Frispel

sedan 2001

Backglass repro?

Jesper

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 335
    • Visa profil
  • Stad: Partille
Hejs!

Har fått tag i ett Bally Wulff Motrodome från 1986. Spelet är i riktigt bra skick, sånär som på backglasset som har gått i tusen bitar.

Verkar vara svårt att få tag i ett nytt, dock. Jag har dock tillgång till ett från en annan maskin, så hur gör man enklast och bäst en kopia?

/J


INK

  • Donator Silver
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 12145
    • Visa profil
  • Stad: Borås

Jesper

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 335
    • Visa profil
  • Stad: Partille
Är inte så toknoga, även om det vore kul om någon hittar ett orginal liggandes eftersom resten av spelet är så fint.

Men är inte toknoga..


INK

  • Donator Silver
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 12145
    • Visa profil
  • Stad: Borås
Det finns olika sätt - med tillhörande arbetsinsats/kostnad. Motordome har ett fotorealistiskt motiv med spegeleffekter - det svåraste att reproducera (grattis).

Min rekommendation:

Ta med glaset till en fotostudio och få det fotograferat i så hög upplösning som möjligt. Joxa lite i Photoshop för att anpassa det till korrekt format och maska av där det ska vara "öppet" för displayer. Ta sedan kontakt med ett företag som sysslar med skyltpoduktion/stripning av fordon - de har rätt grejer för utskrift på plastfilm.

Eftersom det är ett backboxglas duger det med ett foto vad det gäller upplösningen - skulle det varit en spelplansreproduktion skulle det inte ha fungerat.

Spegeleffekten får du vara utan om du inte vill lägga ner mer jobb på det.

Problemet med att repoducera på detta sättet är väl att det brukar vara svårt att hitta balansen mellan att få motivet att se korrekt ut med släckt respektive tänd backboxbelysning.

Tänk också på att baksidan av din "translite" ska ha en vit täckfilm (med ovan nämnd maskning för displayer).

Det du kommer att sakna vid den här enklare metoden är också utskärning där ljus ska släppas igenom vid t.ex. Game Over, Tilt etc. För att få till detta kräver det en större mängd arbete.

Nu har jag inte sett baksidan på just Motordome, men ibland är det också fler ytor som ska ha detta genomsläpp - t.ex. huvudkaraktären i motivet. Här får du väl göra en avvägning om det är värt att skapa en mask i Photoshop eller Illustrator för ändamålet. Jag skulle nog lagt ner tiden på att maska fram både ovanstående text och eventuellt motiv. Be fotografen att ta en exakt likadan bild på badsidan som på framsidan - då har du en bra grund att utgå från eller till och med att använda.


Jesper

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 335
    • Visa profil
  • Stad: Partille
Ok!

Tack för tipsen! Tror jag har lite tur med just ljusgenomsläpp. Sitter bara ett runt lysrör bakom glaset. Tror faktiskt inte att det är någon mer belysning. Får iaf hem spelet imorron, så jag kan undersöka närmre. Har lite tur att jag känner lite proffsfotografer samt har även en polare som är sponsrad av en firma som bla stripar bilar...

Skulle någon springa på ett backglass till spelet så är ja gintresserad... :)

/J


INK

  • Donator Silver
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 12145
    • Visa profil
  • Stad: Borås

Tags: display