Frispel

sedan 2001

"Spinning discs" på ett Williams Whirlwind

rikard454

  • Jr. Member
  • **
    • Antal inlägg: 80
    • Visa profil
  • Stad: Luleå
Hej alla!
Allt eftersom blir vårt Whirlwind i bättre och bättre skick - sista veckan bytte jag en av ramperna och ersatte några plastdelar ute på "playfield".

Men nu har jag börjat fundera varför "snurrskivorna/spinning discs" lade av för två år eller så sen... Tydligen ska dom gå på säkring F1 men den är OK (har mätt den inte bara tittat på den). Ja alla säkringar verkar OK med reservation för F2 och F3 som inte "gick ned till noll ohm" på min multimeter utan bara ned mot runt 8 eller 9 ohm... Har även mätt säkringen som sitter i "taket" på top box'en - kollade i manualen var alla sitter...

Kablarna verkar sitta på motorn, motorn går runt utan motstånd och dreven är hela då skivorna snurrar när man manuellt vrider motorn.

Har gått igenom coil test'et och där är det tyst/händer ingenting för punkt 23 till och med 27 vilket är suspekt. Här är den sidan ur manualen:

http://picasaweb.google.com/rikard454/Whirlwind#5466387510349151538

Ja, men reservation för 24, fläktmotorn, där vi lött bort kablarna till själva fläktmotorn ovanpå top box'en (den blåste så rackarns rakt i ansiktet) så den kaaanske funkar men jag tror inte det är problemet för spinnskivorna funkade efter det att vi kopplat bort fläktmotorn.

Några idéer Gott Folk? Tackar o bugar på förhand!!!
/Rikard


rikard454

  • Jr. Member
  • **
    • Antal inlägg: 80
    • Visa profil
  • Stad: Luleå
Kan lägga till att den funktionen (wheel speed) går att slå av via inställningarna men den är satt i "normal"...

/Rikard


Bally

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 6203
  • Spelautomatsamlare sedan 1977
    • Visa profil
    • Bally.se
  • Stad: Stockholm
Ni har väl inte mätt säkringen utan att ta ur den ur hållaren?
Bally Hagman
Flippernörd
www.bally.se
För övrigt, så bör alla Dr Who spel skrotas


rikard454

  • Jr. Member
  • **
    • Antal inlägg: 80
    • Visa profil
  • Stad: Luleå
Ehhh, jupp! Men det kan alltså indikera fel det? Man lär sig nya saker varje dag...

Sprang och plockade ut F1 som jag läste på ett annat forum skulle vara säkringen till plus även den säkringen som satt under "taket" på top box'en som jag läste på ytterligare ett ställe skulle vara till dessa enheter. Men bägge verkar vara hela även när jag mäter dom lösa/ur hållaren...

/Rikard


Bally

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 6203
  • Spelautomatsamlare sedan 1977
    • Visa profil
    • Bally.se
  • Stad: Stockholm
Säkringar ska man alltid mäta då de är urplockade ur hållaren. Men det räcker också med att dra ur den ena säkrings-änden ur säkringshållaren så att den hålls kvar av den andra änden av hållaren.

om säkringen är hel så är det bara till att mäta baklänges från motorn och hela vägen tillbaks till driverkortet om du redan har konstaterat att du får ur motorkräm ur driverkortet. för om du får ut kräm så måste det vara ett kabelbrott eller dålig kontakt någonstans mellan kortet och motorn.
Bally Hagman
Flippernörd
www.bally.se
För övrigt, så bör alla Dr Who spel skrotas


rikard454

  • Jr. Member
  • **
    • Antal inlägg: 80
    • Visa profil
  • Stad: Luleå
Så, jag kan börja med att se om jag har spänning mellan motorns bägge poler?

Vad ska det vara där, typ 4,5 volt eller?

Men det är ju bara "ibland" som dessa ska snurra - man kanske bara mäter resistans/"ohm" för att konstatera att man har kontakt - men å andra sidan så ska man ju bara ha "kontakt" när spelet beordrar skivorna att snurra...

Hmmm - detta är nog för avancerat för en elektronikamatör som mig :-)

Jag tar nog och ger mig på vårt Police Force och byter huvudrampen på det och försöker få snurr på dess jet bumpers istället :-)

Cheerio!
/Rikard