Frispel

sedan 2001

Status och Frågor angånde Svenska flippersällskapet

Sonar · 589 · 113085

Sonar

  • Hero Member
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 2937
    • Visa profil
I den här tråden så kommer det komma info från från mig när det händer någon uppdatering eller liknande förändring är gjord på sidorna.

Här ska även alla frågor som relaterar till sidorna (önskemål, funderingar, buggrapporter, feature requests) ställas och hanteras.

:-)


ALF

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 2149
    • Visa profil
  • Stad: Läckeby
Har inte tänkt på det tidigare men vore det inte mer logiskt att kommande flipperhändelser dök upp i datumordning, och inte som nu när det verkar dyka upp i den ordning det blir inlagt?
Play a real game, play pinball


WET

  • Full Member
  • ***
    • Antal inlägg: 181
    • Visa profil
  • Stad: Umeå/ Gardermoen
Hur ändrar man hemmaort i profilen?
" Nice from a far, but far from nice "


LMS

  • Full Member
  • ***
    • Antal inlägg: 134
    • Visa profil
  • Stad: Norrtälje
varför går det inte att söka ord som har färre än 4 bokstäver?
Jag vill kunna söka på spelförkortningar


Sonar

  • Hero Member
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 2937
    • Visa profil
ALF: Hmmm, snackar du om listan i högerspalten på förstasidan? Mig veterligen är det väl i datumordning?

Wetty: Man får maila mig för att få det ändrat :-)

LMS: Det är en inbyggd "skyddsfunktion" i databasen så att den inte ska storkna när den letar efter för korta ord. Det går att lura sökningen men det krävs att man söker på två ord.


Om det är forumet man vill söka på så kan man göra så här: Om man är inne på avancerad forumsökning, och där skriver in först sitt ord som är längre än 3 tecken och sedan sitt korta ord och väljer inlägg med alla termer då kommer sökningen att först hitta allt på första ordet och sedan gallra ut allt som inte innehåller andra ordet. T.ex. så här: mylar TAF

Det är något begränsande men det funkar om man söker efter något specifikt.

Om man är ute efter att söka på förkortningar för att ta reda på vad de betyder så finns det ingen dedikerad databas för det här på flippersällskapet.


Ni för ursäkta dröjesmålet på svaren, har haft lite ledigt med sporadisk tillgång till internet.

:-)
« Senast ändrad: juli 25, 2010, 18:49:07 av Sonar »


Sonar

  • Hero Member
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 2937
    • Visa profil
Vad jag kan se så har några medlemmar ändrat/försökt att ändra sin email adress via funktionen som finns för detta.

Hur har det gått? Någon som kan bekräfta att det funkade smärtfritt eller att det strulade?

Annars kan jag uppmana alla som vet med sig att deras emailadresser inte är aktuella att prova denna ypperliga funktionalitet för att uppdatera sin email. Ni finner den under "inställningar".

Så blir den lite buggtestad också :-)
« Senast ändrad: september 02, 2010, 10:16:44 av Sonar »


JPM

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 524
  • veni vidi vomui
    • Visa profil
  • Stad: Skepplanda
Funderingar och önskningar

Att lägga upp bilder: det vore simplare om sidan/programet skalar ner bilden till lämplig storlek själv.

Att kunna tabort en tråd...typ en gammal säljestråd varför kan inte skaparen av tråden ta bort den?


ironjocke

  • Newbie
  • *
    • Antal inlägg: 27
    • Visa profil
  • Stad: sala

Sonar

  • Hero Member
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 2937
    • Visa profil
ironjocke, bra att få veta!

JPM, en mer kompetent bildskalarfunktion ligger hyfsat högt upp på önskelistan faktiskt. Jag måste ta mig lite tid någon dag och undersöka hur mycket jobb som egentligen krävs. Kanske inte är så farligt.

Att kunna ta bort trådar, det är en gammal träta med tydliga för och emot åsikter. Vår ståndpunkt är att man inte kan ta bort trådar. Rekomendationen i t.ex. en säljes tråd är helt enkelt att lägga till SÅLT i rubriken och annonstexten. Vissa finner gamla annonser som intressanta ur rent statistiskt perspektiv.

:-)
« Senast ändrad: september 28, 2010, 10:28:53 av Sonar »


P Q

  • Donator Silver
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 2135
    • Visa profil
  • Stad: Lomma
Jag har lagt in lite bilder och har problem med att den byter bilderna (ersätter näst senast inlagda med senast), lägger in bild utan att det finns material (informationen finns, men bilden saknas).
Man får lägga in bilderna många gånger innan de registreras.
Jag använder Firefox.


COCS

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 4381
    • Visa profil
  • Stad: Göteborg
Hej Pompe

Jag har haft detta problemet i flera år, men kom på att om man gör rätt från början så blir det rätt, även om det inte ser ut så. Då kan man trycka på den där 'Refresh-button' och sedan på nytt klicka in sig på sin bildvisning, så ser man (oftast) det man vill se :-)

Samma gäller om man vill gå in och ta bort en gammal bild och ersätta den med en ny, så hänger det sig ibland (verkar det som). Jag vet inte varför, men tryck på Refresh-button, så visas dina ändringar korrekt.

Det har kanske med 'Cache-minnet' att göra. Jag är tyvärr att betrakta som 'dum-i-huvudet' beträffande datorer, så jag fattar inte varför, men det kanske ngn annan kan förklara (om Cache-minnet alltså).
COCS
Carl Olof Christian Sjöberg
Tel: 0707-19 31 45


Sonar

  • Hero Member
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 2937
    • Visa profil
Pompe: Testa att göra en "refresh" i webbläsare efter att du gjort en ändring som inte verkade funka. Hjälper det?

Det är en halv poäng till COCS för han är hyfsat rätt ute men det är inte hela storyn bakom det. Med tanke på att han självdiagnostiserat (?) sig med "dum i huvudet beträffande datorer" så tycker jag nog hans teori är väldigt bra ändå. :-)


Utan att bli för teknisk så kan det mycket väl vara problem med att sidan hamnar i otakt med sig själv. Eftersom den ska uppdatera sig själv när förändringen är gjord så kan det nog bli så ibland att uppdateringen kommer ur fas. Det kan ha att göra med om sidan är extra seg ibland, då ökar risken för att saker och ting hamnar ur fas.

Det låter onekligen som jag måste ta ett kik på det här. Måste nog vika en dag till diverse buggar här snarast. Ska bara finna tiden.. voj voj .. :-)




COCS

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 4381
    • Visa profil
  • Stad: Göteborg
FRÅGOR: Visning av mina bilder och mitt galleri - jag fattar inget :-(

Nu har jag under ca 1 års tid funderat och funderat…


FRÅGA 1)

På gamla SFS, så visades slumpmässigt bilder ur galleriet från alla medlemmars gallerier. Detta var rätt kul att få se olika bilder varje gång man kom till SFS. Sedan nya SFS introducerades, visas bara vissa bilder. T.ex. har jag sett Claes Wikners AfM & TZ säkert 100 gånger nu och även Bundy’s 2 spel lika många gånger. Jag har 123 st. bilder i mitt galleri - varför visas aldrig mina bilder eller ngn annans bilder slumpmässigt?


FRÅGA 2)

Om jag klickar in mig på ’MEDLEM’ ---> ’Din sida’, så finns det nere till höger en text man kan trycka på =
Visa min sida
och när jag klickar på den texten ändrar den sig till =
Till min redigerasida
och jag undrar vad har jag detta till?


FRÅGA 3)

Om jag klickar in mig på ’MEDLEM’ ---> ’Ditt galleri’, så visas en slumpmässig bild från mitt galleri (ingen instruktion om vad man skall göra). Jag har nu upptäckt att om jag klickar på den slumpmässiga bilden, då hamnar jag i mitt galleri (hurra att jag upptäckte detta). Detta leder då till frågan jag har:
Om jag trycker på ’redigera-symbolen’, så öppnas 2 st. nya fönster/rutor upp.
Den ena heter: Välj galleri
Den andra heter: Antal spel på bilden
Vad gör jag med dessa funktioner ???
Jag måste tyvärr säga att jag fattar inte ett dyft av detta.


Varför finns ingen förklaring på samma ställen, så att man fattar vad man skall göra? Jo, jag vet att många barnungar klarar säkert av att klura ut detta, men jag fattar det inte och jag orkar inte sitta och experimentera och chansa på vad som händer.
« Senast ändrad: oktober 05, 2010, 20:48:21 av COCS »
COCS
Carl Olof Christian Sjöberg
Tel: 0707-19 31 45


JMX

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 383
    • Visa profil
  • Stad: Norrköping
COCS:

1) Jag tror det beror på att de har "taggat" sina bilder, dvs matat in vilka spel som visas på bilderna.

2) Det är för att du ska kunna se hur din sida ser ut för oss andra när vi klickar på den.

3) Det är väl där du taggar dina bilder med vilka spel som visas på dem. Detta för att man ska kunna lista alla bilder med ett specifikt spel på, tex AFM: Länk


Sonar

  • Hero Member
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 2937
    • Visa profil
Bra och legitima funderingar COCS, bra att få höra dem så man vet vart det brister i användarvänlighet.  

1, JMX har delvis rätt. Detta är egentligen en spelrumsfunktion, ej att förväxlas med gamla gallerifunktionen. En del av ambitionen är så klart att bara bilder innehållandes medlemmars flipperspel ska visas här. Så förutom att "tagga" vilka spel bilden innehåller så måste man koppla ihop spelet på bilden med ett spel i sin lista över spel man äger.

Något knöligt kan tyckas så vi utvärderar väl om vi ska förenkla det något. Men grundtanken var som ovan beskriven.

2, JMX har uppfattat det hela korrekt. Den länken finns så att du kan se hur din sida ser ut för alla andra, d.v.s. utan redigeringsfält. Sedan så klart har vi lagt till en knapp på den sidan så du kommer tillbaka till din redigeringssida.

3, Grandelius gjorde en guide när forumet var nytt över hur man "taggar" sina bilder och även hur man kopplar ihop dem med sina spel. Den finns som en klistrad tråd här i övrigt forumet. Jag har även lagt in dem i vår FAQ

Det man kan också göra där är om man ha flera gallerier så kan man ändra i vilket galleri bilden ska vara placerad. Alltså flytta bilden mellan gallerier.

Du COCS som har så många bilder i ditt galleri skulle kunna göra nya gallerier som heter något lämpligt och sedan fördela om bilderna. På så sätt så får man bättre översikt på det hela.

När du redigerar en bild i ditt galleri och väljer "Skapa nytt" i rullgardinen som det står "Mitt galleri" i så kommer det upp ett fält där du får ange vad det nya galleriet ska heta. När du sedan spara ändringen så kommer det nya galleriet att skapas och bilden att flyttas dit. Nästa gång du vill flytta en bild till detta nya galleri så räcker det att välja det galleriets namn i samma lista.

Det är ju trist att funktionerna inte används p.g.a. att folk inte förstår hur de funkar. Självklart måste vi jobba på att få en mer lättförstådd sida. Tyvärr så är det väl ofta så att när man lagt allt krut på att göra en funktion så finns det inte mycket ork kvar för att skapa en utförlig "hjälpbeskrivning"


Edit: För att föregå med gott exempel så har jag delat upp mitt galleri i olika delar. Klicka på min galleri ikon här till vänster så får ni se resultatet :-)
« Senast ändrad: oktober 06, 2010, 14:33:34 av Sonar »


Tags: