Forum > Tävlingar

Vilka spel?

(1/5) > >>

Pinballark:
En sak som jag ofta undrar över är vilka spel som kan tänkas bli dom aktuella tävlingsspelen.

Det kan ju faktiskt bli ruskigt orättvist.
Är man inspelad på just dom spelen som väljs så har man en enorm fördel, trots att det inte är ens "egna invanda" spel.

Ingen aning här....men vad är bäst:
# tala om vilka spel som ska användas någon vecka innan?
# Hålla det hemligt som nu?

Idag har man ju inte mycket till val när det gäller spel, som på den gamla tiden då det kom nya att presentera som finalspel på tävlingar.

Stefan

Borttagen:
Det blir förmodligen hemligt. Kanske kan vi presentera de spel som kommer finnas på plats, men vi kommer inte att kunna berätta innan vilka spel ni kommer att kvala på.

Några av motiveringarna till att det blir hemligt är:

- En värdig Svensk Mästare ska kunna de flesta spelen.

- Man får två omgångar på varje spel. En "övningsomgång" kan man väl nästan säga ;-) .

- Man har råd att göra 5 (av de 8) katastrofomgångar i kvalet. Bara man gör tre bra så är man vidare.

- Min erfarenhet säger mig att det inte hjälper så mycket att man är inspelad mycket på ett visst spel. Det KAN tom. nästan vara en nackdel: om man spelat ett visst exemplar av ett spel för mycket kan man bli helt ställd när man spelar på ett annat ex. Kulorna studsar liksom inte som man är van.

LDK kan nog fylla på här med fler motiveringar.

LDK:
Hehe, jag tror faktiskt att du "snodde" alla mina argument FEZ! :-D

Orsakerna till att det blir "Hålla det hemligt"-varianten har både praktiska och tävlingsteoretiska orsaker.

Den viktigaste praktiska orsaken är att vi själva inte kommer att få veta exakt vilka spel som blir aktuella förrän på ett väldigt sent stadium.

Tävlingsteoretiska orsaker har Stefan(FEZ) redan tagit upp.

Visst kan det slå fel och du kan få fyra spel som du aldrig har lirat. Men då gäller det att bevisa att man har lite wizardry i sig. Eller så lirar man bara för att ha kul! :-)

Dessutom snackar vi SM. Det gäller att vara förberedd... :-P Jag rekommenderar att läsa in sig lite på spel som man inte har så bra koll på. Kolla in Rulesheets på denna länk.

MCR:
Det kan dock vara svårt att läsa in sig om man inte ens kan vara säker på vilket årtionde spelen kommer vara från. Man kanske kan allt om Addams, men föga om det Viking man beordras att kvala på!;-)

Borttagen:
Utan att släppa alltför mycket på hemlighetspolicyn kan vi väl säga att i princip alla spel i *kvalet* kommer att vara Williams 90-talare. Något/några undantag kan ju förekomma.

Navigering

[0] Meddelandeindex

[#] Nästa sida

Gå till fullversion