Frispel

sedan 2001

Sidotävlingar (mini-tournaments)

LDK

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 2266
    • Visa profil
  • Stad: Uppsala
För att de som får se sig besegrade i ett tidigt skede av huvudtävlingen ska ha något kul att göra kommer vi att ha sidotävlingar. Det finns en uppsjö olika tävlingsformat som vi kan tänka oss att ha som sidotävlingar till huvudtävlingen. T.ex:

- Set-the-High Score (enkel "bäst-score-vinner-tävling")
- Partävling med spel på varsinn flipper
- Enhandsflipper (en hand på ryggen)
- Bäst på en minut
- Närmast scoren xxxxx
- Lägsta scoren utan att tilta
- Spela med korslagda händer
- Bäst på en kula


Vilket/vilka av dessa alternativ skulle du vilja ha som sidotävling på SM?

Har du några fler förslag?


MCR

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 2214
    • Visa profil
  • Stad: Stockholm
Dubbeltävling tycker jag är självklar och har hög status, ungefär som dubbel i tennis. Vore kul om alla (även de som inte blir utslagna direkt) kunde deltaga parallellt i dubbel. Den viktigaste sidotävlingen i mina ögon.


KGB

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 267
    • Visa profil
  • Stad: Göteborg
Stort medhåll från min sida. Dubbeltävling är dessutom ruskigt kul. Bäst vore det om det gick att ordna så att man kan delta i båda oavsett hur bra eller dåligt det går, men det kanske inte är möjligt.

Nån som behöver en dubbelpartner? :D


S P

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 332
    • Visa profil
  • Stad: STOCKHOLM
TJING STJÄRNSTOP! Jag tjingpaxxar Mats! :D

Dubbel kan bli riktigt skoj om alla kan vara med på den.

Enhands låter som en ganska kul grej.

Alla utom Minst poäng låter som ganska roliga turneringar.


GGG

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 396
    • Visa profil
  • Stad: Stockholm
Mina åsikter:
Dubbel tycker jag förtjänar högre status än "bara-på-skoj"-gren, men visst ska den finnas med på något sätt.

Övriga:
Enhands och korslagda händer är bra och kul - bravo.
Närmast score är kul. Kan kompletteras med att målscoren är tak också - alla scorer över blir ogiltiga.

Resten kan jag vara utan...
Gustav GillberG
+46 709826701


LDK

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 2266
    • Visa profil
  • Stad: Uppsala
Jag antar att ni med dubbel menar att paret spelar två separata omgångar på samma spel. Sedan adderar man deras spelpoäng (eller kvalpoäng) och paret med högst poäng vinner. Eller?

Den här tävlingsformen har vi nog förbisett en hel del. Främsta orsaken är nog att vi tycker att "singel-tävlingen" är absolut viktigast! Vi vill inte göra några avkall på den.

Det största hindret för att ha en dubbeltävling är tidsaspekten. Vi har ett tight schema som det är redan. Eventuellt skulle det kunna gå att ordna en dubbeltävling under lördagen (kvaldagen). Problemet är att det är då vi som domare, scorekeepers och administration har som mest att göra!!!

Jag lovar att vi ska kika på möjligheterna till att ha en mer seriös sidotävling (alltså en dubbeltävling), men det är mycket tveksamt om det går att genomföra.
« Senast ändrad: juli 29, 2003, 12:32:04 av LDK »


KGB

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 267
    • Visa profil
  • Stad: Göteborg
En dubbeltävling bör ha någon form av kval på poäng. I kvalet kan man med fördel summera de två spelarnas poäng och ranka per spel. Om man dedikerar en eller två maskiner till dubbelkval skulle man kunna köra det hela första dagen kanske?

I finalspelet är det roligast med cup, där man då spelar två par på varje maskin. Alltså, en fyraspelarsomgång där man spelar varannan spelare. Helst bäst av tre omgångar om det finns tid.

Dom hade dubbeltävling på PAPA vill jag minnas, och dom har det kanske på Pinburgh också... vet att det blev lite tidspressat på PAPA, men kanske har dom några listiga lösningar på Pinburgh. Man kan ju höra med Kevin Martin?


LDK

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 2266
    • Visa profil
  • Stad: Uppsala
Verkade som att Pinburgh har en dubbeltävling kallad "Mini-doubles".

Vad gäller vår tävling är inte problemet antal spel eller plats, utan brist på domare och andra administrativa resurser. Vi måste räkna med många spelare i huvudtävlingen, vilket innebär att i princip hela lördagen kommer ägnas åt kvalet i huvudtävlingen. Men om antalet deltagare blir begränsat skulle vi eventuellt kunna ha en dubbeltävling fram mot kvällen. Vi ska diskutera möjligheten inom "arrangörsgruppen".


GGG

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 396
    • Visa profil
  • Stad: Stockholm
Rättelse: Med "Dubbel" menar jag INTE det som LDK beskriver (två adderade scorer), utan kombo-spel med varsin flipper.

Dubbel - nej tack

Kombo - ja tack!

/Gustav
Gustav GillberG
+46 709826701


LDK

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 2266
    • Visa profil
  • Stad: Uppsala

Borttagen

  • Newbie
  • *
    • Antal inlägg: 0
    • Visa profil
KGB: om vi kör en sån dubbeltävling du föreslår kommer vi att få dra ner antalet finalomgånger och kvalomgångar ganska drastiskt. Det vill säga: rättvisan i huvudtävlingen skulle sjunka.

Jag håller med GGG här: "Kombo" - Ja Tack.

Det är inte helt klart vilken typ av tävling som menas i inläggen ovan av SP och MCR?! Men om ni vill höja statusen på en Kombo tävling kan vi ju slänga in ett kval där med.

"Set-the-highscore" (enormt prestigefylld :-) ) kommer alla att kunna vara med i eftersom tanken är att vi ska avsätta ett par spel enbart för den här tävlingen. Alla kommer ju att få tid över till att köra några omgångar på dessa spel.

De övriga tävlingarna kommer de som är kvar i huvudtävlingen inte att kunna vara med i. Det tar helt enkelt för lång tid.
« Senast ändrad: juli 29, 2003, 17:50:11 av FEZ »


MCR

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 2214
    • Visa profil
  • Stad: Stockholm
När jag säger dubbel så menar jag också två spelare-varsin flipper. Det kanske inte kallas så egentligen?!:-)

Den andra varianten, två spelare som lägger ihop poängen verkar iofs också skoj, men är något helt annat.
De övriga sidotävlingarna är också kul.
FLIPPER ÄR KUL HELT ENKELT!!
« Senast ändrad: juli 29, 2003, 19:33:12 av MCR »


LDK

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 2266
    • Visa profil
  • Stad: Uppsala
Så sant...hehehe :-D

Vi får väl införa nya begrepp nu:-):

Dubbeltävling - 2 stycken spelare som spelar var för sig men tillsammans

Kombotävling - 2 stycken spelare som spelar på varsinn flipper tillsammans


Sabadon

  • Newbie
  • *
    • Antal inlägg: 3
    • Visa profil
  • Stad: Umeå
(KGB: Denna gången lär jag i alla fall inte gå vidare till dag 2, som i DPO. Så bara du håller dig i skinnet och åker ur du också, så behöver du inte fundera över ven som kommer att vara din "zen"-partner... de e lugnt)


Borttagen

  • Newbie
  • *
    • Antal inlägg: 0
    • Visa profil
En liten fråga:

Vi arrangörer kommer INTE att delta i huvudtävlingen eftersom det kan "lukta lite illa" (Kevin Martin (arr. av Pinburgh) deltar förvisso själv i "sin" egen tävling).

Särskilt om någon av oss skulle få för sig att vinna alltsammans. Men vi kommer inte att ha tid med delta i huvudtävlingen heller, så det löser sig själv.

Däremot är jag väldigt, väldigt sugen på att vara med i sidotävlingarna själv. Priserna i dessa tävlingar kommer att vara ganska ringa, det är mest på kul och ära det handlar om.

Tycker ni att det skulle vara helt fel av oss att delta i några sido-tävlingar?
« Senast ändrad: juli 30, 2003, 19:03:24 av FEZ »


Tags: