Frispel

sedan 2001

"Vett o etikett" i handelstrådarna

GHS

  • Jr. Member
  • **
    • Antal inlägg: 78
    • Visa profil
  • Stad: Götene
 Först en eloge till Sonar som på ett föredömligt sätt skipar ordning och på ett rakt & tydligt men ändå gôtt mänskligt sätt markerar när vi hamnar OT o ibland spårar ur...
 Mina reflektioner handlar om "vissa" här som jag upplever lite ohyfsade i tonen och spridande viss otrivsel i denna annars så härliga gemenskap... Ja, ex. skäms man inte för att offerera (kanske på gränsen till) skambud för eftertraktade titlar direkt i trådarna och i nästa andetag erbjuda "hämtning i morgon kväll", ett annat inlägg som stör mig är som man infogar ex. "vill ha betalt för det" när man svarar på en vänlig köpes-request från en nykläckt "flipperbroder". Ja, i det här fallet råkar samma person stå för bägge citaten men det förekommer från och till från fler medlemmar... apropå Calms svar så riktar jag mig förstås inte mot någon specifik medlem utan kring attityden generellt...
 Min uppfattning är att det inte vore obefogat med en tillsägelse från moderator om man, i mitt tycke helt i onödan, använder denna trista ton.
 Kanske är jag bara överkänslig..? Det tål jag absolut att få veta isf! :)
« Senast ändrad: juni 17, 2010, 00:55:11 av GHS »


Calm

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 752
    • Visa profil
  • Stad: Eskilstuna
« Senast ändrad: februari 02, 2013, 11:04:20 av Calm »



Linde

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 377
    • Visa profil
  • Stad: Stockholm
...och apropå "skambud"

När jag ser en annons om något som jag vill ha brukar jag ibland mejla något i stil med följande:

Hej, jag ser din annnons där du vill ha 5.000 kr för din spelautomat. Jag hoppas att du inte tar illa upp för ett riktigt lågt motbud, såhär ligger det till:

Jag bjuder dig 2.000 kr, nu på stubinen.

Mejla konto nr så gör jag en överföring NU samt mejlar en kopia av betalningsuppdraget. Du kan i bästa fall ta ut pengar i en bankomat "nu", alternativt om några dagar (beroende på hur snabbt bankerna arbetar).

Jag inser att din spelautomat är värd mer än 2.000 kr, men om du säljer till mig för detta skampris så har du pengar i handen "nu". Om du vill avvakta och sälja till någon annan önskar jag dig lycka till, spelet är värt mer.

Om du säljer till mig för bara 2.000 kr återkommer jag om en lämplig frakt. Huvudsaken är att jag kan få minst en vecka på mig, för att ordna med frakt.

*************

Efter ett antal inköp på detta sätt kan jag konstatera att människor gärna säljer till "skampris": OM dom kan få in pengar på stubinen.

Jag har aldrig blivit blåst (att spelet inte har funnits kvar vid hämtning). Möjligen har det väl hänt att skick inte motsvarat förväntning, men shit happens...

(och skicket spelar såklart mindre roll vid en låg köpeskilling)

Vad är det för "fel" med att ge ett skambud...? om den som säljer vill göra SNABB affär och väljer snabba stålar mot lägre pris...?

Säljare nöjd + köpare nöjd = ALLA parter  är nöjda !

Jag brukar tänka på grannen som annonserade ut en bokhylla för 50 kr... bara för att bli av med den... och fick ett besök av ett par, som satt i en halvtimme och förde en dialog om bokhyllan skulle "passa", eller inte.

Till sist sa grannen... men vad f-n, ta bokhyllan, ni får den gratis, bara försvinn härifrån :-)

En snabb affär framför seg-skallar är guld värd.

En kille som nyligen blivit speloperatör har för övrigt imponerat stort, på många i spelbranschen. Killen kommer med en stor bunt sedlar i handen, tjafsar inte om skick, utan säger kort och gott: jag har dessa pengar, vad är möjligt att få köpa?".

Klart som tusan att folk föredrar mindre pengar OM det är snabba cash som väntar i dörren.


kniven

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1270
    • Visa profil
  • Stad: Träslövsläge
Jag tycker det är alldeles för mycket tjafs i annonstrådar. Är det någon som vill sälja ett spel så låt honom/henne göra det utan att skräpa ner i tråden. Konkreta frågor och förslag är ok. 'Skambud' får väl också räknas dit då skambud oftast är väldigt individuellt.
Det är väl ingen här som på fullt allvar skulle anse ett FH vara värt 200kr? (Eller vilket spel det nu gick för den summan för några veckor sen på blocket, eller hur det nu var.) En del personer anser spel vara värda jättemycket, när de inte är det. Andra tvärtom.

En annan sak som irriterar är "prispoliser". En del skall minsann tala om för andra vad ett spel är max värt utan att ens blivit tillfrågade.
Hittar jag ett spel på tex blocket för 2000 vill jag inte att någon annan, som inte ens är potentiell köpare, talar om att det är för billigt etc blablabla. Är det missunsamhet eller vad är det frågan om?

Apropå skambud - Cash is king. Jag kan själv ta ett lägre bud snabbt. "Bara för att bli av med skiten."
Har väl själv lagt ett antal skambud, går det så går det.
Och i de fall det gått har jag aldrig, aldrig, tjafsat om switchar som inte funkar, slitage på spelplan osv. Det är en del av snabba "skambudsaffärer."
De som tycker att ett skambud är ett skambud - säg nej. Svårare än så är det inte. Uteblivet svar tolkas också som nej... ;)

Edit: Stavfel


« Senast ändrad: juni 17, 2010, 23:03:18 av kniven »


GHS

  • Jr. Member
  • **
    • Antal inlägg: 78
    • Visa profil
  • Stad: Götene
Egentligen hade jag nog trådstartaren tänkt låta denna tråd leva sitt eget liv :) men som "gammal" politikergube ;) känner jag mig nog ändå manad att tjôta emot lite...
 Linde - håller med dig i stort... jag har själv prutat till mig några spel och även en del andra prylar på Blocket/annonstorg till vad många, inklusive jag själv, skulle kunna uppfatta som underpris, men genom en schysst och framförallt ödmjuk attityd har jag aldrig uppfattat att säljarna känt sig "blåsta" tvärtom har jag blivit vän med flera av dem... utan tvekan är det också så att välbärgade människor som snabbt vill bli av med prylar på Blocket, turligt nog, är hyfsat många... Att däremot använda "sista priset kompis attityd" när man skambjuder på något som säljaren uppenbart inte har en susning om värdet på, det tycker jag är rent bedrägeri. :(
 Att agera lite i denna stilen öppet på ett entusiast forum där man med gnuttan förnuft måste inse att det finns flera spekulanter på ett fint Funhouse... för mig känns det som en mix av ohyfs och komik... och nog är jag ganska övertygad om att fler än jag stör sig... Om personen i fråga är utställare eller pedantisk privatsamlare spelar för mig ingen som helst roll i denna attitydfråga.
 Kniven - dina åsikter är jag faktiskt mer kritisk till... på samma sätt som att man inte blåser ett "blåbär" som hittat flipperhobbyn med ett uselt DE el. Gottliebsspel prissatt a'la WMS tycker jag det är helt försvarbart att påpeka om ett pris i en annons ligger fel (jag menar förstås inte att "smutsa ned" en säljtråd utan att personligt påpeka detta), dvs när det begärs "åt väggarna" fel summa utifrån din eller min erfarenhet och kunskap som flipperälskare, vi talar alltså inte om detaljer, vare sig uppåt eller nedåt... iaf jag skulle verkligen inte ha nåt emot ett sådant tips... vad menar du är problemet..?
 
« Senast ändrad: juni 18, 2010, 01:06:37 av GHS »


kniven

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1270
    • Visa profil
  • Stad: Träslövsläge
Snick-snack! Blåbär som är rädda om sina pengar kollar runt lite innan de köper ett Gottlieb för 15000... ;)
Jaha? Och om det är ett blåbär som försöker få 35k för ett GnR eller Star Wars då?
Problemet är när jag köpt ett spel för 2000 och säljaren sen ringer upp en timme senare och säger att en kille från Någonstad talat om att det är för billigt. Han vill ha 4000 nu. DET är jävligt irriterande och ett problem. För mig.
Det har hänt mig ett par gånger och sist det hände stod säljaren fast vid sitt ord för jag var först. Heder åt den skåningen.
Om folk sätter ut annonser utan att veta vad de säljer så är det inte mitt problem. Mitt fynd snarare.
Jag tror många här vill fynda billiga spel. Vem skulle tacka nej till Afm för 12k? Hur sura skulle ni bli om jag ringde och inidrekt hävde affären när jag talade om att han kan minsann få minst 25k?

Låt folk köpa och sälja sina spel ifred.

Vet man inte vad man har eller kan få så skriv högstbjudande med förbehåll. En bra skriven annons är det bästa säljargumentet.


johan_r

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1544
    • Visa profil
Det var jag som skrev inlägget
"6000 för funhouse , hämtning i morgon kväll?? " , säljaren hade inte angett något pris , han vile sälja om priset känns rätt ,och jag tycker att 6k är lagom för att jag ska slå till.

Hämtning i morgon kväll = Säljaren får en snabb och smidig affär, vilket man som säljare inte får så ofta ,har spel som står hos mig som är betalda till 50% som stått sedan januari...

skrev även "vill ha betalt för det" till han som sökte TAF , för jag vill ha marknadspris för det och inte något annat om jag nu ska skiljas från det.

Jag får 2 mail och ett telsamtal om dagen , minst , av folk som vill köpa mina spel , dom bjuder 15k för ett LOTR , 15k för ett elvis ,20k för ett AFM , 10k för ett MB och så vidare...

Har du något mig mig personligen kan vi ta det via mail eller tel ( nr står i tråden där jag erbjöd killen TAF ) eller så kan du vara vänlig att sluta peka på specifika inlägg från mig tack.  

Mvh Johan
« Senast ändrad: juni 18, 2010, 11:21:24 av johan_r »


COCS

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 4381
    • Visa profil
  • Stad: Göteborg
Jag tycker att sådana här trådar kan vara bra ibland och även intressant att veta vad folk tycker.

Vissa är lite 'överkänsliga' om hur man 'får' uttrycka sig.

Har man sålt en del grejer, framförallt beg. bilar, så blir man ganska luttrad. Det är ju bara att strunta i de bud man får som man ej är intresserad av.

Jag tycker inte att ngn här utmärker sig på ett sådant sätt att han försöker lura av ngn ett spel.

Citera
"6000 för funhouse, hämtning i morgon kväll??"
Detta tycker jag verkligen inte var ngt anmärkningsvärt. 6.000 för ett Funhouse är väl inte att betrakta som ett skambud, även om ett fint ex. kan inbringa ett par tusen kr till - OM rätt köpare infinner sig vid tidpunkten.

Om jag nu också skall göra ett inlägg om vad jag tycker är märkligt, så tycker jag att det är irriterande när ngn skall sälja och inte talar om priset. VARFÖR? Om man skall sälja, så vill man väl göra affären så enkel som möjligt och vara tydlig, så slipper man förhoppningsvis onödiga mail och tel.samtal. Detta gäller allt som skall säljas och inte bara flipper. Annonser utan pris, skiter jag faktiskt i sedan många år, för det blir i de flesta fall för jobbigt att samtala med en sådan säljare - är min erfarenhet i 8-9 fall utav 10 och då kan han behålla sina grejer istället för att hålla på att vela om priset.
COCS
Carl Olof Christian Sjöberg
Tel: 0707-19 31 45


GHS

  • Jr. Member
  • **
    • Antal inlägg: 78
    • Visa profil
  • Stad: Götene
 Hej Johan m.fl, visst "det är tur vi är olika" för att citera Calm... för om vi alla varit stöpta i samma form hade nog livet blivit fett trist :) så finns det uppenbart folk som tycker det är OK med ett lågt bud och erbjudande om snabb hämtning direkt i en forumtråd på ett entusiastforum... för mig känns det i stället smått desperat och helt främmande...
 Som jag sagt tidigare riktar jag mig inte till någon specifik medlem och har naturligtvis inte något agg mot någon öht, men känner mig inte förhindrad att reagera även om denne "någon" skulle riskera känna sig utpekad... detta är ändå ett öppet forum och väljer man att kommunicera direkt med sina "affärsbekanta" här så känns det rimligt att andra kommenterar den dialogen generellt, känner man sig obekväm med det är det förstås bättre att ha en personlig dialog med säljare/köpare...
 Cocs, min magkänsla säger vi ofta tycker "rätt lika" så oxå i fallet med priserna... ändå kan jag väl ibland förstå att en säljare utan egentligt flipperintresse väljer att låta oss bjuda på hans/hennes spel, jag skulle gärna se mer av öppen budgivning på forumet, men alla gillar inte den modellen av skäl jag är inne på ovan, annars tycker jag det är väldigt trist när det raderas priser på spel som bjuds ut här, vare sig de säljs eller ej...
 


kniven

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1270
    • Visa profil
  • Stad: Träslövsläge
johan_r, hoppas du inte menar att jag hänger ut dig för det är absolut inte meningen. Tvärtom, jag står på din sida. 6k för ett osett FH är mycket rimligt.

Angående blåbärsligan så tycker jag personligen att 35k för ett SW är för mycket. Om det nu är någon flipperentusiast som äger ett SW han vill ha 35k för så är det, per definition, inget blåbär och då tycker han väl att det är värt det. Lycka till. Ett Star Wars-freak kanske pyntar 35k för temats skull. Jämför med Kiss som kostar uppemot 20k enbart för temats skull. Ett Silverball Mania tex är likvärdigt med Kiss men roligare och snyggare. Det kostar runt en fjärdedel...
Anledningen jag tog SW för 35k som exempel var att det var ett aktuellt exempel på, i mina ögon, ett blåbärspris i andra änden...  ;)

GHS, hur menar du med att "så känns det rimligt att andra kommenterar den dialogen generellt"? Varför skall det vara fritt fram för kreti o pleti att kommentera andras affärer? Visst, det är risken man tar med att verka på ett öppet forum men det är väl därför den här finns:
Inget snack

COCS har många bra poänger. En annons utan pris är ganska ointressant. Veliga säljare är minst lika jobbiga som veliga köpare...

I de fall jag intresserar mig för något på SFS annonser skickar jag hellre mail eller sms fyra gånger av fem på sidan om just för att slippa andras kommentarer.

Om någon måste kommentera andras annonser så finns ju alltid kategorin "Köprelaterat"... :-P

Jag skulle gärna se att någon moderator styrde upp köp-o-säljtrådar hårdare.


GHS

  • Jr. Member
  • **
    • Antal inlägg: 78
    • Visa profil
  • Stad: Götene
Kniven... jag har medvetet låtit bli att kommentera ditt tidigare inlägg och egentligen känner jag mig inte särskilt motiverad att torgföra min uppfattning om det sista heller... vi har väldigt olika inställning just här och det respekterar jag... :) tror ej "pajkastning" gagnar någon av oss... ;-) men för att förtydliga mig menar jag att det är helt rimligt att ens agerande i ex. en köptråd tas som generellt exempel när synpunkter framförs i ett inlägg på ett samma forum (men under ett annat ämne ex. "Köprelaterat"))
« Senast ändrad: juni 18, 2010, 14:34:44 av GHS »


Purre

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 2004
    • Visa profil
    • Flippergubben
  • Stad: Sollentuna
Hehe, blåbärspris säger ni...
Jag tycker rätt ofta att priserna här på SFS är blåbärspriser, precis på samma sätt som många här reagerar på ett 35k-SW är vad jag tycker när folk säljer Whitewater för 12k eller The Shadow för 15k. Men jag brukar inte kommentera det.
Allt är relativt.

Folk får deala bäst de vill tycker jag. Så är det upp till säljaren om han vill vara reko eller inte och verkligen sälja till den som först visade intresse och till det först uppgivna priset.
Själv säljer jag (de få ggr jag gör det) till det pris jag satt även om det kommer högre bud, om jag inte satt det till högstbjudande.

Vad man skulle kunna tänka sig är en mer dedikerad köp/sälj/auktionsfunktion på SFS likt Arkadtorgets istället för en forumdel.
På AT är det visserligen en forumdel men med auktionsfunktioner som t ex sniper-skydd mm.
Kan vara nåt för förbättring av sajten som kanske eliminerar störande moment som fåniga diskussioner i trådar, bumpningar osv.


Bally

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 6203
  • Spelautomatsamlare sedan 1977
    • Visa profil
    • Bally.se
  • Stad: Stockholm
Vad skulle vara skamligt med ett lågt bud???? Nothing!
Lägger man ett bud som man är intresserad av att betala så är det väl inget skamligt i det.
Antar säljaren det budet så är det upp till honom. Kollar inte säljaren upp vad saker är värda så är det hans problem, inte den eventuelle köparens.

Jag annonserade ut en fyrpetad Chevrolet M21 växellåda med koppling, spak m.m. (som jag tidigare hade bytt till mig från en raceputte), till ett pris som jag tyckte att jag kunde ta. Det kom en glad köpare och köpte växellådan.
Senare såg jag att växellådan var värd det dubbla.
Att jag inte kollade upp priserna bättre, var mitt eget fel och ingen annans.
Samtidigt så fick jag den snabbt såld och slantar i handen, så jag bryr mig inte om att jag sålde den för det pris jag satte ut.

Prispoliser förstår jag mig inte på, ska de inte själv köpa prylen i fråga så undrar jag va fan de bryr sig om priset för.

Ibland så mailar någon person mig och frågar hur mycket ett specifikt spel är värt.
Då ger jag oftast två priser, ett om spelet är i gott skick, och ett om det lirar och har shoppningsbehov.
 Då får de får en hum om vad spelet är värt.  
Bally Hagman
Flippernörd
www.bally.se
För övrigt, så bör alla Dr Who spel skrotas


Purre

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 2004
    • Visa profil
    • Flippergubben
  • Stad: Sollentuna

Tags: