Frispel

sedan 2001

VAT eller inte

agassi1970

  • Donator Silver
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1080
    • Visa profil
  • Stad: Harplinge
Jag hade tänkt slänga iväg en lite större beställning på P4P för ca 2500 SEK. Det står någon kommentar på P4P om att tullen har vissa gränser för hur mycke man får handla skattefritt från Norge. Är det någon som har erfarenhet om försändelser som fastnat i tullen? Eller är det riskfritt?
Stay cool, Daddy-O


WKD

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 633
    • Visa profil
  • Stad: Hägersten
Gränsen ligger på 300kr om jag inte minns fel.  Chansen att ditt paket kommer igenom tullfritt är mindre än en på tio..


INK

  • Donator Silver
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 12142
    • Visa profil
  • Stad: Borås
Förr, i alla fall, när P4P använde DHL (eller vilka det nu var) så anmälde dessa alltid värdet direkt till tullen - bara små grejer som gick via vanliga posten som kunde klara sig.

Men Ole kommer ju till Sverige ett par gånger om året - kanske bättre att spara sig till ett av dessa tillfällen om det gäller större/tyngre/dyrare saker?


Purre

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 2004
    • Visa profil
    • Flippergubben
  • Stad: Sollentuna
Om det är smågrejor (om än dyra) och får rum i ett jiffy så brukar de slinka igenom tullen...
Men så fort det blir ett lite större kolli så får man glatt pröjsa moms.
Jag räknar alltid med moms när jag köper från Ole (och det brukar ändå bli billigare än andra alternativ) så när det någon gång går förbi tullen får man se det som en bonus. För oss som momsredovisar är det dock inte nån fördel för då kan man inte ta med inköpet i bokföringen.


agassi1970

  • Donator Silver
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1080
    • Visa profil
  • Stad: Harplinge
INK:
Förstod jag dig rätt att man kan prata med Ole och be honom ta med en försändelse till Sve?
Stay cool, Daddy-O


INK

  • Donator Silver
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 12142
    • Visa profil
  • Stad: Borås

DIE

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 425
    • Visa profil
  • Stad: Sandared
Jag kanske är paranoid, men hur fiffigt är det att snacka om tullfiffel på ett publikt forum? :D


INK

  • Donator Silver
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 12142
    • Visa profil
  • Stad: Borås

Tags: