Frispel

sedan 2001

Slipa/polera plast

WKD

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 633
    • Visa profil
  • Stad: Hägersten
Någon här som har erfarenhet av att slipa/polera upp plast?  Tänker då först och främst på fönstret i cftbl/congo men även högtalar panelen.


Purre

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 2004
    • Visa profil
    • Flippergubben
  • Stad: Sollentuna
Novus har funkat bra för mig på den typen av jobb.
Det är ju i första hand en produkt för just polering av plast, sen att det dessutom funkar som spelplansrengöring är en annan sak.

http://www.youtube.com/watch?v=bWZUyIEyKbc

http://www.youtube.com/watch?v=fRUiN4aN43A
« Senast ändrad: januari 10, 2010, 22:59:03 av Purre »


Purre

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 2004
    • Visa profil
    • Flippergubben
  • Stad: Sollentuna
Hittade innehållsdeklarationen för Novus-produkterna:

http://www.novuspolish.com/polish-msds.cfm

Lite intressant, Novus 1 tycks bara vara utspädd isopropylalkohol och om man skall dricka nåt av dem verkar trean vara minst farlig. :-)


WET

  • Full Member
  • ***
    • Antal inlägg: 181
    • Visa profil
  • Stad: Umeå/ Gardermoen
Högtalarpanelsplasten (lång ord) verkar vara svårpolerad med enbart Novus. Vet inte vad den är i för typ av plast, men det känns som man måste ha tyngre grejjor. Tokpolerade på smårepor i 10-15 minuter utan märkbart resultat med 2:an.
" Nice from a far, but far from nice "


Purre

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 2004
    • Visa profil
    • Flippergubben
  • Stad: Sollentuna
Testa med maskin. Då folk tycks polera vindrutor till motorcyklar, plexirutor på cabsufletter, båtskrov och annat som är betydligt större med Novus borde det inte vara nåt problem med en displayplast heller.
Och kör med trean först om det är grova repor.
« Senast ändrad: januari 10, 2010, 23:49:34 av Purre »


Purre

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 2004
    • Visa profil
    • Flippergubben
  • Stad: Sollentuna
Powercut-geggorna från Treasure Cove är ju också nåt man kan testa: http://www.treasure-cove.net/PolishingKit.htm
De känns mer aggresiva än Novus så de kanske man skall var lite försiktiga med. Dessutom är de främst till för spelplaner. Jag tänkte köra en omgång med dem på spelplanen på MM nu på tisdag kan testa på nån plastbit också.
« Senast ändrad: januari 11, 2010, 14:46:00 av Purre »


madman

  • Full Member
  • ***
    • Antal inlägg: 137
    • Visa profil
  • Stad: porsgrunn
Dette er hva jeg gjorde med IJ høytalerplasten, tar ikke ansvar hvis noe går galt.
jeg tok 1500 sandpapir og pusset ned fronten deretter pusset over med novus2 (slitsomt arbeid) og skaden var nesten borte.



Etter jobb med Novus 2



Ble endel bedre, men såret i plasten var dyp.men det går med novus hvis du er tolmodig
« Senast ändrad: januari 11, 2010, 08:42:01 av madman »


WKD

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 633
    • Visa profil
  • Stad: Hägersten
Purre: Powercut låter intressant, rapportera gärna hur det går!

Själv har jag slipat mitt creature-fönster med 2000kornigt sandpapper som ett första steg. Resultatet är ett fönster mjölkigare än mjölk :)  Nu kommer steg två att polera upp med novus eller liknande.

Återkommer med lite bilder till helgen!


WKD

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 633
    • Visa profil
  • Stad: Hägersten
Nästa del att polera blir högtalaplasten till Shadow..  tidigare ägare har startat spelet med battlefield uppfält och lutat mot displayen. Jag höll själv på att göra det så jag förstår att det är lätt hänt men man kan tycka att det räcker med en gång...  inte 10 (eller fler)  :)

För den som undrar så kalibreras "paddeln" genom att åka höger och vänster varpå man får fina repor i display.


WKD

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 633
    • Visa profil
  • Stad: Hägersten

Purre

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 2004
    • Visa profil
    • Flippergubben
  • Stad: Sollentuna
inte hunnit testa faktiskt.
körde bara novus på MM och det verkar räcka.

om man bara hade mer tid...


Liljeqvist

  • Donator Silver
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 705
    • Visa profil
  • Stad: Påskallavik
Letade svar på frågan om hur man får ordning på plaster och hittade den här tråden med ett lovat svar som aldrig kom..
Citera
Själv har jag slipat mitt creature-fönster med 2000kornigt sandpapper som ett första steg. Resultatet är ett fönster mjölkigare än mjölk  Nu kommer steg två att polera upp med novus eller liknande.

Återkommer med lite bilder till helgen!  


WKD: Hur blev det?

Passa på att fråga hur man får ordning på grådassiga ramper med (genomskinlig plast typ CFBL) är det novus där med eller kanske bildskärmsrengöring för mobiltelefoner? Någon som provat.
« Senast ändrad: april 26, 2011, 22:47:19 av Liljeqvist »
Winners dont use drugs


WKD

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 633
    • Visa profil
  • Stad: Hägersten
Ajdå, det där har jag glömt svara på :)

Det blev riktigt bra i slutändan, jag var lite orolig först efter jag slipat med 2000 och hela fönstret var icke transparant.

Efter polering med lämplig rubbing och en borrmaskin så är fönstret glasklart!

Räkna med att lägga nån timme på polering :)

Ang. grådassiga ramper så är det grundligt rengöring + slipning + "flamepolishing" som gäller.  Det är dock extremt avancerat..   lätt att dina grådassiga ramper blir till skit.


Liljeqvist

  • Donator Silver
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 705
    • Visa profil
  • Stad: Påskallavik
Låter bra.. :) Det var inte novux du använde då? Är dina ramper på CFBL grådassiga? ;)
Winners dont use drugs


WKD

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 633
    • Visa profil
  • Stad: Hägersten
Jag använde Scratch-remover för poleringen.

Ramperna på mitt spel är i ok skick.  Just CFTBL har väldigt tunna och långa ramper, inget jag skulle chansa på med flame polishing. (De finns förövrigt nyproducerade nu)


Tags: display  power