Frispel

sedan 2001

DM - Kulan fastnar

jangus

  • Full Member
  • ***
    • Antal inlägg: 165
    • Visa profil
  • Stad: Motala
Vid magnetklon finns en hiss. I den sitter en gummiring för att kulan ska ligga stadigt centrerad då magnetklon ska plocka upp den. Den här gummiringen sticker upp ca 2mm från själva plåthissen. Samtidigt är det ett avstånd mellan plastrampens slut och kanten på gummiringen på ca 10-15mm.
Då kulan far uppför rampen till magnetklon så händer det att den fastnar mellan plastrampen och gummiringen i klobehållaren.

----Någon som har en bra lösning på problemet?
-Man kan kanske tänka sig att sänka hissen något i lägsta läget. Då skulle kulan rulla in i gummiringen.
-Ett annat alternativ är att fästa någon slags brygga som förlänger plastramen något. En tunn plåt eller plastbit.


Jag tar en fråga till.
Längst upp till vänster sitter en diverter som ger växlar in kulan på olika ramper, varav en ramp går till klon. Den här divertern har en fjäder som stötdämpar åt ena hållet och drar med divertern åt andra hållet.
Min fjäder är lite trasig varför den inte drar med sig divertern, utan den återgår sakta pga tyngdkraften. Det medför att den ibland står i ett mellanläge.
I manualen finns inte fjädern npterad som reservdel.

---Var kan man få tag på en sådan fjäder?
---Kan man använda något annat?
(I mitt flipper satt där en sådan där plastad ståltråd som brukar användas för att försluta brödpåsar eller kring elsladdar. Testade en ny sådan, men den håller inte 5 minuter.

Fjädern är den som är precis till höger om pilen 10.

« Senast ändrad: augusti 22, 2010, 10:57:09 av jangus »


WET

  • Full Member
  • ***
    • Antal inlägg: 181
    • Visa profil
  • Stad: Umeå/ Gardermoen
Hoppas du menar uppe till Höger o inte vänster ;)
Det är i alla fall den här fjädern du skall ha (med 99.9 % säkerhet)
Tittade på mitt eget ex och det satt en sån här där.

http://www.parts4pinballs.com/product_info.php?cPath=159_20_24&products_id=3968

//Wet
" Nice from a far, but far from nice "


jangus

  • Full Member
  • ***
    • Antal inlägg: 165
    • Visa profil
  • Stad: Motala
Uj, det där med höger och vänster trodde jag att jag kunde vid det här laget. Men visst ser det ut att vara den fjädern. Och har du använt den själv så är det ju säkert den.
Tackar