Frispel

sedan 2001

Ange mått på glas i köpes och salutrådar

Bally

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 6203
  • Spelautomatsamlare sedan 1977
    • Visa profil
    • Bally.se
  • Stad: Stockholm
Det säljs både begade och nya glas till spelplanerna på flipperspel.
vanliga spel har nästan alla samma mått (kan dock vara en del äldre em-spel som har andra mått).

Men när man kommer till widebodyspel så blir det genast knas.
Nästan ingen som annonserar efter, eller annonserar ut, widebodyglas, talar om till vilken typ av spel det är till.

Det finns (och nu koncentrerar jag mig bara på de mest kända märkena) många olika storleker av widebodyglas
Atari (fullsize) (några mm kortare glas än Williams och Bally)
Bally (fullsize)
Gottlieb (fullsize) (ca 3 " längre glas,plan & kabb)
Williams (fullsize) (samma mått som Bally)
Stern (midsize)
Gottlieb (midsize) (ca 3 " längre glas,plan & kabb)
Williams (midsize) (em spel med ev lite kortare glas, har inte mätt än då jag hann skrota mitt eget innan).
Williams/Bally  (midsize) DMD-spel
Data East (midsize) DMD-spel
När ni annonserar efter/ut widebodyglas, skriv då ut till vilken spelyp (=kabbtyp) det hör.

Det smidigaste är nog om man bara efter märke lägger till speltyp och bredd som t ex
Stern DMD-midsize widebody
Stern SS-midsize widebody
Atari widebody
Bally DMD-midsize
Bally SS-fullsize
Gottlieb SS-fullsize
Gottlieb SS-midsize
Williams SS-fullsize samma som Bally SS-fullsize  
Williama DMD-midsize samma som Bally DMD-fullsize
Williams EM-midsize
Bally Hagman
Flippernörd
www.bally.se
För övrigt, så bör alla Dr Who spel skrotas


superpin

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 309
    • Visa profil
  • Stad: Solna
En annan tumregel är att tolka alla som skriver enbart widebody som att det är för WMS nittiotalare, tippar på att man får minst 98% rätt då. Men du har givetvis rätt i att det är bättre att vara helt hundra...
Ola Rodenkirchen


johan

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 431
    • Visa profil
  • Stad: Stockholm
Den här tråden skulle vara genialiskt bra om någon (tex DAH) kunde posta exakt hur stora ovanstående glas förväntas vara, i tum och/eller millimeter. Det skulle vara enormt användbart för alla som vill gå till sin lokala glasmästare och beställa härdat glas.
Det är lika för alla


Bally

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 6203
  • Spelautomatsamlare sedan 1977
    • Visa profil
    • Bally.se
  • Stad: Stockholm
Jag har diskuterat det här med Jay på IPDB till och från under några år, och troligen så kommer det bli så att jag kommer att samla in mått och IPDB kommer att lägga in det i speldatan för varje spel, alternativt att jag kommer att kunna lägga in det direkt på varje spel utan att gå via Jay.

Det kommer då även att gälla flipperspelsben. Enda problemet med benen är att till och med tillverkarna har fel i manualer (speciellt Gottlieb) och inte ens DE/Sega/Stern själva vet vilka benlängder olika spel har sålts med.

Ole har försökt få information från Stern om olika benlängder m.m. på DE/Sega/Sternben åt mig, och enl Ole så har t o m Sternfolket själva rejält bristfällig info om detta.
T.ex. så finns det två olika benlängder till moderna Sternspel. Spel från tidiga 2000-talet har ben som är 1 cm kortare än senare Sternben. Det har fortfarande inte framkommit när de längre benen kom, och varför de ändrade längden på dem.
« Senast ändrad: juni 20, 2010, 16:17:37 av Bally »
Bally Hagman
Flippernörd
www.bally.se
För övrigt, så bör alla Dr Who spel skrotas


Tags: