Frispel

sedan 2001

köpa spel tips

ALF

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 2149
    • Visa profil
  • Stad: Läckeby
Hittade den här checklistan på Fredrik Dahlens hemsida.Länk. kan vara bra att bocka av för att göra sig en uppfattning om speletskvalitet.

Vad det gäller priser och olika generationer på spel så brukar man benämna "moderna spel" DMDspel eller "wpc" dessa kom ca 92 och har en stor DMD display där man även kunde ha enklare animationer och inte bara visa siffror och bokstäver.

Mellan 85 och 92 är generationen innan, dit hör bla DR Dude, har ofta alfanumeriska displayer som kan komunisera lite text. Dessa spel är ofta skjöna och frescha att spela men har ett ganska simpla regler som gör att man tenderar att tröttna hyfsat fort, men funkar ofta bra som förstaspel.

Från ca 77-85 pratar man om SS spel sk "solid state", elektroniska displayer skvallrar om dettta. Dit hör tex kiss, platboy, mata hari och en hel drös andra spel. Läckra att titta på men de flesta tycker att dessa är förlegade och på tok för enkla och långsamma.

fram till 76-77 var det EM spel som gällde dvs eletromekaniska. mekaniska spel. Känns bla igen på de klassiska poängrullarna som ger det ultimata flipperljudet när de snurrar.

Fredrik har också försökt göra en sammanställning av de spel som sålts i Sverige de senaste åren ger en viss uppfattning av vad man kan få tänkas ge för olika spel.

www.pleasureandpinball.se

ycka till med spelköpandet

Anders

edit har förhoppningsvis rättat till omkastningen av ss och em
« Senast ändrad: januari 16, 2010, 12:38:07 av ALF »
Play a real game, play pinball


manimani

  • Newbie
  • *
    • Antal inlägg: 32
    • Visa profil
  • Stad: Malmö
Lättöverskådlig information, mumma för nybörjare. Super!


INK

  • Donator Silver
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 12142
    • Visa profil
  • Stad: Borås

ALF

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 2149
    • Visa profil
  • Stad: Läckeby
Jaja, men det är väl hyfsat mellen tummen och pekfingret. men fortsätt gärna att uppdatera och kom med andra goda råd. Klassikerna är inte riktigt min starka sida, men jag har stor respekt för dem och har slutat skall den skrotspe.
Play a real game, play pinball


INK

  • Donator Silver
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 12142
    • Visa profil
  • Stad: Borås
77-85 heter det SS.
Solid State är de första elektroniska.
Fram till 76-77 var det EM-spel, dvs Elektro-Mekaniska. Annars var det rätt.  ;-)

WPC kan man kalla spelen som kom från WMS (dvs Williams och Bally) då WPC är hur den generationens elektronik benäms. Men det där är en passus. :-)


elvira

  • Full Member
  • ***
    • Antal inlägg: 158
    • Visa profil
  • Stad: Gislaved
Skulle man inte kunna utveckla denna tråden lite eller skapa en ny med tips för "nybörjare"?

Vårt mål är ju att dra in så många vi kan i flipperträsket... :-P

Dvs en tråd bara rena nybörjar fakta i korthet och försöka hålla det så rent som möjligt och sedan göra en sticky av tråden så att nya SFS'are hittar den lätt?

[Edit: stavfel]
« Senast ändrad: januari 14, 2010, 22:06:03 av elvira »


WKD

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 633
    • Visa profil
  • Stad: Hägersten
Som färsk flipperspelsägare (lite över ett år) så har jag lärt mig massor och haft skitkul.  Får väl erkänna att jag tycker det är roligare att fixa med spelen än att spela på dem.

Bra att veta innan man skaffar spel:
* Spel går sönder, oavsett hur fina de än är.
* Det är bra om man är händig (inte Mac Gyver)
* De tar enormt mycket plats :)
* Det lönar sig att ta hand om spelen
* Sa jag att de går sönder?

Inför köpet läs på om spelet här eller på RGP och skaffa en uppfattning om vad som brukar vara trasigt och vad det kostar att laga.

De flesta fel går att åtgärda, det handlar oftast bara om tid och pengar, men vissa är jobbigare/dyrare än andra.

Kolla vid köp:
* Rost/vattenskador
* Läckande batterier
* Plywood som släppt
* Onormalt slitage (kan iof vara svårt att avgöra som ny)
* Fulfix/hack/macgyver-anordningar

Dessa grejer är oftast inga problem i sig men skvallrar om hur spelet tagits hand om. Dock kan t ex läckande batterier bli väldigt dyrt att fixa.

Sen är det ju trots allt så att det inte gödslas med spel och hittar man just det där spelet man vill ha så är det kanske bättre att chansa än att stå tomhänt.


INK

  • Donator Silver
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 12142
    • Visa profil
  • Stad: Borås
WKD: Behöver du spel att fixa är det bara att svänga förbi Borås för några veckor av roligheter. :-)


COCS

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 4381
    • Visa profil
  • Stad: Göteborg
Jag lade flera timmar på att skriva en flipperspel-köpguide som hamnade i en bok som finns att låna på biblioteket, men där gör den kanske ingen större nytta.

Kan man inte lägga upp min köpguide som en PDF-fil här på SFS eller är det förbjudet?

Här är boken:
Flipperboken: Sätta skott

EDIT:
Utgivare är Hans Andersson.
« Senast ändrad: januari 15, 2010, 00:25:34 av COCS »
COCS
Carl Olof Christian Sjöberg
Tel: 0707-19 31 45


PIG

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 453
    • Visa profil
  • Stad: Östersund
Säkert inga problem att ordna en PDF på den artikeln. Hans har väl den enda existerande PDF:en efter att min hårddisk behagade ta livegt av sig.
And nine, nine pigs were gifted to the race of men, who, above all else, desire pinball. But they were, all of them, deceived, for another pig was made. In the land of Mordor, in the pigsty of Mount Doom, the dark lord Sausage created in secret a master pig, to control all others. And into this pig he poured his cruelty, his malice and his will to dominate all life. One pig to rule them all.


Bundy

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 678
    • Visa profil
  • Stad: Sandviken
När det gamla artikelarkivet kommer upp på sidan igen så tror jag att det finns lite matnyttigt där också.
Quit playing with the clock!


BUD

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1412
    • Visa profil
    • Hulabeck Mediabyrå
  • Stad: Göteborg
Hmm, troligtvis har jag väl den informationen liggande någonstans på en dator i min närhet.

Ska se om jag orkar leta fram den och klistra in den någonstans, för tockna där pdf:er tror jag inte att jag har kapacitet till att producera.
Lyckan är en tänd modelampa.


COCS

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 4381
    • Visa profil
  • Stad: Göteborg
BUD

Skicka filen till mig, så konverterar jag den till PDF och skickar till ansvarig.

Tack!
COCS
Carl Olof Christian Sjöberg
Tel: 0707-19 31 45


CC

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1248
    • Visa profil
  • Stad: Rydboholm
BUD: läge att skaffa pdfcreator, gratis o enkelt..

http://www.freepdfcreator.org/sv/
 
ellr kanske

http://www.pdf-creator.us/#

« Senast ändrad: januari 15, 2010, 17:44:51 av CC »
"Varning! Vissa av mina inlägg kan innehålla spår av sarkasmer och ironi! Nötter kan sätta sådant i halsen."


INK

  • Donator Silver
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 12142
    • Visa profil
  • Stad: Borås
Troligtvis är filen i Adobe Indesign 5.0-format - det bjuder herrarna inget motstånd? :-)


Tags: