Frispel

sedan 2001

Ny entusiast söker köpråd.

DrQuadruple

  • Newbie
  • *
    • Antal inlägg: 4
    • Visa profil
  • Stad: Ljusdal
Hej, jag skulle behöva lite råd på vad för flipperspel som kan tänkas hjälpa stilla mitt nyfunna begär.. Har gjort en del research (har inte blinkat på cirkus fyra timmar) och har fastnat för spel med roliga 'toys'.. Kranen i Demolition man är ett exempel. Om spelet också har DMD så är det ett stort plus, då jag finner animationerna trollbindande.. o.o (älskar hur den används på Junk yard. =))
Dock kanske svårighetsgraderna på spel som fyller mina drömmar är lite för höga för en nybörjare? Jag har nämligen mycket liten erfarenhet av att spela, och ingen alls av att serva spel.

Min studentplånbok låter mig tyvärr inte köpa något 10 000-kronorsspel, men jag fyller arton i augusti så att vänta på födelsedagen är absolut en möjlighet.

Tack på förhand, å mäktiga flipperspelsgudar. ;-)
MVH Jesper.


COCS

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 4381
    • Visa profil
  • Stad: Göteborg
Hej!

Trevlig presentation av dig själv.

Tyvärr är chansen liten att hitta ett DMD-spel för 10.000 kr, även om vissa här ibland hävdar annorlunda, men du kan ju ha tur. Kolla BLOCKET var 5:e minut dygnet runt, så kanske du hinner köpa ett spel.

Men det finns faktiskt flera st. roliga flipper för 5.000 till 9.000 kr som dock ej har DMD. Satsa på ett sådant i bra skick, så du kommer igång :-)
COCS
Carl Olof Christian Sjöberg
Tel: 0707-19 31 45


DrQuadruple

  • Newbie
  • *
    • Antal inlägg: 4
    • Visa profil
  • Stad: Ljusdal
Herregud, jag hann knappt gå till köket för ett litet kvällsfika innan jag fått svar! Tack så mycket COCS, ska hålla ögonen öppna. :-)


CKR

  • Donator Silver
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1017
  • www.flippercenter.se
    • Visa profil
  • Stad: Torslanda
Välkommen till forumet, DrQuadruple.

COCS har rätt, det börjar bli svårt att hitta DMD-spel för under 10'. Dock gäller detta Williams/Bally och Stern-spelen, kan man tänka sig DATA EAST eller Gottlieb så är det inga svårigheter att hitta DMD-spel för de pengarna.

Svårighetsgraderna behöver du inte oroa dig för. Har du ett spel hemma kommer du att lära dig det spelet efter ett tag, det är bara att det tar lite längre tid att lära sig spelen med de mer omfattande reglerna. Angående att serva spel så finns det hjälp att få här, eller så finns det en utmärkt hemsida:
Marvin

Vilket spel man skall börja med är inte lätt att säga. Det är så individuellt vad man gillar, men de spel som brukar vara populära och fortfarande går att hitta runt 10' är bl a The Shadow, World Cup Soccer, Roadshow & White Water.
Det du också kan göra, ifall du inte redan upptäckt detta, är att ladda hem gratis-programmet "Visual Pinball", till detta har entusiaster modellerat de flesta kända flipperspelen, och sedan spelar man med samma ljud, animeringar och regler som de riktiga spelen har. De flesta spelen är dessutom riktigt bra gjorda. Sedan är det förstås inte i närheten av hur skoj det är att spela på de riktiga, men man kan få en ganska bra känsla för ifall man gillar spelet eller inte.

Lycka till med flipperköpet.
« Senast ändrad: juni 30, 2010, 02:09:08 av CKR »
www.flippercenter.se
flippercenter@gmail.com


DrQuadruple

  • Newbie
  • *
    • Antal inlägg: 4
    • Visa profil
  • Stad: Ljusdal
Tack för tipsen CKR! Jag har faktiskt spanat lite på VP, men litar i ärlighetens namn mer på er "veteraner" än datoremulatorer. =)


johan

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 431
    • Visa profil
  • Stad: Stockholm
Försök besöka någon spelträff, eller bara hälsa på i någon samlar-lokal när du har vägarna förbi, så får du chansen att träffa ett gäng nördaxxxxx entusiaster. Då kan du ju prova på en massa olika spel, samtidigt som någon kan komma med bra tips och strategier för att lyckas bättre.
Om du vill kan du också få se hur ett spel ser ut inuti och kanske hjälpa till att fixa nåt enkelt fel.

Det är inte för sent att planera en semesterresa till tex Stockholm eller Göteborg. :-)
Det är lika för alla


DrQuadruple

  • Newbie
  • *
    • Antal inlägg: 4
    • Visa profil
  • Stad: Ljusdal
Haha.. Det vore ganska najs! Hade redan planer på att åka ner till Stockholm. Desto mer anledning att åka, då! :-D


Purre

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 2004
    • Visa profil
    • Flippergubben
  • Stad: Sollentuna
Ta dig ner till Sthlm den 7/8 eller 21/8 så kan du få provspela iaf ett 50-tal av de vanligaste moderna flipperspelen (Bally/Williams och DataEast med DMD) i anslutning till Sthlm Pinballs tävlingar som anordnas i våra lokaler de helgerna.
Anmäl dig på www.stockholmpinball.com


Tags: