är något billigare än då jag köpte mitt Spider-man. Säg att du förlorar runt 10k om du behåller spelet 6-12 månader. Om det är ett någorlunda bra spel det vill säga. Visar det sig att Avatar inte är någon höjdare så blir det svårare att sälja... Exempelvis är det nog inte många som är villiga att betala några överpriser för ett Stern Indiana Jones.
« Senast ändrad: september 04, 2010, 01:48:48 av en3my »


Bally

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 6203
  • Spelautomatsamlare sedan 1977
    • Visa profil
    • Bally.se
  • Stad: Stockholm
Jag skulle nog rekommendera att du väntar ett tag och provspelar ett Avatar innan köp.
Det kan visa sig att det är ett lika fett bottennapp som NBA, BBH och IM.

På årets mässa i London så blev jag för första gången riktigt besviken på Stern-hörnet av Elektrocoin-montern.
Ett NBA och två BBH, inget 24.

Tyvärr så frågade jag inte Gary varför han inte hade tagit med sig ett 24 till mässan, men troligen så hade de väl slutat producera 24 då (slutet av Januari).
« Senast ändrad: september 06, 2010, 15:01:38 av Bally »
Bally Hagman
Flippernörd
www.bally.se
För övrigt, så bör alla Dr Who spel skrotas


en3my

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 400
    • Visa profil
  • Stad: Helsingborg
Håller med DAH - vänta.

Eller satsa på ett mer beprövat kort. Av de nyare Sternspel jag spelat så är SM, LOTR, TSPP, SOP mfl. säkra kort. Andra kan säkert intyga att det finns ett gäng andra Sternspel som också är bra. Dessa kan du ju få tag på som HUO till ett betydligt bättre pris, och när du säljer så gör du ju inte någon kännbar förlust. Men känslan av NIB är så klart speciell, så har du pengar som bränner i fickan och vill uppleva känslan av att packa upp ett sprillans nytt flipper så kör för all del! :)
« Senast ändrad: september 06, 2010, 20:46:46 av en3my »


Bally

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 6203
  • Spelautomatsamlare sedan 1977
    • Visa profil
    • Bally.se
  • Stad: Stockholm
24 är ett annat trevligt spel. Utställaren som vi bytte till oss vårt 24 från, har ett 24 till som han kanske  vill sälja. De drar inte in så mycket slantar i Oslo.
Det är ovanligt nog en riktigt seriös utställare som jag/vi gärna byter fler spel med.
Bally Hagman
Flippernörd
www.bally.se
För övrigt, så bör alla Dr Who spel skrotas


P Q

  • Donator Silver
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 2135
    • Visa profil
  • Stad: Lomma
Vilken utställare är det?
Maila på pompeq@home.se
« Senast ändrad: september 07, 2010, 10:32:34 av P Q »


Tags: