Frispel

sedan 2001

Hur mycket lägger ni på erat boende?

Bundy

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 678
    • Visa profil
  • Stad: Sandviken
Visst är det så.
Upplever dock inte att jag bor i busken. Jag har nära till allt jag behöver i form av det som storstaden kan erbjuda.
Quit playing with the clock!


Purre

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 2004
    • Visa profil
    • Flippergubben
  • Stad: Sollentuna
Jo det är väl sant, jag tror att jag personligen skulle kunna klara mig utan sthlm. Jag utnyttjar inte en bråkdel av vad som erbjuds här, tvärtom börjar jag tröttna lite på stan då saker blir svårare och svårare att göra kan jag tycka.
När jag flyttade hit för 15 år sen upplevde jag att allt var så lätt när man skulle göra eller ha något. Idag är det ett företag vad än man skall göra.

Men nu har jag och min äkta hälft våra jobb och vänner här. Mina flipperspel delar jag ju med en tvättäkta 08:a som aldrig skulle kunna tänka sig lämna söder så jag är rädd att jag nog är fast här ett bra tag.

Kan tillägga att om jag skulle flytta är det inte tillbaka till Östersund där jag ursprungligen kommer ifrån utan snarare längre söderut. Skåne är ju ett mycket trevligt ställe t ex :-)
« Senast ändrad: februari 09, 2010, 10:30:04 av Purre »


larsson

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 922
    • Visa profil
  • Stad: Motala
Vi slantar ca 23% för boende , då bor vi i 145 m2 + ca 70 m2 källare ( varav ca 16 m2 är mitt "lekrum" ).. Detta i en småstad ( ca 30000 inv )


COCS

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 4381
    • Visa profil
  • Stad: Göteborg
Som Purre var inne på... I storstäderna och kransen kring dessa, finns jobben. Jag tror många varit beredda att flytta till andra mindre orter om där funnits jobb.

Huspriserna är kanske 1/5 av t.ex. Göteborg. Inga bilköer. Lägre kriminalitet. Trevligare, renare, mindre stress, närmare till naturen och antagligen många andra positiva saker.
COCS
Carl Olof Christian Sjöberg
Tel: 0707-19 31 45


stensbol

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 521
    • Visa profil
  • Stad: Morup
Purre:
Skåne är ingen dum idè,men halland och sandstränder(Varberg-Båstad)är mkt bättre val.


MAW

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 679
    • Visa profil
  • Stad: Färjestaden
Använde djupa rösten på min bankman och har idag en bolåneränta på 0,8% :-)
Men detta kommer ju inte att vara för evigt, tyvärr ;-)
Tacksam att jag köpte huset när räntan var 5%.


WKD

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 633
    • Visa profil
  • Stad: Hägersten
Hus vore optimalt. Är uppväxt i ett med skogen utanför dörren och ett bordtennisbord i källaren. Idag hade källaren vart full med annat :).

Idag har jag två lägenheter och lägger ca 25% på dessa.  I övrigt så håller jag med Purre om sthlm, är själv inflyttad sen '97.


Purre

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 2004
    • Visa profil
    • Flippergubben
  • Stad: Sollentuna
Jag är uppväxt med (i?) ett dubbelgarage där det väldigt sällan stod bilar eftersom det oftast var belamrat med annat (t ex pingisbord).
Därför vill jag ha ett sånt nu, fast då kommer det garanterat att stå bilar där, åteminstone en.

Det jag saknar allra mest med att bo i lägenhet är biyta, plats för att göra andra saker än att bara bo. Det som är mycket märkligt i dag då man bygger nytt är att man helt negligerar den typen av yta. Jag frågade en polare som köpte ett helt nybyggt kedjehus vad för övrig yta han hade (typ förråd, hobbyrum, garage etc) så svarade han att han hade 8m2 kallförråd i anslutning till carporten. Alltså, det huset var som att ta en nybyggd lägenhet och ställa den ensam på en betongplatta. Och så är det med många nyproduktioner idag.
Källare är också nåt som är i princip utrotat, antagligen pga fukt-skrämselpropagandan.

Iaf min teori ang bristen på biyta i moderna hus är en konspiration utmejslad av mäklare och förrådsuthyrare (Shurgard & Co).

Jag vill ha en enplansvilla med källare och med garaget (dubbelt) i huset, på det sättet man byggde på sen 60-tal och under 70-talet. Javisst, fuktproblem med källare men det går ju att göra nåt åt.
« Senast ändrad: februari 09, 2010, 15:49:32 av Purre »


INK

  • Donator Silver
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 12145
    • Visa profil
  • Stad: Borås
Lite som huset jag hade innan då. Radhus, men i vinkelbyggt och i "trappa" så man fick insynsskydd. 122m2 boplan samt en identisk källare fördelad på tvättstuga, toalett, pannrum, 2x förråd á 5m2 samt en bodega på 30m2 och slutligen ett garage på 48m2 (med utgång till trädgården på baksidan).

Byggt 1964 tror jag.
« Senast ändrad: februari 09, 2010, 16:22:39 av INK »


COCS

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 4381
    • Visa profil
  • Stad: Göteborg
I väldigt många äldre hus byggda på 30-talet fram till... kanske slutet av 70-talet, så finns en källare. Tyvärr är ofta takhöjden i äldre 30-talshus källare dåligt tilltagen = 2 meter, men inte alltid. Fuktproblem i orenoverade gamla hus källare är nog snarare standard än vanligt, d.v.s. nästan alla drabbats av det. Men en korrekt genomförd dränering runt huset, tar bort problemet. Men räkna med runt 100.000 kr för det jobbet.

Jag håller med Purre om att det är märkligt att nya husbyggen sedan 25 år alltid har dåligt med biutrymme, ibland finns bara garderober.
COCS
Carl Olof Christian Sjöberg
Tel: 0707-19 31 45


PIG

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 453
    • Visa profil
  • Stad: Östersund
Det finns ju för och nackdelar med alla typer av boende egentligen. Bara för att de byggde bort källarna och biytorna så försvann ju inte problemen kring boendet bara för det. :-)

När jag började leta hus var det mest baserat på att huset skulle vara snyggt, men några barn och en skrymmande hobby senare så ställdes det trist alldagliga huset från 1969 i helt annan dager.
And nine, nine pigs were gifted to the race of men, who, above all else, desire pinball. But they were, all of them, deceived, for another pig was made. In the land of Mordor, in the pigsty of Mount Doom, the dark lord Sausage created in secret a master pig, to control all others. And into this pig he poured his cruelty, his malice and his will to dominate all life. One pig to rule them all.


WET

  • Full Member
  • ***
    • Antal inlägg: 181
    • Visa profil
  • Stad: Umeå/ Gardermoen
Runt 10% Bostadsrätt i Luleå 60Kvadratmeter, avgift inklusive el,värme, parkering, kabeltv 2547Kr/Månad.

Fast nu är jag på väg till norge för nytt jobb...måste ha en lägenhet där också...det är dyrt det.
" Nice from a far, but far from nice "


johan_r

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1544
    • Visa profil
43% ...och inte pga att vi har dåliga löner...stort hus ( ca 230 kvm uppvärmt) många som duchar osv...


Gator

  • Jr. Member
  • **
    • Antal inlägg: 85
    • Visa profil
  • Stad: Sävedalen
4,6% stort hus utanför Gbg, 260kvm enkelgarage. Bott i hus i 20 år och skaplig lön :-)
AC/DC LTBR, AFM, BtDK, CC, CV, CftBL, FH, LotR LE, MM, MB, SS, TAH LE, TotAN, TOM, TZ.


LOP

  • Global Moderator
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1444
    • Visa profil
  • Stad: Göteborg
Eftersom jag för tillfället jobbar för mat & husrum kan man väl säga att jag lägger 100%. Men då ingår mat som sagt :)

Å andra sidan jobbar jag lite extra på ett annat ställe också för att få lite kontanter. Och är det pengarna man ska räkna hamnar jag istället på 0%. Betydligt trevligare siffra.


Tags: