Frispel

sedan 2001

Hur mycket kan man meka i ett påslaget flipper?

ADA

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1081
    • Visa profil
  • Stad: Kristianstad
Mekar mest i EM spel så främst de men även osså samma fråga på T2 tex :)

När man har spelet i "standby" läge dvs sista kulan runnit ner eller man precis startat upp ett spel men tagit bort kulan. hur mycket kan man röra där då? Jag har ju rört till metallen på droptarget banks o bytat lite lampor under playfielden o än så länge överlevt :) Jag fattar ju att man inte skall pilla på transformatorn men hur farligt är det andra att röra vid? Jag menar man kanske behöver testa något när spelet är igång o då måste man ju aktivera vissa saker för hand eller med en penna.
Eller skall jag helt enkelt ge fan i o röra undersidan av spelplanen när spelet är igång?

Tacksam för svar innan det säger BBBZZZZZZZZZ :)


LOP

  • Global Moderator
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1444
    • Visa profil
  • Stad: Göteborg
Man bör i alla fall se till att inte kortsluta 50V spolar med 12V switchmatris. Sitter just nu och löder IC-kretsar som jag lyckades ha sönder på så sätt.


andhal

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 580
    • Visa profil
  • Stad: Täby
På EM-spel kan du felsöka med strömmen på, det kan gå någon säkring och när en spole börjar att stå och dra så bryter du bara strömmen innan den brinner och felsöker vidare. Kortis på ett EM brukar inte sabba mer än en säkring.
Ha ett par Foppatofflor på fossingarna så du inte är heljordad så kan du ta en kärleksfull kyss från trafon om du nuddar den. Lite 220-durr piggar upp!!

På SS-spel är det en helt annan historia, där kan du skapa problem om du kortsluter för mycket.

Andhal
"-Where is my base?- I wanna jam!"


Bally

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 6203
  • Spelautomatsamlare sedan 1977
    • Visa profil
    • Bally.se
  • Stad: Stockholm
Ja  fyfan va många kyssar man har fått genom årens lopp.
Det är en jäkla tur att man inte har hållit i något element, eller jordat sig på annat vis de gånger man har åkt på riktiga smällar.

Elektroniken är känslig om du råkar kortsluta fel saker.

Elektromekaniken tål en hel del om säkringarna är av rätt värden så att de går om något blir fel.

Allmän försiktighet gäller för att minska risken för kyssar, för det är ofta som man med händerna behöver funktionstesta saker på spelet då det är igång.
Bally Hagman
Flippernörd
www.bally.se
För övrigt, så bör alla Dr Who spel skrotas