Frispel

sedan 2001

FIXAT : Gottlieb bonus unit?

ADA

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1078
    • Visa profil
  • Stad: Kristianstad
Döper om inlägget då jag löst de 2 andra frågorna som var här.

Så nu återstår bonusnedräkningen.

Jag har rengjort kontaktytorna på discen nu på bonusuniten och så har jag rengjort coils me tillbehör o switcharna.
Jag börjar tro att det är i andra sidan switcharna felet ligger...Jag har elschema i pdf kan någon hjälpa mig kolla vart de switcharna går. Den NC switchen i zeroläge är till kickern det märkte jag. Men de andra 2? Jag vet inte vad mer jag kan göra på bonusenheten...har kollat så det är bra kontakt med armarna osså o de glider över bra.
Kan det ligga i bonus reläet?
« Senast ändrad: maj 19, 2010, 22:57:22 av ADA »


COCS

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 4381
    • Visa profil
  • Stad: Göteborg
Jag gillar EM-spel, men kan inte så mkt om just dina frågor, men en bra början är ju att tala om vilket EM-spel det är = fabrikat & titel. Det fungerar olika på olika EM-spel.

Jag tror inte du kan sätta spelet på 'Freeplay' - det som gäller är att sätta en liten extra tryck-kontakt kopplad till switchen i myntluckan.
COCS
Carl Olof Christian Sjöberg
Tel: 0707-19 31 45


INK

  • Donator Silver
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 12144
    • Visa profil
  • Stad: Borås

ADA

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1078
    • Visa profil
  • Stad: Kristianstad
Sorry :)

Gottlieb spirit of 76.

tror jag hittat lösningen till prob 3 :)

Dock räknar den ingen bonus alls nu...kanske 1000 poäng men den hoppar över stegräkningen neråt efter spelet...lyser kanske 1 lampa o sen slut :(


MS

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1253
    • Visa profil
  • Stad: Alingsås
Att den inte räknar bonusen riktigt är för att bonus-unit inte stegar riktigt. Du finner den på undersidan av spelplanen. Den har två spolar, en för att stega upp bonus i spel + att stega ner vid bonusräkning.

Det är "bara" rengöring som behövs och eventuellt justera fjädrar. Rengör med kemiskt ren bensin eller t-röd.


ADA

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1078
    • Visa profil
  • Stad: Kristianstad
Fan osså!

Nu har jag fan grötat till det....har rengjort det som jag tyckte varit smutsigt på BONUS UNIT och det funkar fortfarande inte....Får väl göra allt en gång till.

Och så satte jag det på freeplay genom att stänga switchen i backboxen som man skulle stänga....

Nu trycker jag igång ett spel men o allt funkar tills den skall slänga upp kulan vilket den inte gör:(



Bally

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 6203
  • Spelautomatsamlare sedan 1977
    • Visa profil
    • Bally.se
  • Stad: Stockholm
Du har inte direkt valt det lättaste märket då det gäller em-spel.
Du borde börjat med ett Williams för att sen gå över till Bally och till sist Gottlieb.

Gottlieb (och Recel) är knepigast att jobba med.
Bally Hagman
Flippernörd
www.bally.se
För övrigt, så bör alla Dr Who spel skrotas


ADA

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1078
    • Visa profil
  • Stad: Kristianstad
DAH så skall du inte se det :)

Om jag lär mig tämja Gottlieb så kan jag ju det värsta o då kan det ju bara bli lättare :)

Hade ett Bally Air Aces i 11 år o det var det inte mycket fel på...ALternatorn som du hjälpte mig med var det enda :)
Dock föredrar jag playfield layout o spelkänsla i Gottlieb så nu har jag 2 sådana...sån tur är är mitt Target Alpha nästan i nyskick så det lär väl tugga på i många år hoppas jag :).
Spirit är väldigt fint på spelplan o så men dessvärre har den förra ägaren inte visat så mycket kärlek i rengöring.

Så egentligen är det 2 frågor nu som gäller.

1. Vad är det som styr att kulan kastas ut i ballshoter lane när man startar spel eller den förloras? Detta felet kom ju igår när jag meckade. Kollad allt på uppkastaren och rengjorde dess switchar o där verkar ju inte vara nått fel där så då måste det väl vara ett relä som skall aktiveras va?

2. Vad kan man rengöra på en step up/step down unit (bonus unit) på ett gottieb spirit of 76. Jag rengjorde switcharna som sitter där o kollade så de hade kontakt. Jag rengjorde också plungers till spolarna o plasthyllsan. Justerade lite på hela uniten så att den stegade lätt o släppte bonusen. Till skillnad från mitt Bally som jag hade där Uniten hade "armar" som gick mot kontaktyter så har ju inte gottliebs enhet det. Vad mer kan man rengöra på den för att få bonusen att räknas ner? Iom att när jag trycker in spolen för att gå ner så släpper den allt o nollställer ju direkt...Kan det vara en fullöddning nån stans?

Tacksam för svar!
Mvh Andreas
« Senast ändrad: maj 19, 2010, 11:52:53 av ADA »


ADA

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1078
    • Visa profil
  • Stad: Kristianstad
Uppdaterade precis post 1...

Kanske har hittat felet.
Bild på enheten:

http://img143.imageshack.us/img143/6772/gottliebunit.jpg

Är det meningen att den den metallbietn i den gula ringen skall justeras så den stoppar kugghjulet steg för steg vid nedräkning?
O i så fall skall jag smörja vid den röda ringen?
« Senast ändrad: maj 19, 2010, 21:44:03 av ADA »


ADA

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1078
    • Visa profil
  • Stad: Kristianstad
Problemet är löst! Tack ni som hjälpte mig