Frispel

sedan 2001

S: Bakplåtar original typ galvade till EM-spel (elektromekaniska flipperspel)

COCS

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 4381
    • Visa profil
  • Stad: Göteborg
Hej

Eftersom dessa ofta saknas på gamla EM-spel, kommer jag nu att låta tillverka exakta kopior av de ’bakplåtar’ som sitter på Bally & Williams EM-spel från år 1966 till 1977.

De är ’precisionsgjorda’ på en plåtverkstad här i Göteborg exakt enligt originalen. Galvad plåt med utstansat hål för låset.

Först klipps plåten, sedan hörnklipps alla hörnen (för att dom skall kunna vikas). Därefter viks plåtsidorna och gradas alla kanter av så att man inte kan skära sig på klippytan. Avslutningsvis stansas nyckelhålet ut.

Jag gör de 3 mest vanliga storlekarna, vilket är 2 olika typer till Bally och 1 typ till Williams. Dessa passar ALLA 4-spelare och de flesta 2 spelare. För detaljer om mått etc. se nedan.

I priset ingår transport till en flippertävling framöver (om jag inte tar med själv, så finns det förhoppningsvis ngn annan som kan hjälpa till).

300 kr för plåt med låsnyckelhål.

270 kr för plåt utan låsnyckelhål.
(om man vill göra hålet själv)

Jag har inget påslag på priset, utan detta är vad jag betalar till verkstaden EXAKT PÅ ÖRET.

Jag förstår att vissa säkert tycker att en sådan plåt kan man göra själv, men det är inte så enkelt som man först kan tro - om man vill få exakt rätt storlek och snygga raka bockade kanter med exakt rätt bredd. Dessutom tar det tid att fixa en sådan plåt själv och plåten i sig som är galvad kostar ju också pengar. Frågan är egentligen om man som ’hemmafixare’ någonsin får ’tummen ur’ att göra plåtarna överhuvudtaget och om det är värt den tiden det tar. För att inte tala om att låsnyckelhålet skall fixas – hur gör du det själv? Borra och fila går ju, men tar en del tid.

Bally & Williams hade under en period exakt samma storlek på plåten, men låsnyckelhålet på olika position. Det är därför ni även kan köpa en plåt utan låsnyckelhål, så kan ni ha som reserv till en dag när ni är utan plåt till ett nyss inhandlat Bally- eller Williams-spel.

Välj från nedan alternativ och posta i denna tråden eller maila om ni vill beställa. Ange vilken plåt/ar (benämning, t.ex. B1) och hur många.


BENÄMNING: B1
Bally-plåt 1966 till 1973 (några 1974)
Bredd: 71,0 centimeter
Höjd: 64,0 centimeter
Lås CC från plåtöverkant: 30 mm


BENÄMNING: B2
Bally-plåt 1974 till 1977
Bredd: 70,5 centimeter
Höjd: 64,5 centimeter
Lås CC från plåtöverkant: 30 mm


BENÄMNING: W0
Williams-plåt 1966 till 1977
Bredd: 70,5 centimeter
Höjd: 64,5 centimeter
Lås CC från plåtöverkant: 45 mm


BENÄMNING: B2-W0
GENERISK bakplåt UTAN låsnyckelhål passar BÅDE till:
Bally-plåt 1974 till 1977
&
Williams-plåt 1966 till 1977
Bredd: 70,5 centimeter
Höjd: 64,5 centimeter


Är ni tveksamma till storleken, så kontrollmät backboxen på baksidan, så ser ni utan tvekan om det är rätt plåt – det går inte att ta miste på måttet.

Detta är en ENGÅNGSMÖJLIGHET, så gör er själva en tjänst - beställ nu :-)

Posta i denna tråden eller maila!

« Senast ändrad: augusti 28, 2010, 23:26:38 av COCS »
COCS
Carl Olof Christian Sjöberg
Tel: 0707-19 31 45



Bally

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 6203
  • Spelautomatsamlare sedan 1977
    • Visa profil
    • Bally.se
  • Stad: Stockholm
Hej Cocs, har glömt att kolla mått men det tycks du redan ha gjort.
Jag är intresserad av två av vardera bally-storlek och 3 st Williams.
Bra initiativ, Cocs.:-)
Bally Hagman
Flippernörd
www.bally.se
För övrigt, så bör alla Dr Who spel skrotas


COCS

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 4381
    • Visa profil
  • Stad: Göteborg
Tack för Era beställningar!

Jag har 'lovat' verkstaden minst 25-30 plåtar för att få det priset, så nu är jag på god väg att få ihop det, men jag behöver få in några till svar :-)
COCS
Carl Olof Christian Sjöberg
Tel: 0707-19 31 45



Leffe

  • Donator Silver
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 539
    • Visa profil
  • Stad: Järfälla

COCS

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 4381
    • Visa profil
  • Stad: Göteborg
INK, jättefint om du kollar så snart du kan, tack!

Leffe, toppen!
COCS
Carl Olof Christian Sjöberg
Tel: 0707-19 31 45



INK

  • Donator Silver
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 12145
    • Visa profil
  • Stad: Borås

COCS

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 4381
    • Visa profil
  • Stad: Göteborg
Hej Score och tack för din beställning - nu börjar jag närma mig det antal plåtar som behövs för ordern :-)

INK, jodå går att fixa! Jag kan lägga order på den typen också, men jag har inga sådana plåtar att mäta på. Så vill du ha, så får du informera mig om de UTVÄNDIGA måtten som du vill att plåten/plåtarna skall ha = utvändig bredd & höjd. Du behöver bara mäta invändigt på backboxen och sedan dra av totalt 5 (fem) millimeter. Ex: Är backboxen invändigt 60,0 cm bred, så skall plåten vara 59,5 cm och samma sätt att mäta på för höjden. Du kan skriva måtten här i denna tråd, så att andra också kan se. Men snälla mät noggrannt och kontrollmät gärna på mitten på resp. bredd & höjd.

Mvh Christian
COCS
Carl Olof Christian Sjöberg
Tel: 0707-19 31 45


COCS

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 4381
    • Visa profil
  • Stad: Göteborg
Hej

Jag kommer snart att göra en sammanställning på inkomna best. enl. de som postat ovan + de mail jag har fått.

Jag väntar på INK:s best. ovan.

Plåtarna kommer som sagt att kunna levereras till några olika ställen i landet UTAN kostnad, t.ex.
Göteborg,
Alingsås,
Borås,
Malmö,
Stockholm
och en del andra ställen går troligtvis att ordna också.

Det går fortfarande bra att göra best. Skriv det här eller skicka ett mail hit:

avalon.graal(a)gmail.com
« Senast ändrad: juli 14, 2010, 14:21:08 av COCS »
COCS
Carl Olof Christian Sjöberg
Tel: 0707-19 31 45


COCS

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 4381
    • Visa profil
  • Stad: Göteborg
Hej

Nu är plåtarna beställda.

Det GÅR BRA ATT BESTÄLLA FLER PLÅTAR för den som är SNABB nu att bestämma sig (inom 2 dagar = senast måndag kväll), men det går INTE ATT AVBOKA det man redan beställt.

Även kära bröder NORRMÄN kan beställa här, men då får man se till att ordna hämtning själv, men det bör inte vara ngt problem. Plåtarna står hos mig i Göteborg.

Vill ngn BESTÄLLA NU eller KOMPLETTERA sin beställning, så skriv det här i tråden eller skicka ett mail till mig.

Jag skall få plåtarna till flippertävlingen BPO i Borås den 10:e till 12:e september, så man kan hämta sina plåtar där eller be ngn ta med plåtarna eller enl. annan ö.k. som man gjort med mig.

BESTÄLLDA PLÅTAR:

COCS:
B1 – 6 st.
B2 – 2 st.
W0 – 2 st.
Generisk Bally-Williams – 2 st.

mate07:
B2 – 1 st.

stubben:
B1 – 5 st.
B2 – 3 st.
W0 – 2 st.

DAH:
B1 – 2 st.
B2 – 2 st.
W0 – 3 st.

Leffe:
B1 – 2 st.
B2 – 2 st.

Score:
B2 – 2 st.

INK:
B1 – 1 st.
B2 – 2 st.
W0 – 2 st.

SKYNDA FYNDA :-)
« Senast ändrad: augusti 28, 2010, 23:39:29 av COCS »
COCS
Carl Olof Christian Sjöberg
Tel: 0707-19 31 45


Vampire

  • Newbie
  • *
    • Antal inlägg: 3
    • Visa profil
  • Stad: Gressvik
Hei
En flippergalen normann vil også ha några plåtar

    B1-5 stk
    B2-3 stk
    W0-2 stk


COCS

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 4381
    • Visa profil
  • Stad: Göteborg
Hej Svein

Roligt att även du tar tillfället i akt. Du får ordna betalning till mig (som alla andra). Det blir annars för mkt pengar för mig att lägga ut. Jag lägger till din best. till verkstaden idag, så nu kan du inte ändra dig.

Jag kommer att maila dig om en liten stund.

Mvh Christian
COCS
Carl Olof Christian Sjöberg
Tel: 0707-19 31 45


COCS

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 4381
    • Visa profil
  • Stad: Göteborg
DAH hej!

Din mail 'danne@bally.se' fungerar inte, så jag har skickat på din andra mail nu.

Mvh CS
COCS
Carl Olof Christian Sjöberg
Tel: 0707-19 31 45


Tags: