Frispel

sedan 2001

Flipper / Jukeboxmässan Rosmalen

Fridgemaster

  • Newbie
  • *
    • Antal inlägg: 41
    • Visa profil
  • Stad: Kvissleby
Finns det någon här som varit ner till Rosmalen, Holland på Europas största spelautomatsmässa? Är det värt att åka ner? Utbudet på prylar därnere verkar ju enormt. Har funderat länge på att åka men det har aldrig blivit av. Skulle man inte kunna hyra en fullstor buss & en lastbil (får väl inte plats så många spel i bussen kanske) & ordna med en resa ner för alla som är intresserad? Undrar vad det skulle gå på. Det jävligaste blir väl övernattningen för 40 pers? =) Eller så gör man bäst i att ta släpvagnen ner & slagga i bilen?


stensbol

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 521
    • Visa profil
  • Stad: Morup

Fridgemaster

  • Newbie
  • *
    • Antal inlägg: 41
    • Visa profil
  • Stad: Kvissleby
Det verkar som dom kör lite utomhusmarknader & skit lite då & då men den stora inomhusmässan är bara en gång per år.
Undrar ifall det är denhär.
http://www.whatsonwhen.com/sisp/index.htm?fx=event&event_id=75008
Är någonting 16-17 Oktober nu i höst också.

Hittar ingen bra sida heller. =/

Här var det en svensk som var dit för några år sedan
http://www.gameroom.se/aldre/rosmalen/rosmalen-1.html
« Senast ändrad: juni 17, 2010, 16:54:57 av Fridgemaster »


Fridgemaster

  • Newbie
  • *
    • Antal inlägg: 41
    • Visa profil
  • Stad: Kvissleby

stubben

  • Full Member
  • ***
    • Antal inlägg: 220
    • Visa profil
    • Stubbens
  • Stad: Hallstahammar
Hmm, dra inte för stora växlar på det här om ni är ute efter att fynda fina flipperspel...

Observera att informationen på Arnes sida gameroom.se, är från år 2002 (första året jag var ner till Holland) och jag kan garantera att det (tyvärr) inte är i närheten av samma utbud på flipper i nutid.

Har varit ner på denna mässa, som först och främst är en jukeboxmässa, både höst och vår årligen sedan hösten 2002.

På hösten så är det i stort sett samma säljare som återkommer från år till år och dom allra flesta har sin tyngdpunkt på kompletta topprenoverade och fina (men DYRA) jukeboxar eller delar till jukeboxar i sina montrar.

Visst, som det framgår av bilderna så har det funnits ett och annat flipper också, men dom blir färre och färre från år till år och framför allt så har dom blivit mycket dyrare, dvs att priser ligger helt klart i nivå med dom svenska fast spelen (oftast) är i sämre skick.

Räkna absolut inte med att fynda några blanka fina "lågmilare" i skick á la Adonbolagen på det här stället.

Dom få spelen som finns till salu har ofta fått slita hårt för att sedan bjudas ut till "marknadspriser" och i det här sammanhanget betyder det INTE reapriser, tvärtom så försöker man krama ur det mesta ur ett (ofta) slutkört spel.

På vårmarknaden så har det dock varit lite mer "fyndvarning" om man nu ska kalla det så.
Säljarna är mer vanliga holländska "svenssons" som försöker kränga spel och delar.
Tyvärr så är trenden även här att det blir färre och färre spel till salu och marknaden inriktar sig mer och mer på gamla radioapparater, skivor (både singel och lp) samt en herrans massa annat krims-krams i nostalgistil (läs skit...).

Senaste vårmarknaden så fanns det TRE (3) kompletta flipper till salu.
Det nyaste spelet var: Williams Jungle Lord, f.ö. det enda kompletta ss spelet på hela marknaden.
Inte ett WPC spel eller annat nyare spel så långt ögat kunde nå...

Det fanns även två em flipper till salu varav ett Gottlieb King Rock och ett Bally Big Valley och båda var till salu "as is" i mediokert skick.
Big Valley'n hade stora trärena ringar runt bumprarna.
Jag köpte dock King Rock, mest bara för att inte behöva åka hem till gamla Svedala tomhänt...

Det fanns även en okomplett underdel till ett Williams Flash och en okomplett underdel till Bally/Midway Escape From The Lost World, rent skrot.
Där fanns ett Bally Harlem Globetrotters utan toppglas samt ett Willams Tri Zone utan cpu samt kanske tre lösa spelplaner varav en till ett em spanskt Recreativo Franco spel samt två andra som jag inte minns vad dom var till för spel.
På hela marknaden fanns det om jag minns rätt, totalt 4 toppglas och det var till: Bally Eight Ball deLuxe Ltd Edt (inramat och fint, så det köpte jag) dom andra var till Bally Night Rider (ss), Williams Fire Power och Bally Game Show, samt några beg. translites i väl använt skick som Williams Millionaire och nåt annat spel, inget hårresande.

Det här HAR VARIT både en bra och intressant marknad på både höst och vår, men den tiden verkar (tyvärr) vara förbi.
Som tidsfördriv så är det alltid skoj att gå och glo på prylar, men eftersom det mesta ej längre har någon knytning till flipper så kan jag rekommendera alla flipperentusiaster att spara sina slantar och lägga dom på en resa till Vierzon, Frankrike istället som är en renodlad flippermarknad.

Har visserligen inte besökt den själv (pga avståndet) men överväger starkt att passa på nästa Rosmalen show och åka till Vierzon istället.

Letar man däremot efter delar till sin jukebox så är det hygglig chans att man hittar delen man söker bland utbudet.
Själv köpte jag en fin och fullt fungerande Wurlitzer OMT cd bubblare på mässan.
Priset å andra sidan behöver ju inte vara lågt bara för att det är en marknad...


Som flipperentusiast så måste jag bara säga att i år var det garanterat INTE värt pengarna för resan ner...

/stubben
« Senast ändrad: juni 17, 2010, 21:47:12 av stubben »


COCS

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 4381
    • Visa profil
  • Stad: Göteborg
Jag har fått berättat för mig exakt samma sak från en annan flippergubbe som varit där vid samma tidpunkter som stubben (under flera år).
COCS
Carl Olof Christian Sjöberg
Tel: 0707-19 31 45


Fridgemaster

  • Newbie
  • *
    • Antal inlägg: 41
    • Visa profil
  • Stad: Kvissleby
Det var trist att höra =/
Men som tur är har jag jukeboxarna som huvudintresse så man kanske inte blir så besviken ändå då.


Bally

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 6203
  • Spelautomatsamlare sedan 1977
    • Visa profil
    • Bally.se
  • Stad: Stockholm
En bekant till mig var nere på 90-talet på mässan och det var inte några låga priser, snarare dyrare än här hemma.
Bally Hagman
Flippernörd
www.bally.se
För övrigt, så bör alla Dr Who spel skrotas


superpin

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 309
    • Visa profil
  • Stad: Solna
Undrar om det inte fanns ett reportage i "Automatvärlden" om detta, ska leta lite hemma vid tillfället.
Ola Rodenkirchen


Tags: