Frispel

sedan 2001

SM 2010

BUD

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1412
    • Visa profil
    • Hulabeck Mediabyrå
  • Stad: Göteborg
Kanske börjar bli dags att dra igång tankarna på det här. Var någonstans ska vi samla ihop 175 spelare under en helg i år?
Och när?
Och vem känner sig kallad att bli SM-general?


Spelplatser i "modern" tid:

2003 Stockholm
2004 Stockholm
2005 Stockholm
2006 Göteborg
2007 Göteborg
2008 Stockholm
2009 Borås

Skåne? Uppsala? Långtbortistan?
Lyckan är en tänd modelampa.


INK

  • Donator Silver
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 12145
    • Visa profil
  • Stad: Borås
Jag plockade fram "SM-manualen" i helgen för att fortsätta skriva - den är nog en bra grund för att få veta vad som krävs.

Själv ska jag på möte med nya hyresvärden på torsdag - då vet jag hur det blir med min nuvarande lokal. Skulle det vara så att jag på något sätt har en lika stor lokal i höst (samma eller en annan) är nog Borås en kandidat till SM 2010. Nu vet vi dessutom vad vi ska förbättra tills nästa gång.
« Senast ändrad: mars 02, 2010, 13:47:00 av INK »


Purre

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 2004
    • Visa profil
    • Flippergubben
  • Stad: Sollentuna
För lite omväxling nominerar jag Malmö som SM-stad 2010.
Där försiggår regelbundna tävlingar i lämplig miljö (inga problem med alkotillstånd t ex), centralt beläget i stan.
Vad säger Janne?


INK

  • Donator Silver
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 12145
    • Visa profil
  • Stad: Borås
Skåne vore väl kul pga av att det inte varit Flipper-SM där än, men deltagarmässigt är det nog bäst om det blev en geografiskt balanserad ort.

Men utan att behöva publicera "SM-manualen" är det stora hindret vid arrangerande av SM att få ihop tillräckligt med spel i riktigt bra skick. Hardcore-spelarna dyker ändå alltid upp.


INK

  • Donator Silver
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 12145
    • Visa profil
  • Stad: Borås
Om du tänker på Interpool skulle lokalen nog räcka till om alla biljardborden på första våningen plockades bort. Det skulle bli trångt, men det skulle gå. Sedan vet jag inte hur det ser ut på bottenvåningen (man vill ju kunna få in en del förströelsespel också).


INK

  • Donator Silver
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 12145
    • Visa profil
  • Stad: Borås
Men om alla ni där nere shoppar upp era hemmaspel samt gör en lastbilsräd hos Fanny och Mårten så ska det nog lösa sig med speltillgången. :-)

Spelsystem, program och övrig logistik finns redan klar.


Purre

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 2004
    • Visa profil
    • Flippergubben
  • Stad: Sollentuna
Malmö tar kortare tid att åka till (via tåg eller flyg) än till t ex Borås för mig och många andra med för den delen så att det skulle diskvalificera stan som tävlingsort tycker jag inte spelar in.

Att få tag på spelbara spel är nog inte nåt problem där heller då det finns en bra leverantör av detta.

Men som sagt, det är upp till Janne&Co, jag ville bara komma med ett nytt förslag. Jag tror att jag skulle åka ner till Malmö om det blir där.


INK

  • Donator Silver
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 12145
    • Visa profil
  • Stad: Borås
Jag åker också.

Sedan är det ju bara att skapa en arbetsgrupp med erfarenheter från tidigare år där man kan bolla idéer och spara arbete/tid.


jukeboxjanne

  • Donator Silver
  • Sr. Member
  • *****
    • Antal inlägg: 436
    • Visa profil
  • Stad: Dösjebro
Jag är positiv till SM på Interpool.Plats kan vi frigöra genom flytta biljardbord.Problemet blir att få ihop tillräkligt med spel.Jag kan frigöra runt 25 spel.
Vet inte hur många som krävs ?
Kan vi hjälpas åt med spel och om Mårten ställer upp med sina kan det bli ett bra SM och vi skulle kanske kunna köra DM samtidigt.


Purre

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 2004
    • Visa profil
    • Flippergubben
  • Stad: Sollentuna
När vi kört i Sthlm så har vi haft 20 spel för kval och tagit bort några av dem inför slutspelet. För förströelse runt 15 maskiner eller så många som funnits tillgängliga.
Classics, dubbel och övriga sidotävlingar kräver ju också ett antal maskiner beroende på hur mycket av de aktiviteterna man väljer att ha.
« Senast ändrad: mars 02, 2010, 15:56:51 av Purre »


INK

  • Donator Silver
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 12145
    • Visa profil
  • Stad: Borås
Main, SM 2009:

20 för kval/slutspel
4 reserv-/bytesmaskiner (vissa spel funkar som kval, men inte för match)


Classic, SM 2009:

9 för kval/slutspel
2 reservmaskiner (som hann haverera innan SM :-)


Junior-SM:

2 för kval


Sidotävlingar, SM 2009:

2 parflipperkval
1 enhandstävling
1 set-the-highscore


Ca 30 förströelsespel
« Senast ändrad: mars 02, 2010, 16:14:23 av INK »


cw

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1013
    • Visa profil
  • Stad: Göteborg
Såsom mycket stolt fader så vill jag här slå ett slag för juniorklassen.

Såsom lite hunsad äkta man förklarar jag för er unga ogifta singlar: Det är en ganska bra grej detta med  junior klass när stor å lite grabb skall göra vanlig helg till sport och leksaks helg :-P


LOP

  • Global Moderator
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1444
    • Visa profil
  • Stad: Göteborg
Angående "geografiskt balanserad ort" är det väl bättre om SM går på olika ställen i landet, för att få med flera inte så aktiva spelare. Jag t.ex. hade aldrig åkt till Stockholm eller kanske ens Borås för att spela SM-06. Fick höra att det skulle gå i GBG så då ställde jag upp. Det var typ första gången på 10 år jag spelade. Ett par år senare sätter jag mig glatt på ett plan till Budapest för att flippra lite.


INK

  • Donator Silver
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 12145
    • Visa profil
  • Stad: Borås
Måhända en bra idé på pappret, men till slut måste ändå ett gäng samlas för slutmatcherna. Dessutom är det en organisatorisk mardröm. :-)
« Senast ändrad: mars 02, 2010, 18:42:13 av INK »


LOP

  • Global Moderator
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1444
    • Visa profil
  • Stad: Göteborg
Jag menar alltså på olika ställen varje år, inte kval runt om i landet.


Tags: