Frispel

sedan 2001

CFTBL: Snack bar

WKD

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 633
    • Visa profil
  • Stad: Hägersten
Jag fyllde igen med biltemas epoxykitt, fungerar klockrent att laga med. Som med all epoxi så blir det aldrig lika hårt som trä så en protector är fortfarande nödvändig.

Tänkte uppdatera här efterhand..   kommer sätta ihop en lite guide senare om intresse finns :)


INK

  • Donator Silver
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 12145
    • Visa profil
  • Stad: Borås
Finurlig som han är så fotodokumenterade han hela processen. :-)

Fast underligt nog så streamade han inte arbetet...  ;-)


WKD

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 633
    • Visa profil
  • Stad: Hägersten
Wow! Jag gick in i det här projektet med en klar övertro på hur snabbt det skulle gå.  Som nybörjare på att fixa spelplaner så är det kanske inte så svårt att lista ut men nu är äntligen spelplanen klar.  Det tog mig nästan 2 månader men nu är alla småskavanker, sprickor och skador lagade och man har lärt sig extremt mycket!  Jag är nog expert på att blanda färg vid det här laget..  och nej, det finns inga genvägar :(






Nu ska den bara in på lackning. Tack för hjälpen med tips och annat!
« Senast ändrad: mars 07, 2010, 23:33:46 av WKD »


WET

  • Full Member
  • ***
    • Antal inlägg: 181
    • Visa profil
  • Stad: Umeå/ Gardermoen
Vackert jobbat WKD!
" Nice from a far, but far from nice "


INK

  • Donator Silver
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 12145
    • Visa profil
  • Stad: Borås
Och med lacken på kommer de sista skiftningarna att utjämnas. :-)

Men gör gärna en How-To med själva lagningen av hålen - det tror jag många skulle uppskatta.


WKD

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 633
    • Visa profil
  • Stad: Hägersten
Tack! How-to kommer snart i separat tråd!


pinhead

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 325
    • Visa profil
  • Stad: Sundsvall
Otroligt bra!!!
Vad var det för mäke på färgerna som du använde?
Och hur många färger använde du till en färdig "blandning"?

Väntar med spänning på tråden!


WKD

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 633
    • Visa profil
  • Stad: Hägersten
Tack.  Jag använde akrylfärger på tub från System 3.  Dessa är billiga och har ok täckgrad tycker jag samt är förlåtande om man skulle göra fel.  Vill man "sudda" så räcker det med lite t-röd och en trasa..

När man mixar egna färger så bör man sträva efter så få och så rena färger som möjligt (grundfärger).  Om man tycker färgerna har en grådassig ton så har man blandat lite väl friskt eller kört med orena färger.


P Q

  • Donator Silver
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 2137
    • Visa profil
  • Stad: Lomma
Mycket snyggt resultat :-)
Jag har försökt lite lagningar själv och vet hur otroligt mycket jobb det ligger bakom för att få ett så perfekt resultat som du har lyckats med.

En fråga; om man har flera lager som ska målas som tex dina svarta streck på det gula, kan man torka bort om man målar fel utan att man tar bort den underliggande nymålade färgen? Hur lång torktid har du haft på den underliggande färgen innan du har lagt på en annan färg?


INK

  • Donator Silver
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 12145
    • Visa profil
  • Stad: Borås

P Q

  • Donator Silver
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 2137
    • Visa profil
  • Stad: Lomma
Låt mig omformulera mitt inlägg:
I din How-To, kan du lägga in lite om torktider och övermålning?

(Bra så, ink?)


INK

  • Donator Silver
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 12145
    • Visa profil
  • Stad: Borås
Han kanske skulle göra två How-To, för jag menade främst själva fräsningen och lagningen av trädelarna.

Men jag ska inte hindra WKD att skriva fritt i tråden. :-O


WKD

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 633
    • Visa profil
  • Stad: Hägersten
Som INK säger så blir det en how-to om lagningarna.  Målandet i sig är inte så svårt förutom färgmatchningen.

Ang. att torka bort när man har flera lager så går det om man är väldigt försiktig, fick göra det på några ställen men det kräver nog lite tur också.  Msn får helt enkelt låta bli att göra fel :).

Akrylfärg torkar väldigt snabbt.  T ex det gula vid snackbar målades med airbrush och den torkar i princip på 1-2 sekunder. Det som målas med pensel tar lite längre, nån minut eller två.  Mellan varje lager fick det torka rätt länge, mest för att jag spenderade tiden där emellan till att blanda den nya färgen.

Just de svarta strecken du nämner är även de målade med airbrush och maskeringsvätska.  Maskeringsvätskan är i princip ett måste!  Den ger lite extra utrymme för misstag.


WKD

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 633
    • Visa profil
  • Stad: Hägersten
Nu har jag publicerat två "artiklar" on mitt arbete här.

Håller på och testar lite olika publiceringssytem så bli inte förvånade om det ser förjävligt ut eller inte fungerar..


fraspe

  • Jr. Member
  • **
    • Antal inlägg: 63
    • Visa profil
  • Stad: Sundsvall
Var är dokumenten, det är tomt på sidan? :(


Tags: spänning