Frispel

sedan 2001

Prisnivå på följande spel

GHS

  • Jr. Member
  • **
    • Antal inlägg: 78
    • Visa profil
  • Stad: Götene
 Några axplock från franska "Blocket" de senaste dagarna Corvette 700E, DH 600E, Gun's & Roses 800E, IJ 1000E. Italienska - WCS 700E, Congo 690E, I500 700E, Lost world 350E, Back2TF 450E, vågar påstå att priserna på Tyska e-bay oxå ofta blir mkt överkomliga med svenska mått... säkert är de flesta av spelen sämre än flipper-hobbyisters i allmänhet & visst är det bökigt och extrakostnader att importera men min övertygelse att prisdiffen på spel i bruksskick kan sluta me "svartepetter-feeling" för "investerare" kvarstår...
//gustaf
« Senast ändrad: april 29, 2010, 01:54:57 av GHS »


COCS

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 4381
    • Visa profil
  • Stad: Göteborg
GHS

Nu förstod jag faktiskt inte vad du egentligen menar med ditt inlägg ovan? Menar du att det är lönsamt att köpa utomlands eller att det totalt sett inte är det p.g.a. det extra besväret, riskerna, sämre skicket, samt transportkostnader.

När man läser annonserna i andra länder stirrar man sig lätt blind på priset och glömmer det extra besväret, riskerna, sämre skicket, samt transportkostnader.

Flippernördar i de andra länderna läser annonserna på samma vis som många gör här och de spelen som är billiga försvinner lika snabbt som här hemma, även om annonsen står kvar, så är spelet många gånger sålt eller så är det allvarligt fel på spelet eller i dåligt skick.

Chansen att lyckas hitta en privatperson i t.ex. Tyskland som är beredd att packa och skicka spel till Sverige är inte särskilt stor. Att själv köra till Tyskland och hämta ett spel kostar total sett säkert minst 5.000 kr + tid, slitage på bil och risken att köparen sålt spelet när du kommer fram.

Den enda realistiska möjligheten att köpa ett spel i utlandet är att köpa av en handlare och då blir det inga 'superpriser' utan samma pris som i Sverige, men oftast sämre skick.
COCS
Carl Olof Christian Sjöberg
Tel: 0707-19 31 45


GHS

  • Jr. Member
  • **
    • Antal inlägg: 78
    • Visa profil
  • Stad: Götene
 Hej COCS! Bara trevligt med kritiska inlägg ;)

 Ödmjukt bekänner jag mig sakna ens i närheten av din och många andra forummedlemmars stora erfarenhet av importerade spel, själv har jag bara haft två stycken importspel ett J*B och det Robocop som såldes här nyligen, de spelen var importerade av svensk operatör och jag köpte dem av första privata ägarna, ej flipperhobbyister, efter puts var de nästan i skick med mina Treasure Cove spel...självklart är jag medveten om att detta är speltitlar som varit måttligt populära utställda och ofta säljs i bra skick... nej nu förträngde jag mitt sista köp, ett PM som importerats av en annan forummedlem, det var i mer "ordinärt" skick, solblekt lite skrapat kabinett, med ett 10-tal trasiga plaster och ett svårflirtat boot-fel, men oborrat och ändå i klart jämförbart skick med de spel jag har köpt "oshoppade" med ursprung hos svenska operatöret...
 Visst ser ett och annat av de europeiska spelen trista ut i annonserna, rostiga ben, myntluckor och lockdownbars, trasiga plaster etc... men många ger oxå ett intryck av potential... oborrade kabinett, vad som verkar fina playfields... men trots till synes rea-priser står ofta spelannonserna kvar i dagar t.o.m veckor, det gällde dock inte det MM som såldes för några tusenlappar pga platsbrist i en fransk restaurang i vintras... :)
 För att avsluta "romanen" o komma till konklusion menar jag att de svenska priserna, i synnerhet för avskrivna utställarspel i bruksskick - (spel renoverade till nyskick av entusiaster och proffs är förstås en helt annan marknad), är uppblåsta... kostnad för frakt o försäkringar är ingen faktor man kan räkna upp spelvärdet med... den svenska marknaden kan ej i längden förbli en isolerad ö i Europa...
 Jag respekterar naturligtvis att det finns andra uppfattningar... men denna är min...

 Flip on :) //gustaf
« Senast ändrad: april 29, 2010, 03:34:04 av GHS »


COCS

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 4381
    • Visa profil
  • Stad: Göteborg
GHS

Jag menade inte att vara kritisk, utan förstod inte riktigt vad du menade, men nu är det kristallklart vad du menar :-)

Alla bör ha sin åsikt och också testa att importera spel själva. Man kan säkert göra klipp någon gång, men chansen är nog 5 gånger större att få ett dåligt spel, även om det är flera 1.000 kr billigare.

Jag har inte importerat en massa flipperspel, men jag har testat nu några gånger och kan konstatera att om jag får mina utlagda pengar tillbaks, så är jag mer än nöjd, men det verkar svårt.

Tänk er för några gånger innan ni handlar och kolla upp säljaren noga. Be om referenser. Köp inte - om inte allt verkar 100% uppkollat och bekräftat OK från ngn du kan lita på. Var misstänksam (tyvärr).
COCS
Carl Olof Christian Sjöberg
Tel: 0707-19 31 45


Tags: