Frispel

sedan 2001

Nätbutiker

WKD · 156 · 114422

tfranzon

  • Newbie
  • *
    • Antal inlägg: 27
    • Visa profil
  • Stad: Stockholm
Jag beställde Motorized Tigersaw till mitt TOM från dem. Snabb leverans och allt funkade som det skulle.


Chiraz

  • Newbie
  • *
    • Antal inlägg: 39
    • Visa profil
  • Stad: Kvicksund
tfranzon: Hur är det med tull etc. Åker man alltid på det för att det är från staterna eller är det typ random?


tfranzon

  • Newbie
  • *
    • Antal inlägg: 27
    • Visa profil
  • Stad: Stockholm
De flesta gånger jag beställt från USA har det tillkommit moms/tull i någon form.


EZL

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1017
    • Visa profil
  • Stad: Malmö
Flipperspels-delar bör falla under 9504309000:
http://taric.tullverket.se/taric/bin/tagGoodsDescr.cgi?n=9504309000&d=2012-01-31&lang=SV#go

Söker man här:
http://taric.tullverket.se/taric/bin/tagNrDetaljerFrame.cgi
efter att ha ändrat land till "Amerikas förenta stater(US)" så får man att tullen ska vara 0%.


Purre

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 2004
    • Visa profil
    • Flippergubben
  • Stad: Sollentuna
Och även om det blir tull på grejorna är den bara nån enstaka procent, försumbart med momsen mao.

Räkna alltid med att ni måste betala moms när ni beställer utanför EU, slinker det igenom utan att man behöver betala; se det som en bonus.


Chiraz

  • Newbie
  • *
    • Antal inlägg: 39
    • Visa profil
  • Stad: Kvicksund
Purre: Jasså, så summan man räknar fram på t ex pinballpro är inte inkl vat ? Hmm, blev plötsligt lite mer än vad jag tänkt mig. Har handlat förut från staterna och det var aldrig tal om moms, förmodligen för att det ingick. Men rätta mig om jag har fel - visst är momsen betydligt lägre i USA än i Sverige?


Pale

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 254
    • Visa profil
  • Stad: HÄSSLEHOLM
det skiter nog tyvärr den svenska staten i som tycker att du ska betala svensk moms på sakerna.


fitzroy

  • Donator Silver
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1825
    • Visa profil
  • Stad: Bankeryd
CHI: i Usa finns ingen statlig moms "sales tax",det är upp till varje delstat att sätta sin.
Och upp till varje county om dom vill salta lite till.
t.ex Oregon,Alaska, New Hampshire m.fl är helt skattebefriade när det gäller varor & tjänster.
I motsats till Kalifornien & New Jersey som generellt ligger i top 7-7,25%

Som svensk betalar du inte moms i Usa, utan först när varan når Svedala och då snackar vi 25%
Matchstick Pinball


Purre

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 2004
    • Visa profil
    • Flippergubben
  • Stad: Sollentuna
Precis. Svensk moms när varan importeras, är det belagt med tull påförs också tullavgift (om allt är korrekt tulldeklarerat så är det 0 kr när det gäller flipperspel/delar).
Dessutom en expeditionsavgift på 200:- (tror jag) för hanteringen.

Räkna alltid in detta. Som sagt, ibland slinker det igenom och då får man vara glad för det.


johan_r

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1544
    • Visa profil
Glöm inte att det även är moms på fraktpriset....


boko

  • Full Member
  • ***
    • Antal inlägg: 196
    • Visa profil
  • Stad: Sköndal / Stockholm
Är det någon som köpt av Marco Specialties på sistone?

Jag har jättedålig erfarenhet faktiskt.

Jag köpte varor för 550$ och vad händer när jag får paketet - jo varor för nästan 300$ saknas. Jag påtalat det och sen kommer ett nytt paket från dem med det som skall saknas.

När jag öppnar paketet så saknas åter igen varor för ca 105$ plus att de skickat några saker jag inte beställt. Jag kontaktade dem igen och krävde refund och nu har det snart gått 1 vecka utan att jag sett röken av pengarna.

Deras leveransrutiner måste vara väldigt kostsamma om de gör så här många misstag och tvingas betala extra frakt och tullavgift. . . .
« Senast ändrad: april 03, 2012, 00:56:46 av boko »


boko

  • Full Member
  • ***
    • Antal inlägg: 196
    • Visa profil
  • Stad: Sköndal / Stockholm
Nu efter snart 1 vecka så har jag fått refund på 105$.


Purre

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 2004
    • Visa profil
    • Flippergubben
  • Stad: Sollentuna
Beställde lite småsaker från MarcoSpec för ett litet tag sen och idag överraskades jag av ett lite väl tidigt levererat och väl stort paket från dem.
Det visade sig att de blandat ihop min beställning med en annan, mitt ordernummer slutade på 25 och det jag fick på 52.
Innehållet jag fick skulle egentligen hamna i Australien, så Emma Smith kommer nog att bli förvånad när hon hittar kanondelar till Black Rose när hon egentligen ville ha siderails till ett gammalt Bally-spel.

Har mailat MarcoSpec nyss men inte fått nåt svar ännu. Ska bli intressant att se hur de löser detta.


Purre

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 2004
    • Visa profil
    • Flippergubben
  • Stad: Sollentuna
Fick svar nu, iGlobal skyller på MarcoSpec och undrar om jag kan skicka vidare paketet till Australien åt dem. De står visserligen för kostnaderna och ger mig 15% rabatt på NÄSTA order.
Lite snålt, att jag skall ordna upp den tabbe de gjort och förväntas handla igen.


INK

  • Donator Silver
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 12144
    • Visa profil
  • Stad: Borås

Tags: