Frispel

sedan 2001

Oförklarig slamtilt på wcs

art

  • Newbie
  • *
    • Antal inlägg: 43
    • Visa profil
  • Stad: fjärås
Grejar lite med mitt wcs, och ett skumt fel visat sig.
När man skjuter på light up kickback så slamtiltar spelet. Brytaren funkar har även testat att löda om brytaren och bytt dioden.
Någon ide ??.


LOP

  • Global Moderator
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1444
    • Visa profil
  • Stad: Göteborg
Hade nåt liknande på mitt WW. Kolla i switchmatristestet om det inte är fler switchar som dubbelreggar, typ att två tavlor registrerar träff när du trycker på den ena. Så fall är det nog en kortslutning någonstans i slingan, bara att följa slingan och se om man ser något konstigt.

(Kan tillägga att i mitt fall låg det optoswitchar i slingan, och jag hade lyckats spilla lödtenn på baksidan av optokortet vilket gav upphov till felet.)


art

  • Newbie
  • *
    • Antal inlägg: 43
    • Visa profil
  • Stad: fjärås

Tack för tipset. Jag kör switch testet å när jag trycker på light kickback så indikerar den träff på samtliga switshar på samma lodrätta rad ( där ligger ju då slamtilt.
hur ligger en slinga är samtliga lodrätta en slinga?


LOP

  • Global Moderator
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1444
    • Visa profil
  • Stad: Göteborg
I manualen finns ett schema över matrisen där det står vilka switchar som ligger var. Där står också vilka två kablar som kortsluts vid träff (färgerna på kablarna, t.ex GRN-WHT och BLU-RED.) Tror en av kablarna löper längs hela den lodräta kolumnen, kolla först om du ser något konstigt längs den, dvs alla switchar i lodräta kolumnen.

På mitt spel var det så att varje switch i felande raden även reggade EN annan switch och inte som för dig hela kolumnen.

Reggar alla switchar i den felande kolumnen hela raden eller bara light kickbackswitchen? Är det bara den switchen borde felet ligga någonstans runt den tror jag.

Vill också tillägga att jag egentligen inte är på proffsig på såna här grejer, så om någon skulle säga emot mig ska du nog lyssna på den andre i första hand:)


superpin

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 309
    • Visa profil
  • Stad: Solna

art

  • Newbie
  • *
    • Antal inlägg: 43
    • Visa profil
  • Stad: fjärås
Då var felet fixat, det var fel i switch vid målisen.
När jag fixa denna då funkade light kickback. Tack LOP och SUPERPIN för tipsen, jag var lite orolig att det var fel i CPU kortet men när jag tog bort molexkontakterna för column och row matrix kunnde jag kortsluta med diod mellan de bägge pinnarna som är för light kickback direkt på cpu kortet ock där funka det .