Frispel

sedan 2001

Hur såg flipperhallarna ut förr?

Fridgemaster

  • Newbie
  • *
    • Antal inlägg: 41
    • Visa profil
  • Stad: Kvissleby
Konstig fråga kanske, men nu idag då det knappt finns kvar några renodlade spel/flipperhallar i Sverige undrar iaf jag hur det kan ha sett ut i en vanlig spelhåla runt tiden 1970-talet tex? Någon som sitter på roliga nostalgiska bilder kanske? =)


Purre

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 2004
    • Visa profil
    • Flippergubben
  • Stad: Sollentuna
Hittade lite bilder på mitt förra jobb som jag postade i en äldre tråd.


meee69

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 478
    • Visa profil
  • Stad: Sjöbo
Hittade en bild från lumpen Lv7 luleå året var 86-87
sissta bilden i mitt galleri


INK

  • Donator Silver
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 12142
    • Visa profil
  • Stad: Borås

meee69

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 478
    • Visa profil
  • Stad: Sjöbo
ska försöka hitta fler bilder så vi ser det fjärde spelet med.
på flygplatsen kalax vet jag att det stod ett hi speed
köpte 2 spel av Leif som han hette Kiss och Genei
3000kr
« Senast ändrad: mars 04, 2010, 11:24:07 av meee69 »


Purre

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 2004
    • Visa profil
    • Flippergubben
  • Stad: Sollentuna
Jag gjorde lumpen '91 på S3.
Har tyvärr inga bilder men jag minns iaf att på markan på S3 så stod det ett  Space Shuttle och ett Black Pyramid.
På soldathemmet O2 fanns det iaf ett Space Station (och nåt mer som jag inte kommer ihåg). Nere på nåt fik 'downtown' stod ett BK2K.
På Kallax då stod ett Cyclone...

Kommer ihåg att vi begärde permis (och fick det beviljat) för att åka in till Luleå för att spela T2 som precis ställts ut då. 10:- / spel kostade T2 att spela. Lite intressant att det inte hänt mycket på prissidan på nästan 20 år...

Just ja, på nån skivaffär i Luleå minns jag att det av nån anledning stod ett BBBB. På den tiden fanns det flipperspel på alla möjliga ställen. Det var fanimej bättre förr...
« Senast ändrad: mars 04, 2010, 11:33:55 av Purre »


INK

  • Donator Silver
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 12142
    • Visa profil
  • Stad: Borås
Men 10 kr redan då måste varit ovanligt? det var väl runt 85-86 som priset steg till 5 kr?


ironjocke

  • Newbie
  • *
    • Antal inlägg: 27
    • Visa profil
  • Stad: sala
Ja nog var det bättre förr...
Jag bor i småstaden Sala och på åttiotalet när man gick på högstadiet så fanns det minst ett flipper och ett arkadspel på VARJE pizzeria/gatukök! Det bör också tilläggas att det i stort sett fanns en pizzeria vid varje gathörn!
Men nu när man har fått sitt flipperintresse återuppståndet så finns det inte ett enda flipper kvar....så jag instämmer betämt med Purre!!!


Purre

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 2004
    • Visa profil
    • Flippergubben
  • Stad: Sollentuna
Att T2 kostade 10:- berodde på nymodigheten DMD.
Det var verkligen nåt som man tyckte var lite utöver det vanliga...
Annars kostade det 5:- / spel tror jag. Kanske t o m 3:- / spel på lite äldre maskiner.
Men man kan ju inte påstå att priset har följt index direkt...

Och just det, T2 har ju pistolgrepp, då ett nytt 'grepp' för att skjuta kulan. (Har nåt Sys11-spel autoplunger?). Har för mig att det också var nåt som man reagerade på...
« Senast ändrad: mars 04, 2010, 12:07:17 av Purre »


ironjocke

  • Newbie
  • *
    • Antal inlägg: 27
    • Visa profil
  • Stad: sala
när bantade man ner antalet kulor/spel från fem till tre? för visst fick man fem kulor en gång i tiden? eller är det bara jag som har snurrat till det?


INK

  • Donator Silver
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 12142
    • Visa profil
  • Stad: Borås
5 kulor försvann väl ungefär i övergången till System 11?

Men 10 kr 1991 måste känts väldigt saftigt? Oavsett DMD och pistolgrepp.


ironjocke

  • Newbie
  • *
    • Antal inlägg: 27
    • Visa profil
  • Stad: sala
eh host host..jag är ju lite av en total nybörjare på detta med flippervärlden, så System 11?? vart nånstans tidsmässigt ligger det?


ALF

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 2149
    • Visa profil
  • Stad: Läckeby

WET

  • Full Member
  • ***
    • Antal inlägg: 181
    • Visa profil
  • Stad: Umeå/ Gardermoen
Hur många utställare kör med 5Kr nu förtiden? Jag vet att några gör det, men vilka är det?
" Nice from a far, but far from nice "


Terminator

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 911
    • Visa profil
  • Stad: Eskilstuna
Det där med antal kulor, det tror jag var väldigt olika mellan olika operatörer och spelen. Ett nyare bra spel var väl oftast på 3 kulor, medans nåt lite äldre, inte lika poppis spel längre, stod på 5, för att locka lite mer. :-) Så var det iaf t.ex på ett ställe här i stan. De hade det bästa flippret på ovanvåningen, "Space station", "Elvira" eller t.ex "Earthshaker" som man fick 3 kulor på o på nedervåningen t.ex "Comet", som man fick 5 kulor på. :-)

Jag ställer ju ut några flipper här i Eskilstuna. Där tar jag 10:- för "Sopranos", medans "Demolition Man" bara kostar 5:-. Men då jag snart kommer byta ut DM mot ett fräscht "Bram Stokers Dracula", så funderar jag faktiskt på att även ta 10:- för det oxå. Precis som Purre skriver, så har ju knappast priset på att spela flipper följt med prisutvecklingen. :-(
Kanske även ska förtydliga att det kostar 10:- för ett spel, 15:- för två, och 20:- för tre. Mängdrabatt om man stoppar i mera pengar med andra ord. ;-)
« Senast ändrad: mars 04, 2010, 13:12:33 av Terminator »
"Pinball ain´t no game
pinball ain´t no sport
pinball IS religion"


Tags: