Frispel

sedan 2001

Regler

LDK · 48 · 11931

MCR

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 2214
    • Visa profil
  • Stad: Stockholm
Här följer ett par regeltolkningsfrågor, som sannolikt kan bli aktuella.(Lika bra att förbereda sig) Den paragraf jag tänker på är:
Citera
  Om en kula rinner på ett sätt som inte är förenligt med flipperspelets regler

      och konstruktion kan spelaren få kompensation i form av en ny kula. Exempel:

      Kickout rakt mellan flipprarna, ej aktiverad kickback, kulan faller av ramp och

      rinner utan att spelaren kan påverka kulans bana.
 

1. SS har-som vi alla vet- en tendens att kasta ut bollarna från "skillshothålet" på de mest märkliga vis. Vad säger ni till mig när jag kommer och åberopar allvarligt fel?:-)
2. Högra hålet på Addams kan ibland också hysta ut bollen SDTM. Inte ofta, men ibland. Vad gäller där?
3.På AFM händer stundtals att utskjutningen inte orkar hela vägen upp till (eller runt vid superskillshot) skillshotet. Är det ett fel?
4. Om kulan hoppar av t ex Bear Kick-rampen, träffar en slingshot och sedan direkt ut; har jag då enl reglerna haft möjlighet att påverka bollbanan eller ej?

Bonusfråga:
5. Vilken tiltkänslighet kommer spelen vara inställda på?


Borttagen

  • Newbie
  • *
    • Antal inlägg: 0
    • Visa profil
Eftersom jag vet att alla våran huvuddomare, LDK, är väldigt upptagen just nu ska jag försöka svara på frågorna här så länge.

1 - I fallet SS så räknas det som normalt. Konstruktionen är ju tyvärr så på den kickouten.

Personligen är jag ganska tveksam till SS som tävlingsspel eftersom om man vill ha mycket poäng så är det mycket tur som gäller. Det vill säga: man får hålla tummarna och hoppas på att kickouten är snäll under "Scared Stiff" modet.

2 - Jag har aldrig sett kulan rinna SDTM från Swampen på TAF. Händer det så kommer kompensation att utdelas.

3 - Givetvis är det ett fel. Kulan är ju inte tänkt att gå den vägen. Men, det påverkar ju bara poängen på ett minimalt sätt (leder ej till förlorad kula, men eventuellt lite förvirring ;-) ) så det kommer inte ges någon kompensation för det.

4 - Gränsfall. Förmodligen kommer kompensation att utdelas i detta fall.

5 - Antal Tiltvarningar = 2 , tiltkänsligheten låter jag LDK redogöra för.
« Senast ändrad: september 09, 2003, 13:18:11 av FEZ »


Replicant

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 787
    • Visa profil
  • Stad: Bromma
Tjo regelsniffare!
Vad händer om ett spel blir HELT ospelbart efter att en halv grupp spelat på det? T.ex att en ramp pajar totalt, eller att något annat oersättligt brakar ihop...
Inte direkt troligt, jag vet, men nån sorts regel bör det väl finnas för ett worst case scenario? (förkortat WCS - samma som det fruktansvärt usla spelet med samma namn =).

// Henke
(Om detta redan blivit besvarat nån annanstans har jag missat det totalt och ber om ursäkt)


MCR

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 2214
    • Visa profil
  • Stad: Stockholm
Du menar väl efter att DU har spelat det?!:-)
Hur som helst en intressant fråga.

Då det garanterat kommer uppstå en del problem under tävlingen, vore det kanske bra för domargruppen att, så långt möjligt är, förbereda sig på de troligaste problemen, så inte dyrbar tid behöver offras på långdragna diskussioner under själva speldagen.


Borttagen

  • Newbie
  • *
    • Antal inlägg: 0
    • Visa profil
Jag överlåter huvuddomare LDK att svara på den här frågan. :-P


LDK

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 2266
    • Visa profil
  • Stad: Uppsala
Först MCR:s frågor

1-4. Se FEZ:ens svar

5. Känslig fråga...;-). Tilt-känsligheten kommer nog att vara åt det känsliga hållet. Den kommer åtminstone inte vara åt det liberala hållet, om man säger så.

Jag är (som några säkert vet) anhängare av att man ska kunna nudga lite utan att få en "TILT" rakt i fejjan. Vår målsättning är att ha en känslig tilt som ändå tillåter en del nudging. Sen kommer det kunna skilja en del från spel till spel ändå, det är oundvikligt.




Å så till Replicants fråga:

Vi har tänkt på allt... ;-)

- Om ett spel "brakar" innan halva spelfältet har lirat så kommer det spelet strykas och alla får spela om på ett reservspel. Det finns inget alternativ eftersom poängfördelningen på det trasiga spelet skulle bli sned. Detta pga av att det blir lättare att få en bra placering på det spelet, och därmed lättare att få höga kvalpoäng. (Exempel: Endast 8 personer hann spela på spelet innan det gick sönder. Om vi skulle beräkna placeringar och ge kvalpoäng på detta spel, får man 25 kvalpoäng trots att man hade scoren noll!)

- Om ett spel "brakar" efter att halva startfältet har lirat så kommer spelresultaten kvarstå. Kvarvarande som skulle ha spelat på detta spel sprids ut på övriga kvalspel. Orsaken till att vi inte kör omspel för alla är att det bedöms som svårt/omöjligt att få tag på alla dom som skulle behöva spela om en kvalomgång. Dessutom har över hälften av spelfältet spelat sina omgångar på det trasiga spelet, så poängfördelningen är inte helt "off".




Dessa bestämmelser är inte perfekta på något sätt. Spel som går sönder ÄR ett problem, och det är svårt att hitta optimala åtgärder när något sånt inträffar.

Någon som har ett alternativt förslag som är bättre?!? *nyfiken*


MCR

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 2214
    • Visa profil
  • Stad: Stockholm
Kom på en grej när jag kollade på Pinburghsidan. Där delades ju kvalpoäng ut även om du låg t ex 81:a på ett spel. I SM kommer bara de 12 bästa på varje spel få kvalpoäng. Finns det inte en risk att det t ex bara är 25 spelare som lyckas skrapa ihop kvalpoäng överhuvudtaget, medan alla andra får 0 kvalpoäng. Hur skall ni då avgöra vilka 32 som går vidare? Eller kommer det inte vara fler än 12 spelare per maskin? Jag har säkert tänkt fel på något sätt, men skyller på den tidiga timmen!:-)


LDK

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 2266
    • Visa profil
  • Stad: Uppsala
Hmmm...du gjorde mig orolig där för någon sekund! :-D Men det kommer inte vara något problem.

Kvalet spelas på 15 olika spel. Varje spelare spelar på tre av dessa var. Det kommer finnas ett antal grupper av spelare som aldrig kommer möta varandra så att säga, och på så vis kommer dessa grupper att rankas och få poäng "separat". Därmed borde detta "garantera" att poängen sprids ut så pass att åtminstone hälften av deltagarna får kvalpoäng.

(OM scorandet, mot alla odds(Harrisburg å allt det där ni vet), skulle utfalla så att färre än 32 spelare får kvalpoäng, då särkiljs nollpoängarna med avseende på "bästa placering".)

Tack för att du reflekterade över det här. Alltid bra att rannsaka tävlingsreglerna innan tävlingen.


EDIT
Jag har nu tagit mig en kort funderare över detta potentiella problem och kommit fram till att det minsta antal spelare som kan få poäng är 60 st (givet att vi har minst 60 deltagare). Alltså kan problemet inte inträffa så länge deltarantalet är tillräckligt högt.
« Senast ändrad: september 16, 2003, 03:31:30 av LDK »


MCR

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 2214
    • Visa profil
  • Stad: Stockholm
Skönt att höra. En annan fråga. Man kommer väl att kvala två och två på spelen. Och det finns väl vissa spel där man kan sno varandras lockar, vilket ju inte är riktigt rättvist. Försvinner sånt om spelen står på Tournament Mode?


LDK

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 2266
    • Visa profil
  • Stad: Uppsala
Tournament Mode SKA åtgärda detta i normalfallet, men jag har blivit informerad om att vissa spel inte klarar detta. Ett av dessa spel skulle t.ex. vara ToM (någon som kan testa?).

Jag har försökt att använda Visual Pinball för att testa hur det ligger till, och dom flesta tävlingsspelen verkar det funka på.

Men man bör vara beredd på att på vissa spel innebär "equalization of multiball" (som tournament mode normalt ska framkalla) att multibollreglerna ändras något. På exempelvis TOTAN så nollställs dina "lock:ade" kulor vid varje ny kula (som jag har förstått det i alla fall, kan ej garantera detta).

Ni får gärna tipsa om vilka av tävlingsspelen som kan tänkas ha problemet med snodda "lock:ar".
« Senast ändrad: september 16, 2003, 20:44:20 av LDK »


Torbjörn M

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 988
    • Visa profil
  • Stad: Tullinge
Vill minnas att TZ inte är helt rättvist när det gäller Lockar, dock inte så illa att de blir snodda.
Däremot så varierar det varifrån man får sin boll beroende på hur många bollar som redan ligger i locken. Detta kan innebära en missad Skill Shot-chans...

Misstänker att fallet är likadant på TAF och SS.


KGB

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 267
    • Visa profil
  • Stad: Göteborg
Dr. Who är riktigt läskigt på lock-fronten vill jag minnas. Man måste skjuta tavlan mellan de två kopparna om det redan är två bollar låsta, och med en boll redan låst måste man skjuta den motstående koppen. Allt enligt mitt något suddiga minne :)

Det kunde iaf vara klart irriterande att spela flera på har jag för mig.


MCR

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 2214
    • Visa profil
  • Stad: Stockholm
Vad händer om man-helt oavsiktligt-råkar slamtilta spelet? Det hände mig senast igår. Jag står helt fredligt och lirar lite AFM och stöter till, inte hårdare än normalt(alltså inte ens tiltvarningshårt),(och inte på myntluckan!) men myntluckan sitter inte fast ordentligt.


LDK

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 2266
    • Visa profil
  • Stad: Uppsala
Vi kan börja med att titta på hur reglerna är formulerade:

Citera
Om en spelare slamtiltar ett spel, ska det anses som ett Katastrofalt fel för övriga spelare. Spelaren som orsakade slamtiltningen får poängen noll för den aktuella omgången och får dessutom en varning. Detta gäller däremot inte om slamtilt-mekanismen bedöms som felaktig, då felet behandlas som ett Katastrofalt fel för alla spelare. Om däremot en spelare utnyttjar denna regel medvetet blir denne spelare diskvalificerad.
Normalfallet för slamtilt, oavsiktligt eller inte, är alltså att den som orsakat slamtilten får scoren noll samt en varning (två varningar innebär diskvalificering från tävlingen).

I ett sådant fall som du beskriver blir det en tolkningsfråga för domarna huruvida slamtiltmekanismen kan anses vara "felaktig eller inte". En slamtilt-switch som är överdrivet känslig KAN anses som felaktig.

Som det låter på din beskrivning var det alltså luckan som satt lös och orsakade slamtilten. För mig låter det som ett fall där vi skulle kunna dömma "felaktig slamtiltswitch" (dvs funktionen för switchen påverkas negativt av den lösa luckan). Därmed skulle både du och dina medspelare få spela om era omgångar eftersom det då bedöms som att ett "Katastrofalt Fel" inträffat (se reglerna).

Låter det "fair"?
« Senast ändrad: september 25, 2003, 11:41:35 av LDK »


MCR

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 2214
    • Visa profil
  • Stad: Stockholm
Jo, rätt så fair. Men om vi säger att jag råkar slamtilta när min medspelare har en drömrunda på gång. Borde hon inte få valet att ta de poäng hon hade vid tillfället för slamtilten, istället för att tvingas spela om?


Tags: