Frispel

sedan 2001

"Vett o etikett" i handelstrådarna

Purre

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 2004
    • Visa profil
    • Flippergubben
  • Stad: Sollentuna
En annan grej jag kom på nu var när jag hjälpte INKen med hämtning av ett av hans inköp här uppe så berättade säljaren att det ringt folk efter att dealen var klar och snackade skit i stil med att 'Om det är NN från XX som köpt skall du inte lita på honom utan sälj till mig istället' och liknande och bjöd över trots att säljaren sagt att spelet redan var sålt.
Sånt är bara trams.


kniven

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1270
    • Visa profil
  • Stad: Träslövsläge
GHS, du får gärna medvetet kommentera mina inlägg. Det tål jag ;). Jag är en hårdhudad råbarkad sjöman med saltgarvat skinn... Hehe. Är nog rentav lite nyfiken...
Jag vill inte heller ha någon pajkastning och försöker hålla mina inlägg på civiliserad nivå. Har jag misslyckats så ber jag om ursäkt och jag vill inte såra någon.
Å andra sidan piggar väl lite debatt upp tillvaron. Vi får nog låta den vila över fredagsgroggen dock...

Må bäste man kasta första pajen!!! :)

Om säljare och en potentiell köpare diskuterar i tråden är deras ensak. De som inte har intresse av att handla kan hålla sig i "Köprelaterat".
Tyvärr så kommer diskussionerna där även de sabba för säljaren om det inte är riktigt bra maskerat vad det handlar om. Det är ju iofs inte säkert de sabbar men tittar man tillbaka så finns det två distinkta typer av snack. De som intygar ett kanonfint skick och de som ivrigt påpekar fel de sett. Jag tycker en affär skall hållas mellan en köpare och en säljare. De övriga som blandar sig i kanske tycker slitage runt flipperknappen är skäl nog att rata ett i övrigt fint och väl fungerande spel. En blåbärsköpare lyssnar ibland för mycket på "experter" och tror att det bara finns en sanning.


mikke

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 263
    • Visa profil
  • Stad: stockholm
Sluta gnäll och låt folk göra sina affärer ifred, även här på forumet. Man måste inte följa några etikregler när man lägger ett bud på ett spel. Säljaren kan ignorera ett dåligt bud bäst han vill.

Folk värderar saker på olika sätt, det är en av faktorerna som driver handeln i samhället. Det finns över 10 000 Funhouse i omlopp. Knappast lika många köpare som är beredda att betala 6k. Så det är ett överpris kan jag tycka. Vi gav 1500 för vårt vilket är ett bra pris. Men samlare som vi har en tendens att övervärdera sina samlingar. Ett FH är nog värt noll kronor för en utställare. För er som vill fynda FH är det bara att leta. Det kommer alltid finnas spel till fyndpriser och skäms inte för att lägga ett "skambud".

Vill någon lägga skambud på något av våra spel så går det bra :-) Vi brukar inte sälja så mycket men vem vet, kanske har du tur denna gång...


GHS

  • Jr. Member
  • **
    • Antal inlägg: 78
    • Visa profil
  • Stad: Götene
Mikke: lika väl som mig vet du att det i detta sammanhanget är lite tramsigt att referera till den gången du hittade ett Funhouse på Blocket för 1500 sekiner >eller (tar mig friheten att editera replik här) fick den till kompispris av någon som gillade dig på SFS :) <, jag var själv nära att få ett TM:BOP helt gratis något år sen för att damen som skänkte det var orolig för att "barnbarnen skulle få ström i sig av den gamla antika pjäsen" men att sarga om det känns bara OT i detta sammanhang, att ett FH råkar vara ointressant för en utställare är väl också rätt irelevant, ett spel som ligger på IPDB Top 15 är förstås eftertraktat av många av oss samlare här på SFS.
 För mig är det alldeles självklart om man inte uttryckligen skriver något annat (som ex. COCS gjort några gånger då han förmedlat "bortskänkningsspel), att man förväntar man sig ett schysst pris om man lägger ut "sina gamla godingar"  på ett entusiastforum. Men ändå är det viktigt att upprepa att mitt budskap i detta inte är missunsamhet om någon lyckas göra ett fynd, tvärtom. :) Vad jag däremot reagerade på var tonfallet i vissa trådar.

 Mr sailor Knife: Schkåll ;) - råbarkade sjöbusar eller skrivbordsnessar i tweed, ja diggar pôjka flipper gillar jag dem & alla andra däremellan lika Gôtt! Baggiga :) hallänningar och deras goa kvinnfolk har jag förresten ett särskilt gott öga till efter året på Munkagårdsskolan även om det var länge sen.
 Däremot finns nog inte för mycket att utveckla i vår dialog kring köpslående... klart det är surt för dig eller mig när en säljare som insett han blir "rånad" om han säljer till begärt pris backar... men, än sen då..? vad jag vet är det en rätt han har rent juridiskt om inget dokument styrker något annat. Att däremot som besviken spekulant, som Purre beskriver, förtala en "rival" om köpet är ju riktigt lumpet och bode väl falla under allmänt straffansvar..? Han måtte dömas till livstids utvisning från SFS om det bara gick att greja in i Svea Rikes Lag! ;)
« Senast ändrad: juni 18, 2010, 19:53:07 av GHS »


mikke

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 263
    • Visa profil
  • Stad: stockholm
Vi köpte FH av en samlare här på SFS.
Minns också ett FT för 1500 av annan samlare här på SFS. Så det är inte så mycket trams.


kniven

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1270
    • Visa profil
  • Stad: Träslövsläge
Tja, rent juridiskt sett är ett muntligt avtal lika bindande som ett skriftligt men den som vill bestrida det är det bara att lyckönska. Man har faktiskt, rent juridiskt sett, rätt att banda alla sina samtal. Det räcker att ena parten känner till att det bandas för att det skall vara lagligt men det kan tyckas lite småaktigt att banda alla sina flipperaffärer... :)  
Jag kanske är naiv som har som grundinställning att alla är ärliga och gör rätt för sig. Jag ser mig hellre motbevisad att det inte är så än att utgå från att alla ljuger och stjäl.

Att en säljare blir rånad är helt omöjligt. Antingen så säljer han för billigt och vet om det. Säljer han då får han skylla sig själv. Eller så vet han inte vad han säljer. Och då är det synd för honom, men han får skylla sig själv.
Vi sysslar väl inte med välgörenhet någon av oss. Inte jag iallafall. Det är en hobby men jag har inte lust att göra ideliga förlustaffärer för att gynna blåbär.

Och allt detta skrevs efter några öl och lite smutt på vinet... ;) Får se om det blir någon grogg, jag kanske måste skriva mer ikväll... :-P

Munkagårdsskolan, minsann. Jag sommarjobbade som vaktmästare på det området som hade hand om studentbostäderna. För lääänge sedan...


johan_r

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1544
    • Visa profil
Kniven:

Tog det inte ditt inlägg som ett påhopp på mig...tvärtom.


mdungan

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 320
  • le för helvete
    • Visa profil
  • Stad: Boxholm
Orka... ut i solen med er ffs :).Jag köper alltid billigt och säljer ytterst sällan wooozaaaaaa.
Mmm... jag är elak och grinig ---> le för helvete.



Tags: