Frispel

sedan 2001

Utlandsbeställningar

BeeDee

  • Newbie
  • *
    • Antal inlägg: 42
    • Visa profil
  • Stad: Åkersberga
Tänkte bara få lite synpunkter på olika leverantörer från de av er som har erfarenhet av att beställa flipperprylar från jordens alla hörn.

Jag la en beställning och betalade till Pinball Heaven i UK den 22/11 och paketet skickades 24/11. Den 22/12 konstaterade vi gemensamt att paketet inte kommit fram och att Phil på PH skulle skicka det igen. Tydligen var det många leveranser som kommit bort för honom i julyran.
Detta paket skickades troligtvis runt den 7/1 och inte heller det har kommit fram...!? Nu håller Phil på att fundera över vad han ska göra härnäst...??
Hur svårt ska det vara att få ett paket från England till Sverige?
Övriga leverantörer jag haft kontakt med har aldrig haft några liknande problem: Marcos och Mantis Amusement i USA, P4P eller Slamtilt här i Skandinavien.
Är post från England särskillt problematiskt eller har jag drabbats av Murphys berömda lag :-/


WKD

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 633
    • Visa profil
  • Stad: Hägersten
Kan meddela att jag gjorde en beställning från IPB den 22:e och det kom fram i torsdags!  Det var svenska posten som fuckat upp men säkert bidrog julyran på vägen över.


meee69

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 478
    • Visa profil
  • Stad: Sjöbo
Jag har också haft problem med leveranser från pinball heaven min första beställning gick fort bara några dagar men andra har jag väntat i veckor på saker kom bort några blev restat jag fick påminna honom att jag inte fått vissa saker fick även fel prylar men dom fick jag behålla och han skickade nytt
så jag försöker undvika beställa från honom om han inte har något ingen annan har
själv har jag börjat beställa från Bestofpinball tysklad
otroligt snabba att leverera + man slipper tullavgifterna
annars gillar jag p4p olle är altid hjälpsam när man ringer och frågar om något och en mycket bra site


BeeDee

  • Newbie
  • *
    • Antal inlägg: 42
    • Visa profil
  • Stad: Åkersberga
Jag har just haft en mailväxling med Phil på PH och det verkar som om han haft riktigt stora problem med massor av försvunna försändelser de senaste månaderna, sant eller ej. De flesta man handlar av brukar erbjuda spårbara försändelser men inte PH så jag frågade om det inte var dags nu.
Har inte grejorna kommit denna vecka så tänker han göra ett nytt försök om jag betalar frakten, annars får jag pengarna tillbaka.

mee69: Tack för ditt tips om Bestofpinball! Jag ska pröva dem nästa gång inte P4P eller Slamtilt har det som behövs :-)


MAW

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 679
    • Visa profil
  • Stad: Färjestaden
@BeeDee du kan nog glömma att du kommer att få nåt av Phil. Har haft samma situation, han envisas med att skicka sina paket med frimärken men kostnaden han debiterar kunden för frakt skulle ju snudd på räcka för att få paketet framburet ända fram till spelet.
Handlar bara där om det är absolut sista utvägen.


BeeDee

  • Newbie
  • *
    • Antal inlägg: 42
    • Visa profil
  • Stad: Åkersberga
waltersson: Märkligt att Phil envisas med att skicka på detta osäkra sätt när han drabbas av förluster ideligen. Känns som en dålig affärsidé i längden :-)
Av misstagen blir man vis! Denna gång hade han precis vad jag behövde men det får bli andra leverantörer i framtiden.


MAW

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 679
    • Visa profil
  • Stad: Färjestaden
Det är inte han som kommer att drabbas av förlusten, det är du! Uppdatera gärna i tråden hur det kommer att fortlöpa. Jag har min uppfattning klar, tyvärr.


BeeDee

  • Newbie
  • *
    • Antal inlägg: 42
    • Visa profil
  • Stad: Åkersberga
Till min stora glädje så låg det ett knöligt och illa medfaret paket från Phil och väntade i brevlådan idag, snöstorm och allmänt kaos till trots! Allt fanns med och inget var trasigt så jag kunde dra en lättnadens suck och meddela honom att han inte behövde göra en tredje sändning.
Vi hade kommit överens om att vänta till fredag och sedan göra en "track & trace" denna gång.

Waltersson: Det låter på dig som om din beställning aldrig kom fram och du känner dig blåst av PH? Beskriv gärna vad som hände?
Mitt intryck av honom är att han alltid har skickat svar inom 24 timmar på mail men han verkar trött på alla "små £20" beställningar som försvinner. Detta får honom sittande vid datorn för att skriva svar på kundernas oroliga frågor om vart deras paket är... föga produktivt!
Man får ju lita på honom när han säger att den första sändningen som kom bort verkligen blev skickad men... man har ju faktiskt inga garantier!
Att vänta över två månader från betalning till leverans är inte OK för mig och jag kommer definitivt att välja andra leverantörer nästa gång, helt klart.


COCS

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 4381
    • Visa profil
  • Stad: Göteborg
Nu har det ju varit jul och många vet att det är ganska dumt att skicka saker med posten från mitten av december och till veckan efter jul. Miljarder paket (nåväl, miljoner paket) skall åka runt i Europa och det är säkert många, många paket som försvinner enbart p.g.a. stöld på ett eller annat sätt. Oseriösa anställda eller visstidsanställda och vikarier snor paket under jul och hoppas finna dyra saker, men dom får tji många ggr och kastar bort paketen med gummiband och några obegripliga plastbitar.

Jag beställer alltid från P4P om där finns vad jag behöver. Annars har jag beställt från Phil på Pinball Heaven och det har fungerat jättebra. Leverans inom 5-10 dagar och under alla år så har det bara vid 2 tillfällen blivit en reklamation och en felleverans. Nya grejer har skickats omgående.

Generellt sett, så tycker jag att det kan strula med leveranser från såvål PH som från vilken annan leverantör som helst. Phil livnär sig på detta och gör nog f-n vad han kan för att packa paket ordentligt och se till att det kommer iväg fortast möjligt.
COCS
Carl Olof Christian Sjöberg
Tel: 0707-19 31 45


jura

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 333
    • Visa profil
  • Stad: Trollhättan
Jag har bara goda erfarenheter av Phil.
Om något strular är han vad jag erfarit mån om att reda ut saken på bästa sätt, och misstror aldrig kunden eller "glömmer bort" att svara på mail.
Tilläggas bör kanske att jag efter att ha läst tidigare trådar alltid frågar mailledes huruvida sakerna verkligen finns tillgängliga för leverans då detta verkar ha strulat tidigare.
Som sagt tidigare - alla leverantörer kan ha otur med postgången - det som skiljer dem åt är hur de löser situationen.


MAW

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 679
    • Visa profil
  • Stad: Färjestaden
Som företagare så skickar jag rätt mycket försändelser.
Sannolikheten för att saker ska försvinna är väldigt, väldigt liten. Visst saker kan bli försenade men de kommer fram till 99,9%. Nu vet jag inte om royal mail verkligen slarvar bort 50% av alla försändelser eller om det bara är PH´s paket som har förmågan att försvinna?

Jag har prylar som jag köpt hos PH som aldrig kommit fram och som jag också påpekat och som skulle skickats igen, men utan resultat.
Jag orkar fan inte hålla på och krabba, tjata och skicka mail gång på gång för en hundring.
Jag behöver inte och kommer inte att ge PH flera chanser, finns de som sköter det så mycket bättre än Phil så självklart väljer man att handla där istället.
 


BeeDee

  • Newbie
  • *
    • Antal inlägg: 42
    • Visa profil
  • Stad: Åkersberga
Jag är böjd att hålla med Waltersson. Är visserligen ingen företagare som skickar mycket paket men däremot så jag under årens lopp beställt en hel del olika prylar från olika världsdelar utom från just England. Detta var faktiskt första gången.
Det har under dessa år aldrig varit några som helst problem med försvunna försändelser oavsett julhelger eller semestertider. Den längsta leveranstiden har varit drygt fyra veckor (från privatperson i USA) och den snabbaste tre dagar (företag i USA). Snittet brukar ligga på en till två veckor.
Det kanske bara är så att Royal Mail har problem med sin leveranskvalité??


Bundy

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 678
    • Visa profil
  • Stad: Sandviken
Citera
Det kanske bara är så att Royal Mail har problem med sin leveranskvalité??

Bingo.
Jag har jobbat som produktionschef för ett företag som årligen köper distributionstjänster, brev och paket, för 2-siffriga miljonbelopp inom Europa och inget annat land gav oss så mycket problem som just UK och Royal Mail.
Quit playing with the clock!


BeeDee

  • Newbie
  • *
    • Antal inlägg: 42
    • Visa profil
  • Stad: Åkersberga
Tack för klargörandet Bundy! Då återupprättar jag Phils heder och beklagar att han driver sin verksamhet i fel land.;-)


Tags: