Frispel

sedan 2001

Värdering äldre spel

P Q

  • Donator Silver
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 2135
    • Visa profil
  • Stad: Lomma
Hej
Jag har en god vän som har ett Tempo, Tempo från 1952, gjort av TH Bergmann. Skicket vet jag inte så mycket om, men det är troligtvis komplett.
Är det värt något?


ALF

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 2149
    • Visa profil
  • Stad: Läckeby
Skaffade mig Mr Pinballs Priceguide för ett par veckor.

Slår man på Tempo Tempo där står det ett värde på 350 dollar för ett spel i ganska bra skick. Vet inte hur relevant det priset är hans skick på spelet eller priset på denna sida pölen men alltid något att utgå ifrån.

Play a real game, play pinball


Bally

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 6203
  • Spelautomatsamlare sedan 1977
    • Visa profil
    • Bally.se
  • Stad: Stockholm
tyska flipperspel är, liksom övriga europeiskt producerade spel, inte så värdefulla. Sen har dock gamla Williams och Gottlieb inte heller så höga priser, dock högre än europeiska spel.

Det enda märke som egentligen har producerat spel som tingar ett högre värde som gamla spel (classicspel) är Bally.
« Senast ändrad: februari 21, 2010, 16:44:16 av Bally »
Bally Hagman
Flippernörd
www.bally.se
För övrigt, så bör alla Dr Who spel skrotas


COCS

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 4381
    • Visa profil
  • Stad: Göteborg
Nja...

Gamla tyska spel som TH Bergmann och Treff har allt ett bra värde för tyska samlare.

Pinball Price Guide är utgiven av en amerikan och grundar sig på de priser han hört eller sett eller som anses vara generella i U.S.A. De tyska spelen nämnda ovan är inte ngt som en amerikanare intresserar sig för om det ens överhuvudtaget finns sådana spel i U.S.A.

För en tysk spelsamlare, så är det naturligtvis jätteintressant med dessa spel, i synnerhet som dom få olika titlar (som gjordes i få exemplar) också är fina att se på och väldigt tidstypiska.

Gamla Gottlieb och Williams från 50- och tidigt 60-tal står sig också bra i pris - inte alla modeller, men ganska många kostar mellan 5.000-10.000 kr.

Finns inte så många kvar av dessa och många är riktigt fina att ha som en ren nostalgipryl...

Skall man sälja gamla tyska spel som TH Bergmann och Treff, bör man göra det på tyska eBay.
COCS
Carl Olof Christian Sjöberg
Tel: 0707-19 31 45


ALF

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 2149
    • Visa profil
  • Stad: Läckeby
Du har nog helt rätt Cocs. Det var det jag menade med att jag inte vet hur relevant prisuppgiften är på denna sidan pölen. det är ju nästan jämt så att gamlasaker är som mest värda på hemmamarknaden, där sakerna får lite extra nostalgi känsla.
Play a real game, play pinball


stensbol

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 521
    • Visa profil
  • Stad: Morup
Jag har bara köpt på ebay,och det är ju lätt och smidigt för det mesta,men skall nu testa att ev.sälja ett tyskt flipperspel,får se om jag lyckas med  inläggning/översättning(tyska) med google översätt.
Ibland så blir kanske det inte den bästa översättningen,men de förstår säkert.
Det roliga med detta är att på Ipdb. så finns endast detta spel på en flyer,så det är nog inte vanligt.
Men först ska det skickas in bilder till de på spelet.
Spelet:
Nixe, tilv. Treff från 1954


Loffe

  • Newbie
  • *
    • Antal inlägg: 2
    • Visa profil
  • Stad: Västerås
Vad är listpriset på ett Amigo-spel idag?


COCS

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 4381
    • Visa profil
  • Stad: Göteborg
Bally Amigo 1973

1.000 till 5.000 kr beroende på skicket, vilket kan variera väldigt mkt på ett sådant gammalt spel.

Tycker jag.

Mvh CS
COCS
Carl Olof Christian Sjöberg
Tel: 0707-19 31 45


Loffe

  • Newbie
  • *
    • Antal inlägg: 2
    • Visa profil
  • Stad: Västerås
OK, tack för blixtsnabbt svar CS!
Anledningen till att jag frågar är egentligen för en annan persons räkning. Skicket ska vara i bra fungerande originalskick, dock med skavanken att glaset över speldelen är spräckt.


Tags: