Frispel

sedan 2001

Status och Frågor angånde Svenska flippersällskapet

Sonar · 589 · 113114

Sonar

  • Hero Member
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 2937
    • Visa profil
Pal:  Jo det där känner jag igen, råkar ut för det ibland. Fast inte så ofta men jag kan hålla med om att det är lite irriterande.

Nu har jag inte skrivit koden för menyn men jag ska ta och kolla igenom den för att se vad som går att göra för att få bort detta beteende.


COCS

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 4381
    • Visa profil
  • Stad: Göteborg
Tack Pal för att du skrev det. Jag har inte 'vågat' skriva det p.g.a. INK:s eviga påhopp om hur kass jag är på datorer och att jag är gammal, ser dåligt o.s.v. :-)
COCS
Carl Olof Christian Sjöberg
Tel: 0707-19 31 45


Pal

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1760
  • I speak TCP/IP
    • Visa profil
  • Stad: Stockholm
COCS: INK kör Macintosh, så allt han säger om datorer kan du ta med en nypa salt.


kniven

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1270
    • Visa profil
  • Stad: Träslövsläge
Jag har samma I-landsproblem som Pal. Mycket irriterande... Öka radavståndet, tiden, fontstorlek eller nåt hade väl hjälpt lite?


INK

  • Donator Silver
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 12142
    • Visa profil
  • Stad: Borås
Nu sitter jag för övrigt på en av INK:ens macar, och det gör det hela ännu värre. Vet inte om menyn är känsligare på något sätt, men det händer betydligt mer ofta på den här än i Windows.

På telefonen är det däremot inget som helst problem. En touchskärm har ju ingen muspekare som man måste dra över skärmen.

Edit: "Jag" är alltså PAL i det här fallet.
« Senast ändrad: november 13, 2010, 12:18:02 av INK »


Sonar

  • Hero Member
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 2937
    • Visa profil
Kan meddela att jag kikat på meny scriptet och det är lite snårigt upplagt så jag får nog lägga en stund till på det. Återkommer i frågan vad det (jag?) lider :-)



Sonar

  • Hero Member
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 2937
    • Visa profil
Har undersökt scripten nogrannare nu och kommit fram till att det är CSS som styr "menyfladdrandet" och inte javascript. Om man slår av javascript i sin webläsare så beter sig menyn fortfarande på samma sätt (vad gäller fladdrandet).

Detta innebär att det inte finns så mycket justeringsmån i själva scriptet. Antingen blir det en total omskrivning eller så kanske jag kan hitta på en quick fix som egentligen är någon form av komprimiss.

För egentligen vill jag ha en meny som det räcker med en mouseover för att byta kategori, men samtidigt så får den gärna vara lite mindre hysterisk.


Men om man har tryckt på forum och undermenyn med forumen är framme. När man för över musen över något annat alternativt så ändras ju undermenyn bara tillfälligt. Om man håller bort musen från menyalternativen så går den ju tillbaka den menyn som är default för den avdelningen av sidan du är inne på. Har ni tänkt på det?
« Senast ändrad: november 16, 2010, 09:40:50 av Sonar »


EZL

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1017
    • Visa profil
  • Stad: Malmö
Är det möjligt att lägga till trådnamnet i statusbaren längst upp i browsern när man surfar på forumet? Just nu står där bara "Svenska flippersällskapet - Mozilla Firefox" hos mig.
Det skulle underlätta väldigt dels när man har många tabbar öppna, dels när man klickar upp flera forum-trådar och man hamnar bland de nya inläggen långt ner i tråden. Det slutar alltid med att jag går in i flicken, läser lite om "löda den transistorn här, och den transistorn där" men jag fattar inte vilket spel det pratas om så jag får scrolla upp till toppen av tråd-sidan och kolla namnet och sedan gå ner igen.

Dagens I-lands problem kanske, men det torde vara rätt lätt åtgärdat hoppas jag.


JG

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 346
    • Visa profil
  • Stad: Ulricehamn
Uppdaterade spel på ett spelställe och datumet ändrades inte. Det borde det väl göra?


Sonar

  • Hero Member
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 2937
    • Visa profil
Ezel: Vi hade den funktionen i gamla forumet och jag ser väl egentligen inte varför vi inte skulle ha den tillbaka. Hav förtröstan, förhoppningsvis så dyker trådnamnet upp i en webläsare nära dig :-)

JG: Det är en bugg som hängt med sedan nylanseringen. Det beror på informationen ligger i olika tabeller i databasen och att scriptet missar att kolla på alla ställen efter uppdateringar. Då det inte är en superakut bugg så har den blivit nerpetad gång på gång men jag ska försöka ge den lite uppmärksamhet framöver.

Hmm hur är det om man ändrar i adressen på ett spelställ t.ex.? Ändras datumet då? I så fall kan det vara en workaround tills buggen är fixad att man ändrar och ändrar tillbaka adressen.



COCS

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 4381
    • Visa profil
  • Stad: Göteborg
Värderingsfunktionen på SFS är som tidigare påpekats 'out of date'.

Ett önskemål är att funktionen automatiskt tar bort värderingar äldre än 18 månader (tror jag kan passa).

På detta vis öppnas ett intresse för att hålla funktionen uppdaterad.

Men nu ligger där väl 5-10 år gamla priser som ger helt fel prisstatistik.

Detta är nog mitt främsta önskemål om uppdatering på SFS.
COCS
Carl Olof Christian Sjöberg
Tel: 0707-19 31 45


kniven

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1270
    • Visa profil
  • Stad: Träslövsläge
Men COCS...
Det finns ju valmöjligheter 12mån, 24mån eller alla.
Det borde väl räcka?

Sonar kanske kan göra de valmöjligheterna lite tydligare så att alla ser dem... ;)


INK

  • Donator Silver
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 12142
    • Visa profil
  • Stad: Borås
Eller så frågar man i ett inlägg här och får lite aktuella siffror och åsikter.

Som dessutom inte är anonyma.
« Senast ändrad: december 02, 2010, 11:06:01 av INK »


Bundy

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 678
    • Visa profil
  • Stad: Sandviken
Skulle vi inte kunna ta och nolla alla och börja om från början?
Även om man idag lägger in en ny värdering som stämmer in på dagens pris så kommer alla gammal data späda ut detta och göra att medianen/snittpriset i alla fall är för lågt.

Om man nollar alla värden och börjar om från början så skulle det också vara önskvärt att värderingen inte gick att göra anonymt för att slippa avarter. Det skulle räcka att tagen syns efter ett belopp så ser man vem som angett ett specifikt värde.
Quit playing with the clock!


CC

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1248
    • Visa profil
  • Stad: Rydboholm
Tveksam till att funktionen skall vara kvar , jag tror den stjälper mer än hjälper.
Värdet på spel är högst subjektivt , så även skicket på spelen.

Tror man får en misnt lika god indikation på "värdet" genom att titta på köpes / säljes annonserna.

"Varning! Vissa av mina inlägg kan innehålla spår av sarkasmer och ironi! Nötter kan sätta sådant i halsen."


Tags: