Frispel

sedan 2001

Största samlarna?

Bally

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 6203
  • Spelautomatsamlare sedan 1977
    • Visa profil
    • Bally.se
  • Stad: Stockholm
För min del så har jag plats och pengabrist som stoppar mitt samlande.

Citera
Jag kan dock knappt komma på 40-50 spel som jag skulle vilja ha


Ojojoj, det finns mängder med spel som jag skulle vilja ha förutom de som redan finns i samlingen.
Bally Hagman
Flippernörd
www.bally.se
För övrigt, så bör alla Dr Who spel skrotas


Calm

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 752
    • Visa profil
  • Stad: Eskilstuna

Bally

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 6203
  • Spelautomatsamlare sedan 1977
    • Visa profil
    • Bally.se
  • Stad: Stockholm
Och jag har inte spelen för att binda upp pengar "for a rainy day", utan för att jag älskar att spela flipper (och andra spel). Men det skadar inte att ha ett värde i spelen som man kan realisera om det skulle krisa.
Bally Hagman
Flippernörd
www.bally.se
För övrigt, så bör alla Dr Who spel skrotas


Calm

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 752
    • Visa profil
  • Stad: Eskilstuna
Älskar att spela. Vem gör inte det! Men du Dan...handen på hjärtat. Hur många av dina spel går att spela på idag?


ICE

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 502
    • Visa profil
  • Stad: Stockholm
40-50 spel skulle jag nog kunna komma på också, om det skulle vara så att nån knackade på och ville att jag skulle förvara dom åt honom :D


MeanWolf

  • Full Member
  • ***
    • Antal inlägg: 189
  • Flipperspel är en fin hobby!
    • Visa profil
    • Fred´s Pinball Station
  • Stad: Vänersborg
Vem har inte plats och tidsbrist och kanske även en partner som kanske inte uppskattar ens skrymmande hobby i lika stor grad som en själv?

Men det kommer alltid finnas spel som man önskar sig till samlingen...

Jag tror man får begränsa samlingen och välja spel så att man täcker upp de flesta features som förekommer på flipperspel om man inte har förutsättningar att ha en stor samling.

Om man sitter på en stor samling så ska man betänka att den oxå ska underhållas och för det krävs både tid, pengar, utrymme och en stor portion av tålamod.

Oavsett storlek på samlingen så bör man själv känna att man kan hantera den uppkomna situationen.

Citera
men vilken kick man får när man beskådar sina byten.


Alla mina "byten" har gett mig en otrolig euforisk känsla och den har jag nu fått uppleva åtta gånger och är på jakt efter min nionde:-)
FED
Pinball Enthusiast
www.pleasureandpinball.se


NuckElBerg

  • Newbie
  • *
    • Antal inlägg: 35
    • Visa profil
  • Stad: Stockholm
Som extremt liten "samlare" (1 spel :P) som dessutom bor i lägenhet håller jag starkt med MeanWolf i hans resonemang om att man vill hitta spel som täcker upp de flesta features man är intresserade av.

Personligen tror jag att jag kommer avgränsa mitt samlande till ynka 2 spel pga platsbrist. (Tänker mig kombon CV + TZ (om jag kan få tag på ett); något i stil med "mer klassiskt" (färre toys, snabbare (iom 2.0H)) + "leksaksverkstad" för att täcka upp något sorts "grundläggande behov".)

Det hade förstås varit väldigt roligt att skaffa ett par till, men redan vid 2 spel känns det som att det blir svårt att hitta utrymmet. Var förvarar ni storsamlare alla era spel? Snabb överslagsräkning ger ju att 100 spel behöver över 100 kvm golvyta, och då är bara utrymmet för spelen medräknat, ingen plats att stå/gå mellan... :)


INK

  • Donator Silver
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 12145
    • Visa profil
  • Stad: Borås

NuckElBerg

  • Newbie
  • *
    • Antal inlägg: 35
    • Visa profil
  • Stad: Stockholm
Mja, mätte upp mitt CV nu, längsta punkten är 142 cm från väggen och det är 73 cm brett (ej medräknat "rullarna" ). Det ger en area av 0,73 m * 1,42 m = 1,0366 m^2 som det tar upp, dvs 100 spel (uppställa stående mot varandra) = ca 104 m^2 (dock ej räknat med något extra utrymme för att kunna stå på, luftrum, samt rum för att röra på sig).

Dvs, min fråga kvarstår. ;)
« Senast ändrad: februari 08, 2010, 20:25:55 av NuckElBerg »


INK

  • Donator Silver
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 12145
    • Visa profil
  • Stad: Borås
Jag har ca 350m2 i min lokal just nu. Det är väl ca 100 spel mer eller mindre på fötter.

Men då är det luftigt och utrymme till annat.
« Senast ändrad: februari 08, 2010, 20:27:04 av INK »


NuckElBerg

  • Newbie
  • *
    • Antal inlägg: 35
    • Visa profil
  • Stad: Stockholm
Nice, hur många spel har du kvar hemma då?


COCS

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 4381
    • Visa profil
  • Stad: Göteborg
Har man en egen spellokal på gångavstånd hemifrån, så har man väl egentligen ingen anledning att ha spel hemma (om man inte har en massa extra plats hemma och en förstående sambo/fru).

För övrigt så tycker jag nog att man får räkna med ca 1 m2 för varje spel uppställt på högkant p.g.a. att man kan inte ställa spelen kloss an mot varandra och det måste finnas en eller 2 gångar att ta sig fram på mellan alla rader av spel.

Så här:





COCS
Carl Olof Christian Sjöberg
Tel: 0707-19 31 45


INK

  • Donator Silver
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 12145
    • Visa profil
  • Stad: Borås

JT

  • Full Member
  • ***
    • Antal inlägg: 144
    • Visa profil
  • Stad: Borås
Har närmare till INK'ens lokal än vad han själv har :)
Jag får dock rätta mig efter hans närvaro ..;)


Purre

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 2004
    • Visa profil
    • Flippergubben
  • Stad: Sollentuna
Jag har inga spel hemma nu men skulle gärna vilja om jag hade plats. Om det blir flytt till större bostad blir det nog en 5-6 spel hemma. Framförallt är det skönt att ha projektspel hemma som man kan fila och greja på när man har lite tid över.
Nu har jag iofs bara 5 min till min lokal men man skall ändå sätta på sig ytterkläder och ta bilen för att komma dit så det är en liten tröskel.


Tags: